محققان به‌دنبال توسعه یک دستگاه همه‌ منظوره جهت کمک به کنترل و درمان دیابت هستند

افراد مبتلا به دیابت بایستی بیش از سایر افراد مراقب خوراکی‌ها و غذاهای دریافتی خود باشند. در واقع بسیاری از بیماران دیابتی پیش از مصرف هر وعده غذایی بایستی یک فرآیند بسیار طولانی و پر دردسر را پشت سر گذاشته و میزان کربوهیدرات، گلوکز و برخی مولفه‌های دیگر غذاهای مصرفی خود را اندازه‌‌گیری نمایند.

پس از محاسبه کلیه این موارد، دوز مناسب انسولین جهت دریافت موثرترین نتیجه تعیین می‌شود. این موضوع بدان معناست که غذا خوردن در بیرون از منزل احتمالا دشوار خواهد بود؛ چرا که در این‌حالت فرد بیمار بایستی چندین دستگاه مختلف را با خود به همراه داشته باشد. اما محققان دانشگاه MIT امیدوارند که این وضعیت را تغییر دهند. در واقع آنها سرگرم توسعه دستگاهی هستند که به‌عنوان یک راهکار همه منظوره عمل می‌کند.

در حال حاضر محققان موفق به توسعه 2 مدل مختلف شده‌اند. یکی از ایده‌ها از فناوری‌های موجود امروزی استفاده کرده و لانست خون‌گیری، نوار تست قند و سوزن تزریق انسولین را در قالب یک دستگاه ادغام می‌کند.

ابتدا نمونه خونی از کاربر دریافت شده و روی نوار تست قرار داده می‌شود. پس از محاسبه داده‌ها، دوز مناسب انسولین برای تزریق تعیین شده و سپس عمل تزریق انسولین به کاربر انجام می‌شود.

دستگاه دوم دارای ساختار ساده‌تری بوده و شامل یک سوزن همراه با حسگر گلوکز است. بنابراین هنگامی‌ که کاربر فرآیند تزریق را شخصا انجام می‌دهد؛ پیش از آزادسازی انسولین در بدن، سطح گلوکز خون اندازه‌گیری می‌شود. همچنین یک اپلیکیشن موبایلی نیز در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

کاربر با استفاده از این اپلیکیشن قادر به تهیه عکس از وعده غذایی خود و تعیین حجم و محتوای کربوهیدرات آن با کمک دوربین تشخیص عمق گوشی و تکنیک یادگیری عمیق خواهد بود.

تسهیل فرآیند کلی تزریق انسولین برای بیماران دیابتی، ایده پشت پرده چنین دستگاهی محسوب می‌شود. این موضوع به آسایش هرچه بیش‌تر بیماران و افزایش انگیزه آنها برای ادامه روند درمان کمک خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH