اینترنت نقطه به نقطه یا P2P چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

اینترنت P2P ، پی تو پی یا نقطه به نقطه نسل جدید ارتباط اینترنت بی‌سیم است که در این مطلب به طور کامل در خصوص نحوه اتصال و ویژگی‌های آن صحبت خواهیم کرد.

به جهت راه‌اندازی یک خط اینترنت پرسرعت و با کیفیت برای استفاده‌های شخصی و تجاری، راه‌های فراوانی پیش روی کاربران قرار دارد. یکی از این روش‌ها درخواست اتصال یک خط اینترنت ADSL است که به نوعی روشی قدیمی و قابل اطمینان محسوب می‌شود.

اما شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی، روش‌های دیگری را نیز برای برقراری اتصال اینترنت در نظر گرفته‌اند که سرعت و پایداری بالاتری دارد و انتخاب بهتری نسبت به اینترنت ADSL محسوب می‌شوند.

یکی از این روش‌ها، اینترنت پی تو پی است که چندسالی می‌شود که پای آن به ایران باز شده و معمولا شرکت‌ها و واحدهای تجاری از این نوع اینترنت استفاده می‌کنند. سرویس‌های P2P مزیت‌های متعددی نسبت به ADSL ،VDSL و حتی TD-LTE دارند که موجب شده محبوبیت این نوع سرویس به مرور زمان در کشور افزایش پیدا کند و حالا شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی سرویس‌های P2P متنوعی برای کاربران خود در نظر بگیرند.

اینترنت پی تو پی چیست؟

اینترنت پی تو پی یا P2P مخفف کلمه اینترنت Point-to-Point است. درواقع این نوع اینترنت به صورت نقطه به نقطه ارائه می‌شود و یک سرویس اینترنت خصوصی میان مبدا و مقصد است. این اتصال خصوصی و رمزگزاری شده سرعت بسیار بالایی دارد و امنیت و پایداری آن به شکل قابل توجهی نسبت به دیگر سرویس‌های اینترنت بالاتر است.

اینترنت نقطه به نقطه

اینترنت P2P به چه شکل کار می‌کند؟

در اینترنت P2P ، اتصال اینترنت از مبدا با دستگاه‌های مخابراتی به مقصد رسیده تا یک اتصال اینترنت پرسرعت و خصوصی برقرار شود. این نوع اینترنت نیاز به خط تلفن و کابل‌کشی مخابراتی ندارد و به صورت بی‌سیم ارائه می‌شود به همین دلیل برای دریافت این نوع اینترنت باید تجهیزات مخابراتی مربوط به دریافت کننده را خریداری کنید، البته خیلی از شرکت‌های اینترنت این تجهیزات را به شما قرض می‌دهند و در پایان قرارداد، این تجهیزات را پس می‌گیرند.

البته اینترنتی پی تو پی به یک شکل دیگر نیز ارائه می‌شود، در روش دوم یک فرستنده اینترنت را برای چند گیرنده می‌فرستد، روشی که شبیه به دریافت امواج رادیویی و تلویزیونی است. هرچند در این نوع سرویس دیگر ارائه خدمات به طور 100 درصد خصوصی نیست ولی همچنان کاربر از یک سرویس اینترنت پرسرعت و ایمن بهره‌مند خواهد شد.

نحوه برقراری اینترنت نقطه به نقطه

همانطور که گفته شد برای برقراری اینترنت پی تو پی نیاز به نصب تجهیزات مخابراتی در مقصد است، یعنی شما برای راه‌اندازی این سرویس باید یا آنتن مخابراتی مخصوص را خریداری و یا از شرکت سرویس دهنده اجاره کنید. به این شکل برای راه‌اندازی سرویس پی تو پی نیاز به تجهیزات مخابراتی یک الزام است.

برای راه‌اندازی این نوع اینترنت یک کارشناس از شرکت ارائه دهنده اینترنت در محل مقصد حاضر می‌شود تا امکان اتصال و عدم وجود موانع بر سر مسیر ارتباطی مخابراتی را بررسی کند. اگر امکان سرویس‌دهی در مقصد وجود داشته باشد، کارشناس شرکت می‌تواند سرعت و پینگ دریافتی در مقصد را برای شما بازگو کند تا به طور دقیق بدانید که اینترنت دریافتی شما چه کیفیتی خواهد داشت.

به این ترتیب در صورت امکان برقراری اتصال و رضایت شما از سرعت و پینگ در مقصد، قرارداد میان شرکت و کاربر منعقد می‌شود. سرویس پی تو پی معمولا در مدت زمان 48 ساعت برقرار شده و تاخیری برای برقراری این سرویس وجود ندارد.

اصلی‌ترین ویژگی‌های استفاده از اینترنت پی تو پی:

پهنای باند تضمین شده

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اینترنت نقطه به نقطه نسبت به دیگر روش‌های متداول مانند ADSL و VDSL آن است که در اینترنت پی تو پی پهنای باند بالا و تضمین شده به کاربر ارائه می‌شود. پهنای باند بالا در سرویس‌های مبتنی بر سیم نیز وجود دارد اما فاصله و دوری از مرکز مخابراتی، کیفیت کابل و سیم مخابرات، کیفیت سیم‌کشی داخلی منزل، زیرساخت‌ها و دیگر موارد به شدت بر روی پهنای باند تاثیر می‌گذارد و به همین علت بسیاری از افراد با وجود خرید سرویس با سرعت و پهنای باند بالا همچنان از کیفیت سرویس خود راضی نیستند.

اما در اینترنت P2P به علت اختصاص یافتن پهنای باند اختصاصی و استفاده از تجهیزات مخابرات جدید، مدرن و قدرتمند، پهنای باند بالا به صورت قطعی و تضمین شده ارائه می‌شود و درواقع امکان پایین آمدن کیفیت سرویس به علت‌های سخت‌افزاری و زیرساختی وجود ندارد. به همین علت شما می‌توانید از پهنای باند استفاده کنید.

پینگ و تاخیر پایین

مواردی که در بالا گفته شد علاوه بر پهنای باند، بر روی تاخیر و پینگ نیز تاثیر می‌گذارد، درواقع یکی از اصلی‌ترین خاصیت‌های سرویس‌های پی تو پی آن است که تاخیر و پینگ بسیار پایینی دارند و گیمرها می‌توانند از این سرویس استفاده کنند.

پایداری

دیگر خاصیت سرویس‌های P2P آن است که به طور کلی قطعی و اختلال بسیاری پایینی نیز دارند و درگیر نوسانات مختلف نمی‌شود و به همین علت همواره سرعت و کیفیت سرویس از جهات مختلف مانند تاخیر و پهنای باند در حد بالایی قرار دارد.

اینترنت پی تو پی

سرعت آپلود بالا

شاید یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شود شما برای خرید اینترنت نقطه به نقطه اقدام کنید، سرعت آپلود بالا و ثابت است. همانند پهنای باند تضمین شده، سرعت آپلود نیز هنگام اتصال اینترنت P2P به شما تضمین داده می‌شود. سرعت آپلود در نوع اتصال بی‌سیم نقطه به نقطه بسیار بالاست و در طول استفاده نیز به دلیل اختلال پایین، معمولا شاهد افت سرعت آپلود نیستیم. به همین دلیل این سرویس علاوه بر گیمرها، برای افرادی که محتوای ویدیویی در اینترنت آپلود می‌کنند نیز پیشنهاد می‌شود.

نصب آسان

اگر شما در منطقه تحت پوشش شرکت مورد نظر باشید، از زمان تماس برای درخواست سرویس تا زمان نصب و استفاده از آن نهایتا 48 تا 72 ساعت زمان لازم است. اینترنت نقطه به نقطه بدون نیاز به خالی بودن پورت مخابرات و کشش خط و دردسرهایی که معمولا برای خرید ADSL و VDSL تجربه می‌کنید، به راحتی قابل راه‌اندازی است.

نقطه ضعف اینترنت P2P

بزرگ‌ترین نقطه ضعف اینترنت پی تو پی آن است که فعلا نمی‌توان این خدمت را در تمامی مناطق پایتخت و شهرستان‌ها ارائه داد. متاسفانه هنوز رشد و توسعه سرویس‌های نقطه به نقطه آنقدر پیشرفت نداشته که فرستنده‌های مخابراتی شرکت‌های مختلف تمامی مناطق شهری در کشور را پوشش دهد، به همین جهت بسیاری از مناطق هستند که تحت پوشش ارائه دهنده سرویس نیستند. این مورد به ویژه در شهرستان‌ها بیشتر به چشم می‌خورد.

مورد بعدی بحث هزینه است. برای استفاده از این امکانات می‌بایست تجهیزات داشته باشید که این مورد خود به هزینه‌های اینترنت اضافه خواهد شد. شما یا باید تجهیزات را بخرید و چند میلیون هزینه کنید که بتوانید از اینترنت استفاده کنید و یا به‌صورت امانی این تجهیزات را در اختیار داشته باشید که در هر دو صورت چند میلیونی به هزینه‌های اینترنت شما اضافه خواهد شد. بنابراین موقع خرید باید این موضوع را مد نظر قرار دهید.

2 در مورد “اینترنت نقطه به نقطه یا P2P چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟”

  1. در تهران چه شرکت هایی رو پیشنهاد می کنید برای p2p (با اشتراک ماهانه زیر 500 تومن)؟ پهنای باند اختصاصی نمی خوام البته.

    1. سعید صانعی

      سلام
      در خصوص سرویس‌های p2p چون هنوز سیستم ارزیابی دقیقی وجود نداره، نمیتونیم پیشنهاد خاصی داشته باشیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH