شبکه 4K دریافت شبکه فراتر

شبکه فراتر یا شبکه 4K چیست و چگونه آن را در تلویزیون دریافت کنیم؟

شبکه فراتر که پیش‌تر با نام شبکه 4K شناخته می‌شد، اولین شبکه تلویزیونی ایران با کیفیت 4K است، اما این شبکه به آسانی برای همه قابل دریافت نیست. شبکه فراتر همچنین اولین شبکه 4K فارسی زبان در دنیاست که توسط صدا و سیما در راستای توسعه زیرساخت رسانه ملی و پیشرفت و دسترسی به فناوری‌های روز راه‌اندازی شد.

این روزها با پخش مسابقات جام جهانی 2022 قطر به صورت 4K در ایران، همه به دنبال نحوه دریافت شبکه فراتر هستند.

شبکه فراتر با فناوری‌های رنگی WCG و HDR-HLG و با فریم‌ریت 50 هرتز راه‌اندازی شده و از قابلیت فشرده‌سازی 10 بیتی HEVC Main پشتیبانی می‌کند.

تصاویر شبکه فراتر یا شبکه 4K با رزولوشن UHD یا 3840 در 2160 پخش می‌شود، در این رزولوشن حدود 8 میلیون و 300 هزار پیکسل وجود دارد که نسبت به رزولوشن 1080 با 2 میلیون پیکسل، از کیفیت بالاتری بهره می‌برد.

در شبکه 4K مجموعه‌ای از برنامه‌های متنوع شامل فیلم، مستند، انیمیشن، کلیپ و مسابقات ورزشی با کیفیت فور‌کی پخش می‌شود، همچنین این شبکه از قابلیت HbbTV پشتیبانی می‌کند که سرویسی متداول در میان شبکه‌های تلویزیونی در جهان است و امکان دریافت اطلاعات بیشتر، اخبار، تصاویر و ویدیوها و همچنین خرید آیتم مربوط به برنامه در حال پخش را فراهم می‌سازد.

این قابلیت در تلویزیون‌های اسمارت و در حال اتصال تلویزیون به اینترنت قابل استفاده است، همچنین باید گفت که تقریبا تمامی تلویزیون‌های اسمارت ساخت سال 2016 و جدیدتر از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

نحوه دریافت شبکه فراتر 4K

شبکه فراتر بر روی تمامی تلویزیون‌ها قابل پخش نیست و دسترسی به این شبکه نیاز به آن دارد که تلویزیون شما از قابلیت‌ها و ویژگی‌های مورد نیاز برای دریافت شبکه 4K پشتیبانی کند که در ادامه آن‌ها را آورده‌ایم؛

  • رزولوشن 4K
  • پشتیبانی از DVB-T2
  • پشتیبانی از کدک HEVC 10bit
  • پشتیبانی از HDR HLG

نکته اول آن است که شبکه فراتر در مراکز استان‌ها دریافت می‌شود و برای دریافت به این شبکه باید آنتن‌های قدرتمند و اکتیو داشته باشید. این شبکه توسط ماهواره بدر 5 به مراکز استان‌ها و برخی شهرهای بزرگ فرستاده می‌شود و البته به زودی شهرهای دیگر نیز امکان دریافت شبکه فراتر را خواهند داشت.

شبکه فراتر مانند هر شبکه دیگر با جستجو درمیان کانال‌ها پیدا می‌شود و معمولا در کانال‌های آخرین جستجوی شما خواهد بود (مثلا کانال 50)، البته باید گیرنده تلویزیون امکان دریافت کانال 4K را داشته باشد. همچنین شبکه 4K در کانال‌یابی در شهرهای مختلف طبق جدول زیر این شبکه با نام UHF در کانال‌یابی دریافت می‌شود.

شهر

کانال UHF

شهر

کانال UFH

اراک
66
ساری
66
اردبیل
47
سقز
45
ارومیه
64
سمنان
65
اصفهان
65 و 63
سنندج
62
اهواز
66
شهرکرد
66
ایلام
66
شیراز
43
آبادان
62
قزوین
66
بانه
45
قم
54
بجنورد
62
کرج
47
بندرعباس
64
کرمان
65
بوشهر
65
کرمانشاه
65
بیرجند
66
کیش
56
تبریز
67
گرگان
68
تهران
54
مشهد
66
خرم آباد
62 و 66
مهاباد
48
رشت
65
همدان
64
زاهدان
63
یاسوج
65
زنجان
61
یزد
67

ممکن است پس از دریافت این شبکه تنها صدا را دریافت کنید ولی تصویر نداشته باشید، یا آنکه تصویر کیفیت بالایی نداشته باشد، مشکلات اینچنینی به دلیل آن است که تلویزیون شما از یک یا چند قابلیت شبکه فراتر پشتیبانی نمی‌کند.

این مطلب را نیز مطالعه کنید: لیست قیمت تلویزیون‌های ایرانی در بازار

همچنین این شبکه با گیرنده‌های دیجیتال HEVC دریافت نمی‌شود. در نهایت برای داشتن بهترین کیفیت صدا و تصویر می‌بایست تلویزیون فورکی داشته باشید.

نحوه دریافت شبکه فراتر 4K از طریق ماهواره

شبکه فراتر را می‌توانید از طریق ماهواره بدر 5 در موقعیت 26 درجه شرقی و فرکانس 12322 عمودی دریافت نمایید. البته ظاهرا رسیور شما باید بتواند این سیگنال را دریافت و پخش کند.

23 در مورد “شبکه فراتر یا شبکه 4K چیست و چگونه آن را در تلویزیون دریافت کنیم؟”

  1. سلام مثلاً شبکه جهانی مثل ( ام بی سی پرشین) ک از کیفیت اچ دی پشتیبانی می‌کنه بهتر و واضح تر از شبکه های جم
    ساپورت میکنه؟!با اینکه این تلویزیون ۵۵اینجی یو کیو 7500 الجی سال 2022خریدم!!! و خیلی هزینه کردم و حتی تا حدودی با کیفیت (اچ دی و فول ال چی.) هم ( راضی هستم استفاده کنم.؟؟ و لطفاً بفرمائید کدام شبکه های ماهواره از اچ دی+فول اچ دی +فورکه پشتیبانی میکنند؟؟ و لطفاً و خواهشاً یه راهنمایی کامل از شبکه های جهانی جم بفرمائید ؟؟که مشکل از کجاست و با چ کیفیتی پشتیبانی میشن؟؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام در مورد تلویزیون‌های ایرانی اطلاع دقیقی نداریم بهتره که مشخصات دستگاه رو چک کنید ولی به صورت کلی اگه فور کی هست احتمالا میتونه پخش کنه

  2. سلام
    من تا دو روز پیش شبکه رو داشتم ولی الان ندارم تلوزیونم هم Sony g7000 4k هست الان دیگه نمتونم پیدا کنم میشه کمکم کنید

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      دوباره کانال یابی کنید و ترجیحا کانال‌های آخر رو هم چک کنید گاهی اوقات مثلا شبکه فور کی تو کانال‌های ۲۵۰ پیدا میشه
      سرچ بزنید شاید این مشکل برای شهر شما پیش اومده باشه و سیگنال اونجا مشکل داره

  3. سلام من تلوزیون 4k الجی خریدم نانو سل
    ولی کیفیت شبکه های ایرانی و ماهوارش خوب نیست همش پیکسلیه ینی به 4k که نمیرسه هیچ فکر کنم HD میگیره شبکه هارو
    چجوری میشه کیفیتشو بیشتر کرد اینهمه پول دادم

    1
    1
    1. سعید صانعی

      سلام، ببینید یک موضوع کلی اینه که برای داشتن شبکه 4k خود اون شبکه باید تصاویرش رو 4k پخش کنه که در بین شبکه‌های ایرانی فقط شبکه فراتر 4k هست، یعنی صرف داشتن تلویزیون 4k باعث نمیشه همه شبکه‌ها 4k بشن
      حالا اگر با این وجود فکر میکنید کیفیته شبکه‌های دریافتی پایینه اون یک داستان دیگه‌س

      1. سلام خسته نباشید/من از شهرستان بم –فهرج مزاحمتون میشم من 20روز قبل یه تلویزیون 55اینج الجی یوکیو 7500
        قورمه خریداری کردم اما حتی شبکه های جهانی جم را با کیفیت اچ دی هم ساپورت نمیکنه ؟؟ و حتی منظورم اینه پایین تر از کیفیت اچ دی نشون میده؟؟لطفا بفرمائید مشکل از کجاست؟؟ ////چون خ هزینه کردم. با تشکر

        1. مجتبی مسکینی

          سلام
          متوجه منظورتون نشدم!
          یعنی چی با کیفیت اچ دی ساپورت نمی‌کنه؟ منظورتون از ساپورت نکردن چیه؟ یعنی کلا نشون داده نمیشه؟ یا کیفیتش پایین هست؟
          در حالت کلی تلویزیونی که خریدین یه محصول معمولیه و نباید انتظار کیفیت تصویر خیلی بالایی ازش داشته باشید اما به راحتی محتوای فول اچ دی و فور کی رو پخش میکنه
          برای شبکه‌های ماهواره‌ای هم فکر کنم تلویزیون رسیور داشته باشه ولی ترجیحا از رسیور باکیفیت و خوب جداگانه استفاده کنید مشکلی توی پخش نخواهید داشت

  4. سلام تلویزیون ما اسنوا ۵۵ اینچ هوشمنده
    شهر مرند اذربایجان شرقی هستیم
    میتونیم دریافت کنیم؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام اگه تلویزیونتون موارد گفته شده رو داره و همچنین توی شهر شما این شبکه در دسترسه یکبار دیگه کانال یابی کنید بذارید روی اتوماتیک
      معمولا شبکه فورکی روی کانال های بالاتر هست ۴۰-۵۰

    1. مجتبی مسکینی

      سلام صرفا 4K بودن لازم نیست باید از HLG پشتیبانی کنه و کدک HEVC 10bit رو داشته باشه
      همه رو چک کنید
      ضمن اینکه تو شهر شما هم باید سیگنالش باشه

      2
      2
  5. تلویزیون من سامسونگ سری هفته.. یه هفته شبکه فورکی رو داشتیم بعد یهو قطع شد سرچ دوباره زدم میزنن سیگنال نیس… الانم ک سرچ‌ میزنم کلا دیگه ایمش نمیاد تو لیست کانالا چکار کنم

  6. الله
    ایران باید حد اکثر ۵ ساله یکی از بهترین در جهان باشد ، چون ایران بهترین استعداد انسانی را در جهان دارد ، و از نظر مادیات یکی از بهترین در جهان است ، اگه نشده !،…….

    – [ ] باید همه انجام و اجرای این متون شرعی ی زیر را از مسولین بخواهند ، تا وضعیت مملکت درست شود!،…

    – [ ]
    – [x] بنام خدا
    ‎در یک مملکت اسلام که نباید ،دزدوخلافکار وجود داشته باشد !!!،…..چرا کشور ر امثال غیر ر مسلمان ن ژاپن این امر مهم دینی را ، انجام داده ولی مای مسلمان نمیتوانیم !؟،!!!!؟،……!،……………

    – [ ] رییس جمهور و بقیه ی مسوولین :
    – [ ] این مقام یک امانت الهی است( ارثیه ی کسی نیست!،) ، او و بقیه ی مسوولین، خدمتگذار ملت هستند ، و باید این را عملا روزانه ثابت کنند . مردم باید در طرح ها ی عمومی و افتتاح آنها شرکت داشته ، و مراحل پیشرفت انرا نظاره کنند ، که اگر غیر از این باشد ، طرح ها از نظر زمانی و مادی و معنوی ، منحرف خواهند شد ، و شخص مسوول و رییس و معاون او و سکوت کننده ، بدهکار حق الناس و لازم المحاکمه و…….
    – [ ]
    – [ ] امکان ندارد رییس یک اداره یا سازمان ،……سالم باشد ، و زیر دست او خلافکار !، چون باید زود فهمیده و او را معرفی کند !!!، و بالعکس !،……ادامه دارد……

    ———???

    امام حسین ( ع) ، شب عاشورا به یاران و همرزمان خود فرمود: هر کس مدیون است( انواع حق الناس بدهکار است، که در ایران زیاد است…)، برگردد ، که اگر فردا کشته شود ، شهید راه خدا و حق محسوب نمی شود و…..

    رستگار و عاقبت بخیر واقعی ، کسیست که ، هیچ نوع حق الناسی بدهکار نباشد( که در ایران بدهکار آن زیاد است)، شفاعت و توبه پذیر هم نمی باشد و…..

    – [ ] نیمه خالی ی لیوان
    باید تفکیک قایل شد بین مسوولی که حقوق می‌گیرد با دوست و آشنا که برای کارش مزد نمی گیرد ،….

    در دین برای مسوولین ، نیمه خالی ی لیوان دیده می شود، پر نبود بیت المال و حق الناس پایمال شده( هر مسوولی کم یا بد کار کرده باشد، عمدا یا سهوا، حق الناس پایمال کرده…) ! راه نجاتی جز جبران ندارد، شفاعت و توبه پذیر هم نمی باشد، هر کس سکوت کند، شریک جرم بوده و عذاب خواهد شد، سوره انفال آیه ۲۵ وتقو ….

    چون مقوله حق الناس خدایی و قرآنی می باشد، لذا تا زمانیکه مردم انواع انرا نشناخته و به آن عمل نکنند، تذکر و تکرار آن در جاهای مختلف ضروری می باشد و…..

    10
    4
  7. تلویزیون من سامسونگ یو اچ دی هست ولی نمیتونه شبکه رو پخش کنه و فقط صدا رو پخش میکنه اما یکبار شبکه پخش شد و الان هرکاری میکنم دگ غقط صدا میاد چه چیزی مشکل کارم است؟؟

        1. مجتبی مسکینی

          نیازی به ماهواره نیست
          تلویزیون‌تون شرایط گفته شده رو داشته باشه می‌تونید ببینید

          0
          2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH