ایلان ماسک: جهان در اواخر سال 2022 دچار بحران مالی بزرگی خواهد شد

ایلان ماسک اخیرا دیدگاه نسبتا بدبینانه خود در رابطه با وضعیت اقتصاد جهانی طی سال 2022 را مطرح نموده است. به عبارت دیگر وی پیش‌بینی می‌کند که ظرف مدت 1 سال پیش رو نوعی بحران اقتصادی یا مالی در جهان پدیدار خواهد شد. با این‌حال وی در رابطه با دلایل خود برای طرح چنین نظریه‌ای هیچ توضیح خاصی ارائه نداده است. همچنین وی اعلام نکرده که چنین وضعیتی مشابه یک رکود بزرگ و فراگیر بوده یا صرفا پدیده‌ای معمول به‌شمار خواهد رفت.

موضوع جالب‌توجه اینکه ایلان ماسک این اظهارنظر جنجالی را زیر یک توئیت در رابطه با شرکت‌های یونیکورن در جهان مطرح نموده است. یونیکورن (Unicorn) اصطلاحی در صنعت است که برای شرکت‌های استارتاپی با ارزش بالغ بر 1 میلیارد دلار به‌کار گرفته می‌شود.

نویسنده توئیت فهرستی از شرکت‌های یونیکورن را منتشر کرده و در ادامه پرسیده است که طی مدت 5 سال آینده چه تعداد از این شرکت‌ها قادر به ادامه بقاء خواهند بود. ایلان ماسک در پاسخ اعلام کرد: “چنان‌چه بتوان از تاریخ به‌عنوان یک مرجع موثق استفاده کرد؛ در این‌صورت افراد یا شرکت‌های زیادی از رکود آینده جان سالم به‌در نخواهند برد.”

کارشناسان به هیچ‌گونه اطلاعات زمینه‌ای خاصی در رابطه با این پیش‌بینی دست پیدا نکرده‌اند؛ اما این موضوع طی مدت 3 روز گذشته سروصدای زیادی را به‌راه انداخته است.

اکنون در رابطه با بحران مالی آینده جهان، زمزمه های فراوانی در فضای وب به‌راه افتاده است

به باور برخی تحلیل‌گران، رکود مورد اشاره توسط ایلان ماسک احتمالا با فروش سهام شرکت‌های آمریکایی آغاز خواهد شد. به گفته داگ رمزی؛ مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در موسسه Leuthold Group “در هفته گذشته هنگامی که شاخص S&P 500 در بالاترین سطح خود طی مدت 52 هفته گذشته بسته شد؛ ارزش سهام 334 شرکت در بازار معاملات بورس نیویورک به پایین‌ترین حد طی 52 هفته گذشته رسید. بدین‌ترتیب قیمت سهام این شرکت‌ها در مقایسه با بیش‌ترین ارزش آن‌ها طی مدت 1 سال گذشته افت بالغ بر 2 برابری را تجربه کرد. این اتفاق تنها 3 بار دیگر در تاریخ به وقوع پیوسته و تمامی آن‌ها به ماه دسامبر 1999 مربوط می‌شوند.”

به‌طور خلاصه بازار سهام ایالات‌متحده در نقطه اوج خود قرار دارد و در خارج از بازار بورس، سرمایه‌های جدید به اندازه کافی وجود ندارند. وجود سهام ایالات‌متحده در جیب چندین شرکت پیشرو انباشته است. بنابراین ارزش‌گذاری سایر شرکت‌ها در سطح پایینی قرار دارد. به‌عبارت دیگر فرآیند تامین مالی دشوارتر شده است. بعلاوه سیاست پولی رزرو فدرال به‌سوی محافظه‌کاری گرایش داشته و این موضوع به‌معنای مختل شدن هرچه بیش‌تر جریان آزاد نقدینگی است.

یکی دیگر از کاربران توئیتر معتقد است که سطح تورم در ایالات‌متحده به بالاترین حد تاریخی خود رسیده است. به گفته وی افزایش قیمت کالاها در خرده فروشی‌ها طی مدت 6 ماه گذشته نشانه‌ای آشکار برای اثبات این ادعا قلمداد می‌شود. وقوع بحران مالی در مرحله بعدی منوط به این است که آیا دولت فدرال قادر به رهاسازی سیاست پولی تسهیل کمی به شکلی موثر خواهد بود یا خیر.

نمودار فوق نشان‌دهنده میزان مالیات پرداختی یک فرد در هر ساعت به دولت فدرال (طی سنین اشتغال) به منظور تامین بودجه بدون افزایش کسری است. بر این اساس جهش مشاهده شده در سال 2008 نسبت به رشد خیره‌کننده مالیات در سال 2020 بسیار ناچیز است. تمامی این توضیحات منطقی به‌نظر می‌رسند. بنابراین بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که طی مدت چند ماه آینده چه تحولاتی در بازارهای مالی جهانی روی خواهد داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH