بررسی سامسونگ Galaxy Tab S 8.4: سریع و فشن!

Tab S 8.4 Cover

گجت‌ها دنیای عجیبی دارند! در سال‌های نه چندان دور که خبری از تبلت‌ها نبود، اسمارت فون‌های 2.5 اینچی را هم در رده صفحه‌های بزرگ قرار می‌دادیم و با دیدن آن ها متعجب می‌شدیم! اما اکنون اسمارت فون‌ها پا را از 5 اینچ هم فراتر گذاشته‌اند و تبلت‌ها نیز روز به روز به سایز صفحه نمایش‌شان افزوده می‌شود. تا همین یکی دو سال گذشته هم به راحتی می‌توانستیم گوشی‌ها را از تبلت‌ها تفکیک کنیم و برای هر یک معیاری را در نظر داشتیم و هر گجتی که در چهارچوب معیارهای‌مان قرار داشت، در رده بندی خود قرار می‌دادیم؛ اما گویا سامسونگ می‌خواهد با ارایه گجت‌های متفاوت تمامی معادلات را برهم زند.
با سری نوت خود رده جدیدی را میان گوشی و تبلت به وجود آورد که خیلی‌ها از آن به عنوان فبلت‌ها یاد کردند، اما خیلی زود با وارد شدن اسمارت فون‌های جدید با سایز های متفاوت، نسل فبلت‌ها نیز رو به انقراض نهاد. حال سامسونگ قصد دارد تا در عرصه تبلت‌ها نیز همچون برخی کمپانی‌ها سنت شکنی کند. این کمپانی در چند وقت اخیر از تبلت‌هایی با سایز‌های متفاوت 8.4 اینچ، 10.5 اینچ و حتی 12.2 اینچی پرده برداشته است! امروز قصد داریم پیش از آن که سامسونگ نسل تبلت‌ها را منقرض کند (!) به بررسی فرزند تازه متولد شده‌اش با نام گلکسی تب اس 8.4 بپردازیم و منتظر بمانیم تا ببینیم دنیای پر از رمز و راز گجت‌ها به کجا ختم می‌شود! (شاید اصلا به جایی هم ختم نشه!)

گلکسی S5 با طعم تبلت!

در نگاه از رو به رو همان نسخه پنجم کهکشانی سامسونگ را می‌بینید که تنها سایز نمایشگر آن افزایش یافته است. در زیر نمایشگر 3 کلید فیزیکی جدایی ناپذیر از محصولات سامسونگ قرار گرفته است، در وسط کلید نسبتا عریض خانه و در دو طرف آن کلید های بازگشت و ورود به بخش مالتی تسکینگ! در بخش بالایی نمایشگر نیز لوگوی سامسونگ و دوربین دوم برای مکالمه تصویری قرار گرفته است.

Galaxy Tab s 8.4 (9)

Galaxy Tab s 8.4 (2)

Galaxy Tab s 8.4 (1)

شاید دیدن فاصله نسبتا زیاد نمایشگر با لبه‌های دستگاه کمی شما را متعجب کند، اما اگر بدانید که در دست گرفتن یک مدل با چنین سایزی آن هم تنها با یک دست کار چندان ساده‌ای نیست، پس این حاشیه زیاد را یک مورد مثبت در نظر می‌گیرید، زیرا موجب شده تا هنگام در دست گرفتن این مدل، میزان تماس دست‌تان با نمایشگر هنگامی که تبلت در دست شماست، به حداقل برسد!

Galaxy Tab s 8.4 (8)

اگر به کناره‌های تبلت نگاه کنید، بیشترین موردی که جلب توجه خواهد کرد ضخامت آن است. گویا سامسونگ هم قصد دارد تا به جمع باربی‌ها بپیوندد زیرا برای تبلت جدیدش تنها 6.6 میلی متر ضخامت در نظر گرفته و با ابعاد 212.8 میلی متر در طول و 125.6 میلی متر در عرض، با توجه به سایز صفحه نمایش و وزن 294 گرمی نشان داده که آنقدرها هم که می‌گویند از لحاظ طراحی محصولاتش، بی سلیقه نیست!

سمت راست تبلت در میانه میدان پورت مادون قرمز قرار گرفته و در زیر آن درگاه کارت حافظه به چشم می خورد. کمی بالاتر، کلیدهای یکپارچه صدا و بالاتر از آن‌ها کلید پاور قرار گرفته و بر خلاف سمت راست تبلت، سمت چپ آن عاری از هرگونه کلید و پورت است، گویا سامسونگ علاقه‌ای به این قسمت نداشته است! در کل سامسونگ اینگونه تصور کرده که شما با این تبلت به صورت عمودی کار می‌کنید زیرا تمامی کلیدها و پورت‌ها برای این حالت تنظیم شده‌اند و در استفاده افقی از تبلت دسترسی به کلیدها اندکی دشوار خواهد بود!

Galaxy Tab s 8.4 (5)

Galaxy Tab s 8.4 .

در بالای تبلت تنها یکی از اسپیکرهای آن دیده می‌شود و در بخش زیرین تبلت، پورت میکرو یو اس‌بی به همراه جک 3.5 میلی متری و دومین اسپیکر تبلت به چشم می‌خورند.

Galaxy Tab s 8.4 (3)

در قسمت پشتی تبلت، لوگوی سامسونگ چون نگینی بر پیکره آن می‌درخشد و کمی بالاتر از این لوگو، دوربین به همراه فلاش آن دیده می‌شود. بدنه پشتی دیگر همچون گذشته صاف و یک دست نیست. همان نقاط نسبتا ریز موجود در قسمت پشتی گلکسی اس5 به این تبلت نیز راه یافته است! تا این جای کار همه چیز طبق روال گذشته است اما در بخش پشتی تبلت دو حفره سطحی دیده می‌شود که با اندکی فشار به خالی بودن زیر آنها پی می‌برید. این حفره ها جهت اتصال کاور تبلت است که محافظ نمایشگر و به طور کلی بخش جلویی تبلت خواهد بود.

Galaxy Tab s 8.4 (10)

Galaxy Tab s 8.4 (6)

Galaxy Tab S 8.4 ..

برخلاف گذشته که محصولات سامسونگ از کیفیت ساخت پایینی برخوردار بودند، این محصول جدید از لحاظ کیفیت ساخت نسبت به گذشته پیشرفت قابل توجهی را داشته و با در دست گرفتن آن هیچ گاه حس یک کالای فیک و یا سطح پایین به شما منتقل نخواهد شد!

ببین و بپسند!

بدون شک نمایشگر مهم‌ترین بخش یک دستگاه است، خصوصا اگر آن مدل یک تبلت باشد زیرا تبلت‌ها به واسطه همین سایز نمایشگر است که نسبتا به اسمارت فون‌ها متمایز شده‌اند! سامسونگ در این تبلت از یک نمایشگر 8.4 اینچی با فناوری Super AMOLED  و وضوح تصویر فوق‌العاده 2560 در 1600 پیکسل استفاده کرده است که به واسطه همین بالا بودن وضوح و سایز کوچکتر نمایشگر نسبت به دیگر مدل‌ها، چگالی پیکسلی 359 در هر اینچ را در مقابل خود می‌بیند. سامسونگ در بخش تنظیمات صفحه نمایش نیز حالت‌های مختلفی را برای چگونگی نمایش تصاویر در نظر گرفته که با انتخاب هر یک، می‌توانید با توجه به شرایط موجود بهترین نوع نمایش تصاویر را از این تبلت بخواهید. علاوه بر کیفیت خیره کننده، این مدل حساسیت تاچ مناسبی نیز دارد، در نتیجه صفحه نمایش آن به لمس با اشیا مختلف واکنش نشان می‌دهد! برای اینکه از مسائل تئوری فاصله بگیریم این مدل را در کنار تبلت اکسپریا زد2 سونی که در بخش نمایشگر سر و صدای زیادی را به پا کرده بود، قرار دادیم و با بالا بردن میزان نور نمایشگرها تا آخرین حد ممکن، مشغول عکاسی از زوایای مختلف شدیم که حاصل تلاشمان را در زیر مشاهده می‌کنید! (بدون شک تبلت سمت چپ همان گلکسی تب اس سامسونگ است)

Galaxy Tab S 8.4 Display (2)

Galaxy Tab S 8.4 Display (1)

Galaxy Tab S 8.4 Display (3)

Galaxy Tab S 8.4 Display (5)

Galaxy Tab S 8.4 Display (4)

همچنان قدرتمند

مدتی است که سامسونگ گجت‌های پرچمدار خود را در دو نسخه متفاوت از لحاظ سخت افزاری وارد بازار می‌کند. مدلی که در اختیار ما بود، همچون دیگر نسخه هایی که وارد ایران می‌شوند از پردازنده اگزینوس 5420 به همراه واحد گرافیکی Mali-T628  سود می‌برد! اگر به این مجموعه خوب سخت افزاری 3 گیگابایت رم را اضافه کنید به قدرتمند بودن این تبلت پی خواهید برد. برای اینکه عیار این تبلت را بسنجیم آن را وارد آزمایش‌های سخت و طاقت فرسای خود کردیم تا ببینیم آخرین دست پخت سامسونگ چگونه است!

طبق روال همیشگی در گام نخست از بنچ مارک پی استفاده کردیم تا عملکرد تبلت را در محاسبه عدد پی بسنجد! کسب عدد 123 میلی ثانیه برای این مدل چندان دور از انتظار هم نبود!

Galaxy Tab S 8.4 Benchmark (1)

در گام دوم به سراغ بنچمارک AnTuTu رفتیم و پس از کش و قوس‌‌های فراوان امتیاز 35225 به تبلت ما داده شد که یک رکورد بی سابقه در تبلت‌هایی است که تا کنون وارد آزمایشگاه ما شده‌اند! در زیر رتبه گلکسی تب اس 8.4 را در مقابل رقبا می‌بینید.

Galaxy Tab S 8.4 Benchmark (3)

Galaxy Tab S 8.4 Benchmark Chart (2)

برای اینکه واحد گرافیکی این مدل را به تنهایی بسنجیم از Bonsai استفاده کردیم و در نهایت امتیاز 2834 و سرعت متوسط 40.4 فریم بر ثانیه به این مدل تعلق گرفت.

Galaxy Tab S 8.4 Benchmark (2)

در مرحله آخر نیز از Quadrant Professional استفاده کردیم تا عملکرد این مدل در 4 بخش مجزا مورد ارزیابی قرار گیرد که نتایج را در زیر مشاهده می‌کنید!

Galaxy Tab S 8.4 Benchmark Chart (3)

Galaxy Tab S 8.4 Benchmark Chart (4)

Galaxy Tab S 8.4 Benchmark Chart (5)

Galaxy Tab S 8.4 Benchmark Chart (1)

بعد از این قدرت نمایی گلکسی تب اس، تصمیم گرفتیم تا یک بازی (نید فور اسپید) را بر روی آن اجرا کنیم. پس از اجرا همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت و نکته جالب در رابطه با این تبلت داغ نشدن آن هنگام بازی بود! بر خلاف اکثر مدل‌های امروزی که هنگام اجرای بازی‌ها با مشکل داغ شدن بدنه دستگاه مواجه هستند، تبلت جدید سامسونگ حتی پس از یک ساعت بازی به صورت مداوم نیز با چنین مشکلی روبه رو نشد، تنها بخش پشتی آن کمی گرم می‌شد و دمای آن اندکی از حد معمول فراتر می‌رفت اما نه در آن حد که آن را داغ شدن بنامیم! از این حرکت هیجان انگیزمان نیز یک ویدیو تهیه کردیم که در زیر شاهد آن خواهید بود!

دوربینی فراتر از انتظارها!

به طور معمول در تبلت‌ها هیچ کس انتظار یک دوربین رویایی را ندارد، اما این فرزند تازه متولد شده سامسونگ دوربین بسیار خوب و با کیفیتی را در خود جا داده و اگر نخواهیم آن را با گوشی‌ها مقایسه کنیم، بدون شک در میان تبلت‌ها در جایگاه نخست قرار خواهد گرفت! این تبلت به یک دوربین 8 مگاپیکسلی به همراه تک فلاش LED مجهز شده است. برای اینکه شما نیز به کیفیت مناسب این دوربین پی ببرید آن را به دست گرفته و چندین عکس را در حالات مختلف انداختیم که حاصل تلاشمان در زیر قابل مشاهده است.

Galaxy Tab S 8.4 Image  (2)

Galaxy Tab S 8.4 Image  (1)

Galaxy Tab S 8.4 Image  (4)

Galaxy Tab S 8.4 Image  (3)

Galaxy Tab S 8.4 Image  (5)

Galaxy Tab S 8.4 Image  (6)
در محیط کم نور بدون فلاش
Galaxy Tab S 8.4 Image  (7)
در تاریکی مطلق با فلاش

این مدل توانایی فیلم برداری به صورت فول اچ‌دی را نیز داراست و در ویدیوی یک دقیقه‌ای که با آن گرفتیم، حجم کلیپ در حدود 120 مگابایت شد که از ثبت تصاویر با جزئیات بالا حکایت دارد!

بنشین و تماشا کن!

یکی از مهمترین مزایای تبلت‌ها نسبت به گوشی‌ها، توانایی بالای آنها در پخش چند رسانه‌ای است! بدون شک تبلتی با چنین سایز نمایشگری یک گزینه ایده آل برای نمایش ویدیو‌ ها برای شماست! از لحاظ کیفیت صفحه نمایش که هرچه بگوییم کم گفته‌ایم و آنقدر خوب است که جای هیچ عیب و ایرادی را باقی نمی‌گذارد. کیفیت اسپیکرهای این مدل رضایت بخش بوده و بلندی صدای آنها نیز در حد قابل قبولی است اما با توجه به فضای نسبتا زیادی که در اطراف تبلت دیده می‌شود و اینکه سامسونگ از اکثر این فضاها استفاده چندانی نکرده است، جا داشت که محل قرار گیری اسپیکرها را تغییر می‌داد! از آنجایی که به طور معمول هنگام تماشای ویدیو، تبلت‌ها را با دو دست و به صورت افقی می‌گیرید، هر دو اسپیکر درست در زیر دستان شما پنهان می‌شوند و همین امر موجب می‌شود تا صدا با بلندی همیشگی به گوشتان نرسد! از لحاظ نرم افزاری نیز یک پلیر خیلی خوب با امکانات خیلی خوب‌تر بر روی این مدل قرار گرفته و از اکثر کدک های صوتی و تصویری نیز پشتیبانی می‌کند تا شما را از نصب پلیرهای بیگانه (!) بی‌نیاز سازد!

Galaxy Tab S 8.4 Multimedia

رابط کاربری خاص همچون گذشته!

با توجه به سن کم این مدل، قرار گرفتن نسخه جدید اندروید با نام کیت کت ورژن 4.4.2 بر روی این تبلت چندان دور از انتظار هم نبود! سامسونگ باز هم از رابط شلوغ با قابلیت‌های رنگارنگ خود با نام تاچ ویز در این تبلت بهره گرفته است. قابلیت‌های جالب و کاربردی سامسونگ در این تبلت به اوج خود می‌رسد و اگر وارد بخشی با نام SideSync شوید می‌توانید با گوشی خود ارتباط برقرار کرده و صفحه گوشی را در تبلت ببینید و حتی از طریق تبلت آن را کنترل کنید! قابلیت مالتی ویندوز در این تبلت نیز مورد استفاده قرار گرفته که توسط آن می‌توانید دو برنامه را به صورت همزمان در صفحه اجرا کنید و به هر دو دسترسی داشته باشید. حتی می‌توانید در چند نرم افزار خاص میان این دو بخش فایل را انتقال دهید. به عنوان مثال یک عکس را از گوشه‌ای از صفحه گرفته و آن را به بخش پیامک‌ها منتقل کنید. قابلیت‌های این رابط به قدری است که خود می‌تواند یک مقاله کامل باشد در نتیجه هر چه در این دریایی تاچ ویز سامسونگ پیش روی کنید بیشتر غرق در امکانات متعدد آن خواهید شد!

Galaxy Tab S 8.4 UI

ساعت‌ها وبگردی کن!

سامسونگ در این تبلت از یک باتری 4900 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده که از لحاظ اعداد و ارقام آن را به یک مدل قدرتمند مبدل ساخته است! در تست‌هایی که ما از این باتری گرفتیم در یک استفاده معمولی به طوری که به صورت مداوم تبلت از طریق وای‌فای به اینترنت متصل باشد و از طرفی به طور میانگین روزانه یک ساعت با آن بازی کنید و یا به تماشای فیلم بنشینید، این مدل با کمی ارفاق تا 2 روز یار و یاورتان خواهد بود! هنگامی که تا آخرین نفس همراهتان بود و قصد داشتید که آن را شارژ کنید، در حدود 3 ساعت به زمان نیاز دارید. ناگفته نماند که دسترسی به چنین باتری قدرتمندی توسط کاربر امکان پذیر نیست.

Galaxy Tab s 8.4 12

قابلیت‌های متعدد در یک وجب جا!

گلکسی تب اس در دو مدل 16 و 32 گیگاباتی عرضه می‌شود که در نسخه 16 گیگابایتی آن کمی بیش از 11 گیگابایت در دسترس شماست! خوشبختانه به واسطه درگاه کارت حافظه می‌توانید تا 128 گیگابایت دیگر به آن بیفزایید. پشتیبانی از DLNA (اگر نمی‌دانید DLNA چیست و چگونه کار می‌کند این مقاله را بخوانید)، بلوتوث نسخه چهارم و استفاده از سنسور اثر انگشت جهت باز کردن قفل صفحه نمایش از دیگر مزایای این بچه غول کره‌ای است! علی رغم اینکه این مدل شباهت بسیار زیادی به گلکسی اس ۵ سامسونگ دارد اما خبری از قابلیتی با نام ضد آب و گرد و غبار بودن در این مدل نیست اما با استفاده از درگاه مادون قرمزی که برای این مدل تعبیه شده، می‌توانید به کنترل اکثر لوازم دیجیتالی موجود در اطراف‌تان بپردازید.

Galaxy Tab S 8.4 Finger Print

سخن پایانی

بدون هیچ شکی گلکسی تب اس 8.4 سامسونگ یکی از قدرتمند ترین مدل‌های ساخته شده تا به امروز است و علاوه بر قدرت سخت افزاری از رابط کاربری جذاب و نمایشگری فوق العاده نیز برخوردار است که به راحتی توانایی ربودن دل هر خریداری را خواهد داشت. با اینکه این مدل به طور رسمی پا در کشورمان نگذاشته است اما به طور یقین طرفداران زیادی را پیدا کرده که اگر در ابتدا با قیمتی معقول وارد بازار شود بدون شک یکی از پرفروش‌ترین‌ها خواهد بود!

Galaxy Tab s 8.4 (11)

Big Smile  لبخند

سخت افزار قدرتمند
دوربین خوب نسبت به سایر تبلت‌ها
سنسور اثر انگشت
کیفیت ساخت بالاتر از همیشه
رابط کاربری جذاب و پر از امکانات متعدد
در کل یک تبلت کامل

Shame  اشک

محل نامناسب اسپیکرها

17 در مورد “بررسی سامسونگ Galaxy Tab S 8.4: سریع و فشن!”

    1. مجتبی مسکینی

      سلام عزیز یه نگاهی به تاریخ مطلب بندازید! این مطلب برای 15-16 ماه پیش هست و اگر متن رو تا آخر خونده باشید گفتیم که زمانی که ما این مدل رو بررسی کردیم این مطلب رو بر روی سایت قرار دادیم این مدل هنوز وارد بازار نشده بود و قیمتش هم مشخص نبود که بخوایم اونو بذاریم
      شاد باشید

  1. سلام من دو هفته اس دوتا از این تبلت گرفتم ولی یکیشان خودبه خود داغ میشه شما میدونین علتش چی میتو باشه؟

  2. یوسف مفاخری

    ولی نمیدونم چرا هر کاری میکنم تبلت اندرویدی به دلم نمیشینه مخصوصا اون دکمه هاش حال ادم رو قشنگ میگیره و نرم افزارهاشم مثل ایپد مخصوص تبلت نیست بلکه مال گوشیه فقط کشش اوردن

  3. به نظر شما الان من وایسم اینو بگیرم یا همون نوت 10 2014 رو .؟ از لحاظ سخت افزاری فرقی ندارن. امکانات هم که خوب نوت قلم داره این نداره ولی این اثر انگشت داره و ….

  4. سلام
    کسی نمیدونه این مدل کی وارد میشه ؟؟
    قیمت سیمکارت خورش حدودا چقدر میشه و ارزش داره صبر کنم تابستون میاد یا برم جی پد بگیرم…

  5. بچه‌ها من یه مدتی هست می خوام تبلت بخرم اما بین. galxy tabs8.4 و iPad mini2 موندم می خواستم یه نظر سنجی از شما بکنم ببینم کدوم بهتره؟

    1. اگه سیستم عامل میخوای ایپد ولی اگه با اندروید کنار میای صددرصد همین مدل.تو 90 درصد موارد سرتر از ایپده

    2. بنظرم حافظه رم 1G آیپد ها واقعا آزاردهندست
      نوع صفحه نمایش Tab s Super AMOLED که واقعا عالیه در برابر IPS LCD آیپد ها
      در کل این تبلت سامسونگ عالیه فقط یه کم خوش دست نیست که اونم با این همه امکانات به چشم نمیاد
      بنظرم اگر قصد خرید آیپد داری سراغ آیپد ایر بری خیلی بهتره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH