تراشه‌های تولیدی واحد های‌سیلیکون هواوی در اواخر سال 2022 به بازار عرضه خواهند شد

پیامدهای ناشی از اقدامات تهاجمی و گسترده ایالات‌متحده علیه شرکت هواوی کاملا قابل پیش‌بینی بود. به‌دنبال این اقدامات، سهم هواوی از بازار جهانی اسمارت‌فون به حداقل میزان ممکن رسید و این شرکت برتری خود در تمامی حوزه‌های کلیدی را از دست داد. در این میان محرومیت از دسترسی به یک قطعه کلیدی یعنی تراشه اصلی‌ترین چالش برای کمپانی چینی به‌شمار می‌رود.

هواوی در غیاب تراشه‌های تولیدی خود ناچارا به سایر شرکت‌های تولیدکننده تکیه کرد. این شرکت مشخصا سفارشات خود را به کمپانی TSMC واگذار می‌کرد. با این‌حال تحریم‌های آمریکا ادامه همکاری هواوی با برند تایوانی تولیدکننده تراشه را غیرممکن کرد. در ابتدای امر هواوی مجبور شد تا صرفا از تراشه‌های قدیمی‌تر استفاده کند. در ادامه نیز این شرکت به استفاده از تراشه‌های کوالکام بدون قابلیت پشتیبانی از شبکه 5G روی آورد.

ساده‌لوحانه است که تصور کنیم چنین وضعیتی برای هواوی خوشایند بوده و این شرکت برای حل مشکل خود هیچ گامی برنخواهد داشت. اشتیاق هواوی برای سرمایه‌گذاری در زمینه صنعت ساخت نیمه‌هادی‌های بومی دو چندان شده است. همچنین این شرکت واحد های‌سیلیکون خود را حفظ کرده و همچنان بر طراحی تراشه تمرکز می‌‌کند.

اکنون به‌نظر می‌رسد که تمامی این تلاش‌ها بی‌نتیجه نبوده‌اند. کمپانی چینی اخیرا با انتشار تیزری اعلام کرده که قصد دارد تا در سال جاری، تراشه‌های بومی خود را بار دیگر به بازار عرضه کند. هواوی مشخصا وعده بازگشت به بازار پردازنده‌های موبایلی را مطرح نموده است و طرفداران برند چینی از این پس بایستی خود را برای برگزاری رویدادهای مختلف توسط هواوی آماده کنند. این تمام جزئیاتی است که هواوی با مخاطبان گسترده خود به اشتراک گذاشته است. بنابراین صرفا بایستی منتظر انتشار اخبار رسمی از جانب کمپانی باشیم.

یکی از پرسش‌های مطرح شده در مقطع کنونی این است که تراشه‌های جدید توسط چه شرکت‌هایی تولید خواهند شد. همچنین معماری مورد استفاده توسط این تراشه‌ها و پشتیبانی آنها از اتصال 5G کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

هواوی سرمایه‌گذاری برای تولید تراشه در بازار چین را افزایش می‌دهد

Huawei Technologies که در اثر تحریم‌های آمریکا توانایی خرید اکثر تراشه‌های مورد نیاز خود برای تولید لوازم الکترونیکی را از دست داده است؛ اکنون در حال افزایش سرمایه‌گذاری روی شرکت‌هایی است که زنجیره تولید و تامین نیمه‌هادی در کشور چین را تشکیل می‌دهند.

در سال 2019 تقریبا همزمان با آغاز اعمال تحریم‌های آمریکا علیه هواوی و سایر تولیدکنندگان چینی، هواوی شرکت Hubble Technology Investment را تاسیس کرد. به گفته موسسه تحقیقاتی PitchBook، این شرکت از بدو تاسیس خود به 56 کمپانی کمک مالی ارائه داده است. این شرکت‌ها شامل طراحان و سازندگان تراشه‌های نوظهور و همچنین کمپانی‌هایی است که در زمینه تولید قطعات نیمه‌هادی، توسعه نرم‌افزارهای طراحی و عرضه تجهیزات برای تولید تراشه فعالیت می‌کنند.

موسسه PitchBook همچنین خاطرنشان کرد که نزدیک به نیمی از این سرمایه‌گذاری طی مدت 6 ماه گذشته انجام شده است. زیرا مشکلات هواوی با توانایی محدود آن برای خریداری تراشه‌های حیاتی تولید شده به کمک فناوری‌های آمریکایی تشدید می‌شوند. هواوی در ماه گذشته اعلام کرد که در اثر تحریم‌های ایالات‌متحده تقریبا یک‌سوم از درآمد خود را طی سال 2021 از دست داده است. هواوی به میزان سرمایه‌گذاری خود اشاره نکرده است؛ اما بر اساس اطلاعات پایگاه داده Tianyacha که وضعیت ثبت شرکت‌ها در چین را دنبال می‌کند؛ هواوی مبلغ دهها میلیون دلار را در شرکت‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده است.

چین خودکفایی در زمینه فناوری تراشه را به‌عنوان یکی از اولویت‌های ملی هدف‌گذاری نموده است. اما اکنون ثابت شده که دستیابی به این هدف با چالش‌های متعددی مواجه است و بسیاری از ابتکارات در این حوزه ناموفق بوده‌اند. بر اساس اعلام وبسایت Businesshala حداقل 6 پروژه بزرگ تولید تراشه در چین با شکست مواجه شده است. این پدیده تا حدی از پیچیدگی بالای توسعه تراشه‌ها با کارآیی بالا و هزینه هنگفت این فرآیند ناشی می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH