شرکت SpaceX احتمالا 5 سال دیگر اعزام انسان به سیاره مریخ را آغاز خواهد کرد

ایلان ماسک امروز ضمن گفتگو با یک پادکستر معروف با نام لکس فریدمن اعلام کرد که شرکت فناوری اکتشاف فضایی وی موسوم به SpaceX در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن طی حدودا 5 سال آینده قادر به اعزام انسان به سیاره مریخ خواهد بود. وی در پاسخ به این پرسش که “از نظر شما SpaceX چه زمانی قادر به اعزام انسان به مریخ خواهد بود؟” پس از مکثی 10 ثانیه‌ای اعلام کرد که عملی شدن این سناریو در بهترین حالت 5 سال و در بدترین حالت 10 سال زمان خواهد برد.

ایلان ماسک خطاب به لکس فریدمن اعلام کرد که مهندسی موشک یکی از عوامل تعیین‌کننده در این قضیه به‌شمار می‌رود. وی گفت: “این مقوله اساسا به مهندسی ماشین می‌پردازد. در واقع منظور من این است که استارشیپ پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین موشکی است که تا به امروز تولید شده است. این موشک حقیقتا دربردارنده نسل جدیدی از فناوری‌ها است.” همچنین وی افزود: “بهینه‌سازی بنیادی استارشیپ شامل به حداقل رساندن هزینه انتقال هر تن در هر مدار و نهایتا هزینه انتقال هر تن به سطح مریخ است.”

بر اساس اعلام وبسایت شرکت SpaceX، وسیله نقلیه‌ای که ایلان ماسک به آن اشاره می‌کند؛ همان SpaceX Starship بوده و به منظور حمل خدمه و بار به مدار زمین، ماه، مریخ و فراتر از آن طراحی شده است. نهایتا این فضاپیما قدرتمندترین وسیله پرتابی توسعه‌یافته در جهان تا به امروز محسوب خواهد شد. این فضاپیما از قابلیت انتقال بیش از 100 تن متریک به مدار زمین برخوردار خواهد بود.

ایلان ماسک همواره بر این باور بوده که اعزام انسان به مریخ 5 سال زمان خواهد برد

ایلان ماسک پیش‌تر در رابطه با زمان رسیدن SpaceX به مریخ و فرود آن روی این سیاره به تاریخ‌های متفاوتی اشاره نموده است. وی در ماه فوریه امسال و ضمن مصاحبه‌ای در شبکه اجتماعی صوتی کلاب‌هاوس اعلام کرد که فرود فضاپیمای بین‌ سیاره‌ای سرنشین‌دار SpaceX روی سطح مریخ حدودا 5.5 سال زمان خواهد برد. طی ماه مارس وی با انتشار پستی در توئیتر اعلام کرد که شرکت SpaceX قبل از سال 2030 یک فضاپیمای بین سیاره‌ای را بر روی سطح مریخ خواهد نشاند.

“فضاپیماهای استارشیپ شرکت SpaceX تا پیش از سال 2030 روی سطح مریخ فرود خواهند آمد. ایجاد حالت خودپایداری در ایستگاه Mars Base Alpha طی این مدت اقدامی واقعا دشوار است.” – ایلان ماسک؛ 23 مارس 2021

همچنین در اوایل ماه جاری، ایلان ماسک ضمن گفتگو با نشریه تایم خاطرنشان کرد: “چنان‌چه طی مدت 5 سال آینده موفق به فرود روی سطح مریخ نشویم؛ من از این بابت شگفت‌زده خواهم شد.” برخی کارشناسان پیش‌تر اعلام کردند که پیشرفت SpaceX برای استفاده از 3 فرصت پرتاب موشک به فضا پیش از سال 2026 احتمالا کافی نبوده است. بنابراین تحقق رویای فرود انسان روی سیاره مریخ احتمالا مدت بیش‌تری زمان خواهد برد.

برنامه نهایی ایلان ماسک شامل تولید 1000 موشک فضاپیمای بین سیاره‌ای است. SpaceX بایستی هر 3 روز یکبار 1 موشک را به فضا پرتاب نموده و نهایتا 1 میلیون نفر را به سیاره مریخ اعزام کند. در خصوص وضعیت فعلی نیز بایستی خاطرنشان کرد که فضاپیمای استارشیپ پنجمین پرواز آزمایشی خود در سطح بالا را طی ماه مه انجام داد. همچنین بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، ماموریت پرواز به ماه در سال 2023 نخستین ماموریت فضایی خصوصی به‌شمار خواهد رفت. اما پرواز به مریخ بسیار پیچیده‌تر است.همان‌طور که ایلان ماسک نیز پیش‌تر اشاره کرد؛ هزینه هنگفت سفر 6 ماهه به مریخ و همچنین ایجاد یک پایگاه دائمی در این سیاره کماکان بزرگترین موانع برای پروژه اعزام انسان به فضا تلقی می‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH