میزان تقاضا در بازار جهانی اتومبیل طی 2 دهه آینده احتمالا 65 درصد کاهش خواهد یافت

ریچارد ویندزور؛ مدیر موسسه تحقیقاتی Counterpoint Research اخیرا در رابطه با “اکولوژی و روندهای بازار تجهیزات الکترونیکی اتومبیل‌های آینده” به سخنرانی پرداخت. این حوزه در وهله نخست با زمینه‌های فعالیت شرکت تحقیقاتی گردآوری‌ کننده داده‌های بازار هیچ‌گونه شباهتی ندارد. اما امروزه خودروهای برقی به یک کلیدواژه تبدیل شده‌اند و موسسه Counterpoint پیش‌بینی می‌کند که طی 2 دهه آینده، میزان تقاضای کلی در بازار خودرو حداقل 65 درصد کاهش پیدا کند.

یکی دیگر از پیش‌بینی‌های مطرح شده این است که محتوای تراشه موجود در هر خودرو 2 برابر خواهد شد. به عبارت دیگراین بازار با یک دگردیسی جدی مواجه شده و مردم بایستی چشم به راه وقوع چنین سناریویی باشند. با این‌حال پرسش اساسی این است که صنعت خودرو برای جبران این وضعیت چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ به گفته ریچارد ویندزور میزان سودآوری در این صنعت پایین است؛ بنابراین طی سال‌های آینده احتمالا متوجه یک فعالیت جالب خواهیم شد. در آن زمان بسیاری از تولیدکنندگان کوچک و متوسط خودرو در شرکت‌های بزرگ ادغام می‌شوند. این کار با هدف افزایش توان مقاومت در برابر تغییرات و چالش‌های موجود در بازار انجام می‌شود. در حال حاضر تقریبا 26 کمپانی خودروساز در زمینه ساخت اتومبیل‌های برقی در سراسر جهان فعالیت می‌کنند؛ اما در آینده این رقم به تنها 3 یا 4 شرکت تقلیل خواهد یافت.

اتومبیل‌های برقی در حال بازطراحی صنعت خودرو هستند

از جنبه قیمت‌گذاری بایستی خاطرنشان کرد که هزینه خریداری خودروهای برقی و بنزینی به تدریج و در آینده‌ای نزدیک با یکدیگر برابر خواهد شد. اما خودروهای برقی دارای مزایایی جدی هستند. قابلیت پیمایش مسیرهای طولانی‌تر پیش از اسقاط از جمله مزایای رقابتی مهم برای خودروهای الکتریکی به‌شمار می‌رود. موضوع جالب‌توجه اینکه پیش‌بینی شرکت تسلا با موسسه تحقیقاتی Counterpoint Research همخوانی دارد. ایلان ماسک؛ مدیرعامل شرکت تسلا پیش‌تر اعلام کرد که پس از طی مسافت حدودا 500 هزار مایلی توسط خودرو، عملکرد باتری به 20 درصد کاهش خواهد یافت.

به عبارت دیگر مصرف‌کنندگان نیازی به تعویض مرتب خودروهای خود نخواهند داشت. بعلاوه هزینه خرید و نگهداری از خودرو نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. بدیهی است که نگهداری از خودروهای برقی ارزان‌تر تمام خواهد شد؛ زیرا میزان نیاز به تعویض قطعات کمتر بوده و این خودروها از بنزین استفاده نمی‌کنند. از این منظر موسسه Counterpoint معتقد است که خودروهای برقی به لحاظ اقتصادی برای مصرف‌کنندگان بسیار جذاب خواهند بود.

با توسعه 4 محور مدرن‌سازی اتومبیل‌ها و رانندگی خودکار، میزان تقاضای کلی برای خودرو در آینده روند نزولی قابل‌توجهی را در پیش خواهد گرفت. تا سال 2047 میزان تقاضا برای خودرو به 44 میلیون دستگاه کاهش خواهد یافت. تا آن زمان وسایل نقلیه خودران تقریبا کل بازار جهانی را تحت پوشش قرار خواهند داد. در اینجا می‌توان به وجود یک فرصت تجاری دیگر نیز پی برد. خدمات دیجیتال برای اتومبیل‌ها به یک جهت‌گیری تجاری مطلوب تبدیل خواهد شد.

موسسه Counterpoint پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2024 هزینه خدمات دیجیتالی خودرو احتمالا به 1.6 تریلیون دلار خواهد رسید. ریچارد ویندزور براین باور است تا زمانی که شرکت‌ها و خودروسازان قادر به ایجاد تحول در زمینه خدمات دیجیتالی و ارائه آن‌ها به مصرف‌کنندگان باشند؛ این رقم برای بقای آن‌ها کفایت خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH