نقد و بررسی گلکسی S21 FE سامسونگ: عضو کوچک خانواده

در این مقاله بررسی گلکسی S21 FE را به صورت اختصاصی خواهید خواند و با تمام ویژگی‌های مثبت و منفی این گوشی تازه معرفی شده آشنا خواهید شد.

سامسونگ در نسل قبل از گوشی‌های پرچمدار خود، برای اولین بار نسخه FE یا Fan Edition را به نسخه‌های پلاس و اولترا از پرچمداران خود اضافه کرد و گوشی S20 FE را عرضه نمود. فروش بالای این گوشی نشان‌دهنده رضایت طرفداران این کمپانی بود. بعد از موفقیت‌های FE، سامسونگ تصمیم به ادامه این روند گرفت.

گلکسی S21 FE بعد از کش و قوس‌های فراوان و گذشت 11 ماه از عرضه دیگر محصولات خانواده S21، رسما معرفی و عرضه شد. نسخه FE قصد دارد تا با کم کردن برخی از ویژگی‌های S21 و قربانی کردن آن‌ها، قیمت وارد شدن کاربران به خانواده S21 را کاهش بدهد.

سامسونگ در ساخت این نسخه، موفق بوده و توانسته با کاهش حداقلی امکانات، همچنان گوشی باکیفیت و قدرتمندی را به بازار عرضه کند.

با تشکر از داریا همراه که این گوشی را برای نقد و بررسی به ما فرستادند. بعد از استفاده چند روزه، آمده‌ایم به شما بگوییم که آیا گلکسی S21 FE توانسته ویژگی‌های پرچمدار بودن را حفظ کند یا تبدیل به یک گوشی بالارده ساده شده است؟! با آی‌تی‌رسان و بررسی گلکسی S21 FE همراه باشید:

آن‌باکسینگ و بررسی اولیه ویدئویی گلکسی S21 FE

مشخصات گوشی سامسونگ گلکسی S21 FE

ابعاد
 155.7 در 74.5 در 7.9 میلی‌متر
وزن
 177 گرم
نمایشگر
 6.4 اینچ Dynamic AMOLED 2X و 120 هرتز با پشتیبانی از +HDR10 و رزولوشن 1080 در 2400
پردازنده 
 Exynos 2100
پردازنده گرافیکی
 Mail-G78 MP14   
رم
 8 گیگابایت
حافظه داخلی
 256 گیگابایت
سیستم عامل
 رابط کاربری One UI Core 4 بر پایه اندروید 12
دوربین اصلی
 سه گانه: 12 مگاپیکسل واید + 8 مگاپیکسل تله‌فوتو + 12 مگاپیکسل اولتراواید
دوربین سلفی
 32 مگاپیکسل واید
باتری
 4500 میلی‌آمپرساعت با پشتیبانی از شارژ سریع 25 واتی

اقلام داخل جعبه

ابعاد جعبه، کوچکتر از چیزی خواهد بود که انتظار دارید. بر روی وجه بالای جعبه یک حرف S نوشته شده و اگر جعبه را در زاویه‌های مختلف کمی تکان دهید، طرح‌های ریزی درون آن نمایان خواهد شد که جلوه خاصی به جعبه می‌دهد.

Box

بعد از حذف شدن شارژر داخل جعبه توسط اپل و گرفته شدن لذت آن‌باکسینگ، دیگر کمپانی‌ها مانند سامسونگ این کار را ادامه دادند تا در این مدل نیز شاهد آداپتور شارژر نباشیم اما کابل شارژر در جعبه اضافه شده است. به همراه سیم و خود گوشی، تنها دفترچه راهنما و سوزن خاص برای باز کردن خشاب سیم‌کارت‌ها، در جعبه موجود است.

طراحی و کیفیت ساخت

در این بخش به‌جز تغییر در ابعاد، تقریبا شاهد همان طراحی S21 هستیم. گوشی خیلی خوش‌دست، سبک و راحت بوده که می‌تواند حس با کیفیت بودن را به شما منتقل کند.

طراحی

استفاده از پلاستیک در پشت گوشی باعث شده تا کمتر شاهد جذب اثر انگشت و کثیف شدن آن باشیم اما بهره‌گیری از پلاستیک برای یک گوشی با این قیمت جای سوال دارد، چرا که امروزه حتی برخی از گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده نیز از شیشه برای پنل پشتی استفاده می‌کنند. البته برای پشت گلکسی S21 FE از پلاستیک مات استفاده شده تا حداقل گوشی ظاهر خاصی به خود بگیرد.

برخلاف طراحی‌های نسل قبل خانواده S، دیگر شاهد صفحه نمایش‌های خمیده نیستیم و صفحه نمایش 6.4 اینچی تخت، در این گوشی استفاده شده است. دورتادور صفحه نمایش، حاشیه باریکی وجود دارد که در بخش پایینی گوشی کمی عریض‌تر بوده و  این حاشیه‌ها به فریم آلمینیومی متصل شده است.

بررسی گلکسی S21 FE

دوربین سه‌گانه این گوشی در یک برآمدگی بالا سمت چپ پشت قرار گرفته که جدا از ظاهر خوبی که به گوشی می‌دهد، مشکلاتی را به وجود می‌آورد. هنگامی که قصد دارید گوشی را روی میز گذاشته و از آن استفاده کنید، برآمدگی دوربین گوشی باعث عدم تعادل آن و تکان خوردن گوشی می‌شود. ثابت نماندن و تولید صدا، موجب شده تا در نهایت تجربه خوبی هنگام استفاده رومیزی از این گوشی نداشته باشید.

در گوشی S21، فریم دور گوشی حالتی خمیده به خود گرفته تا به برآمدگی دوربین‌ها وصل شود و حس یکپارچگی را منتقل کند اما در S21 FE حتی بخش نگه‌دارنده ماژول دوربین هم از جنس پلاستیک بوده و کاملا مجزا از فریم دیده می‌شود. در کنار برآمدگی دوربین سه‌گانه، یک فلاش قرار دارد که به تنهایی بر روی بدنه پلاستیکی قرار گرفته است.

رنگ

مدلی که ما در اختیار داریم، به رنگ گرافیت بوده و مات بودن پشت گوشی باعث شده تا جلوه زیبایی به خود بگیرد. S21 FE، در سه رنگ دیگر زیتونی، یاسی و سفید نیز عرضه شده است.

درگاه‌ها

در سمت راست فریم گوشی، دکمه‌های تنظیم صدا و پاور دیده می‌شود که تجربه خوبی برای استفاده کاربران راست دست فراهم می‌سازد. در قسمت بالا تنها میکروفون دوم قرار دارد و مابین صفحه نمایش و فریم گوشی، شکاف کوچکی تعبیه شده تا صدای اسپیکر دوم بهتر و واضح‌تر به مخاطب برسد. این شکاف بسیار کوچک بوده و به خوبی مخفی شده است تا بتواند ظاهر کم‌حاشیه گوشی را حفظ کند.

در قسمت پایین گوشی اسپیکر اصلی قرار دارد که در صورت استفاده افقی از گوشی امکان پوشانده شدن توسط انگشت را دارد. در فریم پایین میکروفون، درگاه تایپ سی و خشاب سیم‌کارت‌ها نیز وجود دارد. در سمت چپ گوشی نیز چیزی مشاهده نمی‌شود.

ابعاد و وزن

ابعاد این گوشی 155.7 در 74.5 در 7.9 میلی‌متر بوده و وزن 177 گرمی و جنس استفاده شده در ساخت این گوشی، باعث شده تا S21 FE به یک گوشی خوش‌دست تبدیل شود. در طراحی این گوشی همانند طراحی‌های سابق خانواده S، نقطه تیزی دیده نمی‌شود و همه‌جا از طراحی کروی استفاده شده است.

گلکسی S21 FE کمی سنگین‌تر از مدل سال قبل است اما همچنان گوشی بسیار سبکی به‌حساب آمده و این سبکی و طراحی نسبتا کوچک آن باعث شده تا گوشی برای استفاده‌های روزمره با یک دست نیز مناسب باشد.

استحکام

صفحه نمایش این گوشی مجهز به محافط Gorilla Glass Victus بوده که می‌تواند تا حد خوبی خیال شما را از آسیب دیدگی‌ها هنگام وارد شدن ضربه و یا خط افتادگی راحت کند. فریم دور گوشی از جنس آلمینیوم ساخته شده و حس خوبی را هنگام در دست گرفتن به کاربر می‌دهد.

بررسی گلکسی S21 FE

با توجه به پلاستیکی بودن قاب پشتی گوشی، می‌‌توان انتظار داشت که مقاومت خاصی در مقابل ضربه‌ها، نشان نخواهد داد. S21 FE توانسته تا گواهینامه IP68 را نیز به دست آورد که مقاومت گوشی در مواجه با گرد و خاک و نفوذ آب تا ارتفاع یک و نیم متری به مدت نیم ساعت را تضمین می‌کند.

صفحه نمایش

امروزه حتی می‌توان از گوشی‌های میان‌رده سامسونگ نیز انتظار زیادی درمورد صفحه نمایش داشت، چه برسد به عضو خانواده پرچمدار سامسونگ که همیشه بهترین صفحه نمایش‌ها را ارائه می‌کند. این گوشی صفحه نمایش بزرگ 6.4 اینچی دارد که از نوع Dynamic AMOLED 2X بوده که توانسته حتی روشنایی و سیاهی بهتری نسبت به نسل قبل ارائه می‌دهد.

مشخصات

رزولوشن این صفحه برابر با 1080 در 2400 بوده که به همراه حاشیه‌های کم صفحه نمایش، توانسته نسبت نمایشگر به بدنه 85.3 درصدی را ثبت کند. +HDR10 نیز توسط این گوشی پشتیبانی شده که باعث گسترده‌تر شدن دامنه رنگی و افزایش کیفیت تصویر شده است.

ویژگی‌های گقته شده توانسته تا نمایشگر S21 FE را در نهایت به یکی از بهترین صفحه نمایش‌های موجود تبدیل کند که می‌تواند تجربه بسیار خوبی در هر نوع استفاده از گوشی را رقم بزند. اگر قصد بازی کردن، فیلم دیدن یا حتی استفاده روزمره از گوشی را دارید، این صفحه نمایش تبدیل به یکی از نقاط مهم تجربه لذت‌بخش شما خواهد شد.

صفحه نمایش گوشی توسط گوریلا گلس ویکتوس محافظت می‌شود که می‌تواند از خط افتادگی و آسیب‌هایی مانند افتادن گوشی روی زمین، جلوگیری کند. طبق اطلاعات منتشر شده توسط شرکت سازنده، کورنینگ، این لایه محافظتی از آسیب دیدگی در سقوط تا ارتفاع دومتری گوشی، محافظت می‌کند و تا 4 برابر هنگام خط افتادگی روی صفحه نمایش، نسبت به نسل قبل مقاوم‌تر است.

نرخ به‌روزرسانی تصویر

ترکیب دیگر ویژگی‌های صفحه نمایش و نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی، باعث شده تصاویر باکیفیت و واضح به‌صورت روان به نمایش درآیند. گزینه 120 هرتز شارژ بیشتری مصرف می‌کند اما در مقابل تجربه بسیار بهتر و روان‌تری در وب‌گردی و مخصوصا گیمینگ برای شما به ارمغان می‌آورد.

گرچه در تنطیمات گوشی فقط بین دو گزینه 60 هرتز و یا 120 هرتز می‌توانید انتخاب کنید و خبری از Variable Refresh Rate نیست. این قابلیت به گوشی اجازه می‌داد تا نرخ به‌روزرسانی مختلفی در شرایط متفاوت داشته باشید تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود که متاسفانه در گلکسی S21 FE قابل انتخاب نیست.

قابلیت‌های نرم‌افزاری

از ویژگی‌های نرم افزاری صفحه نمایش می‌توان به EYE COMFORT SHIELD اشاره کرد که با کاهش رنگ آبی، از آسیب‌دیدگی به چشم شما جلوگیری می‌کند. حتی می‌توانید انتخاب کنید تا این قابلیت به‌صورت خودکار تنها در شب‌ها روشن شود.

سامسونگ گلکسی S21 FE به واسطه وجود نمایشگر Dynamic AMOLED 2X دارای قابلیت Always on Display است که با آن می‌توانید اعلان‌ها، ساعت و یکسری اطلاعات دیگر مانند تقویم، میزان شارژ و غیره را بدون روشن کردن صفحه در آن مشاهده کنید. در بخش تنظیمات نمایشگر قابلیت تنظیم و شخصی‌سازی رنگ، گرمی و سردی، فونت و سایز متن، حتی میزان حساسیت ژست‌های حرکتی نیز وجود دارد.

بررسی گلکسی S21 FE

این گوشی در بخش Always On Display، به شما حق انتخاب‌های زیادی برای شخصی‌سازی می‌دهد؛ برای مثال در کنار تعیین این که چه اطلاعاتی نمایان شود، می‌توانید یک عکس، فیلم، بیتموجی و ای‌آر ایموجی را که پک ایموجی و شخصیت کارتونی به شکل شما خواهد بود، اضافه کنید.

سامسونگ همواره با عرضه صفحه نمایش‌های Dynamic AMOLED 2X، توانسته تا رنگ سیاه را به بهترین نحو نمایش دهد. ترکیب این نمایشگر با قابلیت دارک مود، که تم گوشی شما را به تاریک تغییر می‌دهد، زیبا و لذت‌بخش است. دارک مود گوشی، تقریبا با تمام برنامه‌ها هماهنگ است و تم برنامه‌ها را نیز تغییر می‌دهد. همچنین می‌توانید تنظیم کنید تا تنها شب‌ها این قابلیت روشن شود.

دوربین سلفی این گوشی در مرکز بخش بالایی به صورت یک سوراخ قرار گرفته است. ممکن است این نوع طراحی برای برخی خوشایند نباشد، برای همین سامسونگ در این گوشی، گزینه‌ای قرار داده تا با سیاه کردن قسمت بالایی بتواند یک حاشیه مجازی بسازد و دوربین را مخفی کند.

همچنین گزینه‌ای در تنظیمات تاچ قرار گرفته که به شما اجازه می‌دهد حساسیت تاچ را بالا ببرید، با انجام این کار می‌توانید هنگام استفاده از دستکش نیز از گوشی استفاده کنید.

بررسی گلکسی S21 FE

امنیت

در گلکسی S21 FE در کنار روش‌های امنیتی رمزعبور، پین و الگو شما می‌توانید از اثر انگشت و تشخیص چهره نیز برای آن‌لاک کردن گوشی استفاده کنید.

اثر انگشت

گلکسی S21 FE به حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش اپتیکال مجهز است که شما می‌توانید فقط تا حداکثر سه عدد اثر انگشت را در آن ثبت کنید. این حسگر در قسمت پایینی گوشی تعبیه شده که اندکی پایین‌تر از چیزی که باید باشد قرار گرفته و این جاگیری، کمی استفاده از حسگر را برای من، سخت‌تر کرد. حسگر دقت و سرعت بالایی دارد به گونه‌ای که برای تشخیص اثر انگشت فقط کافی است اندکی بیشتر از یه لمس عادی صبر کنید تا گوشی آن‌لاک شود.

در گلکسی S21 FE، می‌توان یک انگشت را دوبار تعیین کرد که تا حدی امنیت حسگر را زیر سوال می‌برد. جدا از این، عملکرد حسگر، بسیار خوب بوده که حتی اگر انگشت خود را با زاویه‌های مختلف نیز تست کنید، بازهم توانایی تشخیص اثر انگشت شما را خواهد داشت. همچنین در صورت نم داشتن انگشت، یا حتی کاملا خیس بودن نیز گوشی می‌تواند انگشت شما را به درستی تشخیص دهد البته در این حالت کمی هم خطا خواهد داشت.

همچنین می‌توانید انتخاب کنید تا هنگامی که تصویر خاموش است، حسگر هم خاموش شود یا منتظر لمس شما بماند. اگر خاموش باشد برای آن‌لاک کردن گوشی با اثر انگشت اول باید دکمه پاور را بزنید و گوشی روشن شود، تا اثر انگشت شما تشخیص داده شود، اما در عوض مصرف شارژ کمتری خواهیم داشت.

بررسی گلکسی S21 FE

تشخیص چهره

در کنار دیگر قفل‌های امینتی می‌توانید از قفل چهره نیز استفاده کنید. اسکن چهره تنها 3 یا 4 ثانیه طول می‌کشد که اگر از عینک استفاده می‌کنید از شما می‌خواهد تا عینک خود را بردارید تا بدون عینک نیز شما را تشخیص دهد. در بخش تشخیص چهره، حق انتخاب‌های زیادی به شما داده می‌شود تا بر اساس خواسته خود، شخص سازی کنید.

برای مثال می‌توانید بین تشخیص چهره با دقت بالاتر یا سرعت بالاتر، یکی را انتخاب کنید. در سرعت بالا، تشخیص چهره تقریبا بدون تاخیر و درجا رخ می‌دهد اما طبق گفته خود گوشی، امکان فریب حسگر با استفاده از عکسی از شما در این حالت وجود دارد. گزینه دوم هم دقت بالاست که اختلاف زمانی بین دو حالت حس می‌شود و تشخیص چهره اینبار یک ثانیه‌ای طول می‌کشد اما دیگر حسگر توسط عکس شما فریب نخواهد خورد.

از دیگر امکانات این حسگر می‌توان به افزایش لحظه‌ای روشنایی تصویر اشاره کرد که به حسگر کمک می‌کند تا در تاریکی نیز تصویر شما را تشخیص دهد. همچنین می‌توانید انتخاب کنید که تنها در صورتی که چشمانتان باز است، قفل گوشی باز شود؛ این باعث می‌شود تا در هنگام خواب کسی از چهره شما برای آن‌لاک کردن گوشی استفاده نکند.

حتی می‌توانید از خود چند اسکن مختلف در شرایط مختلف داشته باشید تا نتایج حسگر را بهبود بخشید. لازم به ذکر است که در صورت استفاده از ماسک، حسگر S21 FE، اصلا چهره‌ای تشخیص نخواهد داد چه برسد به تایید چهره شما و آنلاک کردن گوشی. بنابراین در دوران پاندمی کرونا استفاده از تشخیص چهره با ماسک کمی مشکل‌ساز خواهد شد.

نرم افزار و رابط کاربری

در قدیم، سامسونگ آپدیت‌های نرم‌افزاری را خیلی دیرتر از بقیه عرضه می‌کرد و در کل گوشی‌هایش زود از لیست پشتیبانی شده خارج می‌شدند. با گذر زمان این بخش بهبود پیدا کرده است و الان، تنها چند هفته بعد از عرضه اندروید 12 توسط گوگل، سامسونگ نسخه وان یو آی خود را که مبتنی بر اندروید 12 بوده، عرضه کرده است.

یو آی 4 در تغییرات ظاهری، به‌جز صرفا تغییر طراحی‌ها، ویژگی جالبی را به گوشی اضافه کرده است. شما هم اکنون می‌توانید با توجه به عکس پس‌زمینه خود تم رنگی گوشی را نیز تغییر دهید به طوری که بعد از تغییر عکس پس زمینه، با توجه به عکس و رنگ‌های آن، گوشی به شما چند تم رنگی پیشنهاد می‌دهد.

UI

تغییری که یو آی 4 نسبت به اندروید 12 در این بخش دارد، این است که دوتا تم مجزا انتخاب می‌شود یکی برای تم کل دستگاه و دیگری مخصوص تم گوشی هنگامی که قفل شده است که بر اساس عکس پس‌زمینه صفحه قفل تعیین می‌شود.

یکی دیگر از قابلیت‌های نسخه دوازدهم اندروید، امکان اسکرول کردن هنگام اسکرین شات گرفتن است که به شما اجازه می‌دهد به جای گرفتن چند عکس از یک سایت، یک اسکرین شات کامل از کل سایت بگیرید. همچنین اگر از سایتی اسکرین شات بگیرید، بعدا که آن عکس را در گالری مشاهده کنید، اطلاعات سایت در فایل عکس ذخیره شده و می‌توانید مستقیم وارد همان سایت شوید. البته این ویژگی‌ها از خیلی وقت پیش در گوشی‌های سامسونگ وجود داشت و چیز جدیدی نیست.

بازی کردن هنگام دانلود کردن بازی‌ها از گوگل‌پلی، یکی دیگر از قابلیت‌های اندروید جدید است. همه بازی‌ها این قابلیت را پشتیبانی نمی‌کنند اما به لیست این بازی‌ها هر روز اضافه می‌شود. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا برای مثال در هنگامی که مراحل آینده بازی در حال دانلود است، شما بتوانید مرحله اول را بازی کنید.

در کنار افزوده شدن این ویژگی‌ها، عملکرد کلی نرم افزار ارتقا داشته و سریع‌تر شده است به‌طوری که در هنگام استفاده شاهد لگ نخواهید بود.

UI

یکی از امکانات جذابی که سامسونگ در چند سال اخیر معرفی کرده، Samsung Dex است که به شما این امکان را می‌دهد تا گوشی را چه با سیم و چه بی‌سیم به رایانه‌های شخصی و تلویزیون‌ها متصل کنید. بعد از اتصال می‌توانید تجربه‌ای رایانه‌طور از گوشی خود داشته باشید.

تمام برنامه‌‌ها و بازی‌ها در این حالت قابل اجرا خواهند بود و به طور کلی گوشی تبدیل به یک کیس کامپیوتری می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از این گوشی هرگاه خواستید، تلویزیون عادی خود را تبدیل به یک تلویزیون هوشمند کنید. همچنین در صورت اتصال گوشی به رایانه، می‌توانید اطلاعات را مابین گوشی و رایانه با رابط کاربری بسیار بهتری انتقال دهید.

تست‌های ویژه ITResan  

در بخش تست‌های ویژه، به برخی از ویژگی‌های گوشی می‌پردازیم که بیشتر در استفاده‌های روزمره با آن‌ها مواجه می‌شویم و تاثیر مهمی در تجربه استفاده از گوشی دارد. به همین دلیل بهتر است بدانیم عملکرد گلکسی S21 FE در تست‌های ویژه ما چگونه است؟

 

 تست

نتیجه

بدنه کثیف می‌شود؟

کم

کار کردن روی سطح صاف آسان است؟

کمی لق می‌زند

کار کردن با یک دست آسان است؟

بله

کار کردن زیر نور آفتاب آسان است؟

بله

 خشاب دو سیمکارت به علاوه کارت حافظه؟

خیر، کارت حافظه پشتیبانی نمی‌شود

یک اثر انگشت را می‌توان دو بار تعریف کرد؟

بله!

قفل چهره در تاریکی باز می‌شود؟

بله

حسگر اثر انگشت با دست خیس باز می‌شود؟

بله

قفل چهره با ماسک باز می‌شود؟

خیر

کیفیت عکس سلفی پرتره چند نفره به چه شکل است؟

کمی خطا دارد

نشر صدا هنگام مکالمه چقدر است؟

بسیار کم

قدرت سخت افزاری گلکسی S21 FE

همانند پرچمدارهای قبلی سامسونگ، S21 FE نیز با دو نسخه مختلف عرضه می‌شود، یکی مجهز به پردازنده Snapdragon 888 مخصوص کشور آمریکا و یکی مجهز به پردازنده خود سامسونگ یعنی اگزینوس که برای دیگر مناطق عرضه می‌شود.

پردازنده

در سال قبل پردازنده اگزینوس در مقابل رقیبان دیگر خود همچون اسنپ‌دراگون، فاجعه‌ای به حساب می‌آمد؛ به طوری که هم عملکرد بسیار ضعیف‌تری داشت، هم گرمای بیشتری تولید می‌کرد و حتی مصرف باتری آن هم بیشتر بود.

سامسونگ بعد از آن اگزینوس فاجعه، تصمیم گرفت تا این روند را تغییر دهد و برنامه‌های جدیدی برای پردازنده‌های خود ریخت. از همکاری با AMD برای ساخت پردازنده نسل بعد گرفته تا نسخه 2100 که قدم بزرگی به سمت رقابت با دیگر پردازنده‌هاست و با این که اگزینوس همچنان از همتای اسنپ‌دراگون خود عقب‌تر است، اما فاصله بینشان به حداقل رسیده و تفاوت فاحشی مانند نسل قبل ندارد.

Game

سامسونگ در همین تراشه 5 نانومتری اگزینوس 2100، یک پردازنده Cortex-X1 با فرکانس 2.9 گیگاهرتز، سه پردازنده Cortex-A78 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز و چهار پردازنده Cortex-A55 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز را قرار داده است. پردازنده Cortex-X1 قدرتمندترین عملکرد پردازش تک‌هسته‌ای را به نام خود ثبت کرده، این پردازنده 19 درصد سرعت پردازش تک هسته‌ای و 33 درصد سرعت پردازش چند هسته‌ای را افزایش داده است.

سامسونگ گفته است با اگزینوس 2100، هوش مصنوعی را به سطح جدیدی رسانده و توانسته با استفاده از بخش هوش مصنوعی پردازنده خود، 26 تریلیون عملیات را در ثانیه انجام دهد. این پردازنده بیهنه‌تر بوده و مصرف برق کمتری را نیز نسبت به نسل قبل اگزینوس ارائه می‌دهد.

گلکسی S21 FE به پردازنده گرافیکی Mali-G78 MP14 نیز مجهز شده است که می‌توانید انتظار بهترین عملکردها را در انواع مختلف کارها داشته باشید. درکل با پردازنده جدید سامسونگ برای اجرای چند وظیفه‌ای و کار همزمان چند اپلیکیشن نیز مشکلی نخواهید داشت و به‌راحتی می‌توانید چندین برنامه سنگین را همزمان با یکدیگر اجرا کنید.

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

امتیاز GFXBench

امتیاز 8 Antutu

امتیاز 9 Antutu

نام مدل

3518/1107

33fps

657150

754572

 Galaxy S21 Ultra

3489/1085

33fps

668722

742950

MI 11

3211/1010

56fps

566529

719696 

Galaxy S21 FE

3238/1032

60fps

584055

695373

Galaxy S21

3266/926

50fps

631850

681052

POCO F3

3296/906

45fps

543986

582320

Galaxy S20 FE

2574/735

38fps

453223

561303

Poco X3 Pro

2603/880

42fps

508760

560815

Galaxy Note 20 Ultra

2909/803

35fps

465534 

534003

Mi 11 Lite 5G

2801/771

28fps

429675 

508844

Galaxy A52s 5G

2164/687

29fps

395503

479015

Nova 5T

1820/636

16fps

334981

395853

Galaxy A52 5G

1577/525

15fps 

261282 

346979

Galaxy A52

1763/580

16fps

283750

349090

Poco X3 NFC

1785/570

15fps

279625

338587

Redmi Note 9 Pro

1603/492

14fps

279355

334231

Redmi Note 8 Pro

 

حافظه و رم

گلکسی S21 FE در دو نسخه با حافظه 128 و 256 گیگابایتی از نوع UFS 3.1 عرضه شده که علاوه بر سرعت بالا، مقدار فضای مناسبی جهت ذخیره‌سازی اطلاعات در اختیار شما قرار می‌دهد. در این فضا می‌توانید بازی‌های سنگین و مورد علاقه خود را نصب کرده و از اجرای روان و بدون لگ آن‌ها لذت ببرید.

رم این گوشی در دو نسخه 6 و یا 8 گیگابایتی عرضه می‌شود که این مقدار، تمام نیازهای پردازنده‌های گوشی را برآورده کرده و تجربه مالتی تسکینگ خوبی را برای شما خواهد ساخت. حتی با استفاده از ویژگی Ram Plus که جلوتر به آن خواهیم پرداخت، می‌توان این مقدار رم را تا 4 گیگابایت دیگر افزایش داد.

رم پلاس نام یکی دیگر از تغییرات گوشی است، که به صورت مجازی باعث افزایش مقدار رم می‌شود. در هنگام استفاده از این قابلیت، 4 گیگابایت از حافظه داخلی شما از دسترس خارج می‌شود و در اختیار سیستم قرار می‌گیرد تا در صورت پر شدن رم از آن استفاده کند. قطعا سرعت حافظه داخلی به سرعت رم نمی‌رسد و راهکار مناسبی نیست اما در هر صورت حرکت زیرکانه‌ای است که می‌تواند در بسیاری از شرایط به عملکرد سیستم کمک کند.

گیمینگ

با گلکسی S21 FE می‌توانید همه بازی‌های مطرح دنیا را بدون لگ با بالاترین گرافیک و نرخ تازه‌سازی انجام دهید. پردازنده اگزینوس 2100 می‌تواند بیش از مدل‌های پیشین خود در اجرای بازی بازدهی داشته باشد و در طولانی مدت نیز عملکرد آن بدون تغییر باقی می‌ماند.

بررسی گلکسی S21 FE

گرما

در هنگام استفاده چند ساعته ما، دمای گوشی خیلی معقول بود و صرفا گرمای کمی در پشت گوشی احساس شد که این، پیشرفت بسیاری نسبت به نسل قبل اگزینوس به حساب می‌آید. در کل برخلاف تست اولیه ما، دمای گوشی خیلی بالا نمی‌رود که مزیت مهمی به‌حساب می‌آید چرا که باعث حفظ عملکرد گوشی و افزایش طول عمر آن خواهد شد.

اتصالات و ارتباطات

با این که تکنولوژی 5G هنوز به صورت کامل به ایران وارد نشده است اما این پردازنده از 5G نیز پشتیبانی می‌کند. در صورتی که در آینده 5G به ایران وارد شد، نیازی به تعویض گوشی ندارید و می‌توانید از گلکسی S21 FE به راحتی استفاده کنید. گوشی S21 FE از وای‌فای 802.11 و نسخه پنجم بلوتوث استفاده می‌کند تا خیال شما را از اتصال بی‌سیم راحت سازد. این گوشی توانایی پشتیبانی از دو سیم‌کارت را داشته اما از کارت‌های حافظه پشتیبانی نمی‌کند.

دوربین گلکسی S21 FE

در گلکسی S21 FE، از همان دوربین‌های S21 استفاده شده و تنها در لنز تله‌فوتو و اولتراواید با یکدیگر تفاوت دارند. برخلاف دوربین تله‌فوتو 64 مگاپیکسل S21، نسخه فن ادیشن به یک دوربین 8 مگاپیکسلی به لنز 76 میلی‌متری تله‌فوتو با گشودگی دیافراگم f/2.4، اندازه پیکسل 1µm و زوم اپتیکال 3 برابری مجهز شده است، این دوربین همچنین از لرزشگیر اپتیکال و فوکوس خودکار نیز بهره می‌برد.

Camera

دوربین 12 مگاپیکسلی نیز به یک لنز 13 میلی‌متری اولتراواید با دیافراگم f/2.2، اندازه پیکسل 1.4µm و زاویه دید 120 درجه‌ای مجهز شده است. این دوربین از قابلیت Super Steady video بهره می‌برد که سامسونگ برای اولین بار در سری گلکسی S20 آن را معرفی کرد، با این قابلیت، ضبط ویدیو با کمترین لرزش، حرکت و تار شدن تصویر همراه است، این قابلیت به ویژه در زمانی که با زوم بالا در حال فیلم‌برداری هستید، کاربردهای فراوانی دارد.

دیگر دوربین 12 مگاپیکسلی به یک لنز 26 میلی‌متری واید با دیافراگم f/1.8، اندازه پیکسل 1.8µm و فوکوس خودکار دوال پیکسل مجهز شده، البته این مدل دوربین هم دارای لرزشگیر اپتیکال است. در این گوشی خبری از لنز ماکرو نبوده اما با استفاده از قابلیت‌های حرفه‌ای دوربین، تا حد کمی می‌توان نبود آن را جبران کرد.

دوربین سلفی گلکسی S21 FE، از یک لنز 26 میلی‌متری واید 32 مگاپیکسلی با گشودگی دیافگرام f/2.2 استفاده می‌کند که کیفیت تصویر خارق‌العاده‌ای دارد. تصاویر سلفی‌ گلکسی S21 FE وضوح بسیار بالایی دارند و تمام جزئیات محیط را به تصویر می‌کشند، همچنین رنگ‌ها و داینامیک رنج تصاویر نیز بسیار خوب و قابل قبول است.

گوشی در عکس‌های پرتره، عملکرد خوبی هنگام جدا کردن سوژه از تصویر پس زمینه دارد اما همچنان در برخی از تصاویر بخش کوچکی از موها را جزو پس زمینه حساب کرده و آن‌ها را تار می‌کند.

 

عملکرد دوربین اصلی در نور کم با قابلیت نایت مود، بسیار خوب است و توانایی ثبت تصاویر با نویز کم و کیفیت بالا را دارد اما لنز اولتراواید عملکرد خوبی در شرایط نوری کم ندارد و برخی اجسام بسیار تار ثبت می‌شوند.

 

با استفاده از این گوشی می‌توانید تصاویر را با زوم 30 برابری ثبت کنید. همچنین قابلیت جدید زوم لاک به شما کمک می‌کند که هنگام تصویربرداری در حالت زوم و انتخاب سوژه، گوشی روی آن قفل شود تا در صورت لرزش دست، این لرزش‌ها توسط گوشی نادیده گرفته شود.

دوربین گوشی استفاده‌های زیادی از هوش مصنوعی می‌کند، به‌طوری که با فعال شدن گزینه در تنظیمات دوربین، می‌تواند در کادربندی و انتخاب زاویه مناسب تا حد کمی به شما کمک کند. همچنین دوربین با استفاده از هوش مصنوعی برخی تنظیمات را با در نظر گرفتن شرایط محیط اعمال می‌کند.

جالب است بدانید که هوش مصنوعی در هنگام عکس‌برداری از تابلوها و یا متون مختلف، این محتواها را تشخیص خواهد داد و با برش تصویر، سوژه مد نظر شما را استخراج خواهد کرد. در هنگام استخراج متن، اگر به زبان انگلیسی باشد، متن را برای شما اسکن کرده و قابلیت کپی کردن آن را نیز به شما می‌دهد.

فیلم‌برداری

با استفاده از دوربین گلکسی S21 FE شما می‌توانید فیلم‌هایی با نرخ 60 فریم بر ثانیه در کیفیت‌های مختلف و حتی فیلم‌های اسلوموشن با کیفیت HD و حداکثر نرخ 960 فریم بر ثانیه را ضبط کنید و قابلیت ضبط فیلم 8k بر خلاف S21 در این گوشی دیده نمی‌شود.

دوربین S21 FE به قابلیت‌های دیگر مانند ضبط ویدیو با +HDR10، ضبط صدای استریو و لرزشگیر الکترونیکی نیز مجهز است. رنگ‌ها، جزئیات، سایه‌ها و وضوح فیلم‌برداری با گلکسی S21 بسیار بالاست، همچنین عملکرد لرزشگیر نیز محسوس است و حتی هنگام راه رفتن یا دویدن نیز لرزش زیادی در ویدیو‌ها دیده نمی‌شود.

البته حواستان باشد که در هنگام نوشتن این نقد، ضبط فیلم‌های +HDR10 فقط از طریق قابلیت Labs رخ می‌دهد. وقتی این قابلیت را روشن کنید، برخی از آپدیت‌های نرم‌افزاری به صورت آزمایشی برای شما فعال خواهد شد.

درکل کیفیت تصاویر و فیلم‌ها در این گوشی بسیار بالا و فوق العاده است و می‌توانید با استفاده از آن در روز و در شب فیلم‌هایی با نویز کم (البته فقط در روز)، وضوح بالا و شفافیت خوب ثبت کنید. فوکوس خودکار در هنگام فیلم‌برداری به سرعت، سوژه شما را به درستی انتخاب کرده و فوکوس را تنظیم می‌کند.

اسپیکر گلکسی S21 FE

اسپیکر به کار گرفته شده در S21 FE، همانند دیگر اعضای خانواده S21، از ترکیب دوتایی استفاده می‌کند که یکی از آن‌ها بر روی قسمت راست فریم پایینی قرار دارد و دیگری در نزدیکی دوربین سلفی، زیر صفحه نمایش دیده می‌شود. میزان بلندی صدا، مناسب بوده و صدای خروجی بسیار واضح است.

بررسی گلکسی S21 FE

داشتن دو اسپیکر موجب شده که صدای خروجی، استریو باشد. دو اسپیکر، در کنار هم به خوبی کار می‌کنند و تجربه لذت بخشی هنگام آهنگ گوش دادن، تماشا کردن فیلم یا بازی کردن را به شما می‌دهد.

اسپیکر فریم پایین، در بررسی جداگانه، صدای بلندتر و کمی بیس قوی‌تری نسبت به اسپیکر در زیر صفحه نمایش دارد که مطابق بر انتظار است. عدم وجود جک 3.5 میلی‌متری، در این روزها توسط کمپانی‌های مختلف رسم شده و حتی در این مدل هم خبری از این درگاه صوتی نیست.

باتری گلکسی S21 FE

باتری به کار گرفته شده در این گوشی، نسبت به S21 یک ارتقای 500 میلی‌آمپرساعتی به خود دیده تا با مجموع 4500 میلی‌آمپرساعت شارژدهی معقولی داشته باشد. بهینه‌تر بودن پردازنده اگزینوس 2100 نسبت به نسل قبل، باعث شده تا S21 FE عملکرد شارژدهی بهتری داشته باشد و بتواند تجربه استفاده یک‌روزه را برای شما فراهم سازد.

Charging

این گوشی از شارژ سریع 25 واتی استفاده می‌کند که در نیم‌ساعت نیمی از باتری را شارژ می‌کند. مدت زمان لازم برای شارژ کامل گوشی نیز برابر با یک ساعت و 15 دقیقه است. گوشی S21 FE از شارژ بی‌سیم 15 واتی نیز بهره می‌برد و حتی می‌توانید با استفاده از شارژ معکوس 4.5 واتی این گوشی، دیگر وسایل خود را نیز شارژ کنید.

 

نام مدل

ظرفیت باتری

سرعت شارژ

زمان شارژ

پوکو X3 Pro
 5160 میلی‌آمپرساعت
33 وات
65 دقیقه
می 11 لایت
 4250 میلی‌آمپرساعت
33 وات
65 دقیقه
پوکو X3
 5160 میلی‌آمپرساعت
33 وات
65 دقیقه
ردمی نوت 10
5000 میلی‌آمپرساعت
33 وات
75 دقیقه
گلکسی S21 FE
4500 میلی‌آمپرساعت
25 وات
75 دقیقه
گلکسی A52s 5G
4500 میلی‌آمپرساعت
15 وات
90 دقیقه
گلکسی A52
4500 میلی‌آمپرساعت
15 وات
120 دقیقه
پوکو M3 پرو 5G
5000 میلی‌آمپرساعت
18 وات
120 دقیقه
ردمی 10
5000 میلی‌آمپرساعت
18 وات
133 دقیقه
گلکسی A32
5000 میلی‌آمپرساعت
15 وات
135 دقیقه
گلکسی A22 5G
5000 میلی‌آمپرساعت
15 وات
149 دقیقه
گلکسی A22
5000 میلی‌آمپرساعت
15 وات
149 دقیقه
گلکسی A12
5000 میلی‌آمپرساعت
15 وات
183 دقیقه

 

جمع‌بندی بررسی گلکسی S21 FE سامسونگ

نسخه FE از خانواده گلکسی S21، با این که دیر عرضه شد اما سامسونگ همچنان توانست مانند نسل قبل با کم کردن و قربانی کردن برخی ویژگی‌ها به صورت هوشمندانه‌ای، همراه با قیمت کم محصول پرچم‌داری را عرضه کند تا تبدیل به یکی از محصولات پرطرفدار این خانواده شود. گرچه به دلیل تاخیر در این عرضه، فاصله آنچنانی با معرفی گلکسی S22 نداریم و این ممکن است، صبر کردن برای نسل بعد خانواده S را برای بسیاری از کاربران تبدیل به گزینه بهتری سازد.

جمع‌بندی

در هر صورت گلکسی S21 FE گوشی بسیاری خوبی است که با داشتن سخت افزار قدرتمند و نرم افزار زیبا، بهینه و منعطف تبدیل به گزینه مناسبی برای کاربر می‌شود. دوربین سه‌گانه این گوشی به شما اجازه ثبت لحظات را با کیفیت بالا می‌دهد. پردازنده‌های به‌کار رفته در این گوشی، در اجرای سنگین‌ترین کارها، کم نیاورده و عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت. حسگرهای بیومتریک در این گوشی سریع و قابل اعتماد بوده که تجربه راحتی را به شما می‌دهد.

صفحه نمایش این گوشی توسط سامسونگ ساخته شده و این به تنهایی به معنی، فوق‌العاده بودن آن است. 6.2 اینچ Dynamic AMOLED 2X و رزولوشن 1080 در 2400 با نرخ به‌روزرسانی 120 هرتز و پشتیبانی از +HDR10 همه و همه گویای سخن گفته شده است.

شاید تنها ضعفی که بتوان به این گوشی گرفت، به‌جز طراحی پلاستیکی آن، باتری‌اش باشد که می‌توانست عملکرد بهتر و سرعت شارژ شدن بسیار بیشتری داشته باشد.

 گلکسی S21 FE برای چه افرادی مناسب است؟ 

گوشی گلکسی S21 FE عضو خانواده پرچمدار سال 2021 سامسونگ است، به‌همین دلیل توانایی انجام هرکاری را دارد و مناسب تمام افراد با هر نوع خواسته‌ای است. تنها باتری و سرعت شارژدهی آن باعث شده تا مناسب برخی از افراد نباشد.

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
بله
پسر‌ها
بله
دختر‌ها
بله
طرفداران گیم
بله
طرفداران عکاسی
بله
طرفدارن شبکه‌های اجتماعی
بله
طرفداران فیلم و سریال
بله
طرفداران موسیقی
بله
طرفداران سفر و گردش
خیر
کارمندان
بله
مدیران
بله
مشاغل آزاد
خیر
رانندگان
خیر
کارگران
خیر
معلمین
بله
دانش‌آموزان
بله
دانشجویان
بله
اینفلوئنسرها
بله
فریلنسرها
بله

نقاط ضعف و قوت گوشی گلکسی S21 FE

گلکسی S21 FE یک گوشی پرچمدار است و در زمینه‌های مختلفی، پرچمدار بودن خود را به رخ دیگر رقبای خود می‌کشد. تنها ضعف این گوشی آن هم در مقایسه با دیگر رقبا، عملکرد باتری و مدت زمان لازم برای شارژ شدن آن است که باعث شده مناسب هر دسته افرادی نباشد. اگر به دنبال گوشی با باتری بهتر و شارژ سریع‌تر هستید، مقاله معرفی گوشی با باتری خوب را بخوانید.

نقاط قوت

طراحی زیبا

خوش دست و سبک

ضد آب و گرد و غبار

نمایشگر عالی 120 هرتزی با محافظ  Gorilla Glass Victus 

اندروید 12 همراه با رابط کاربری جذاب

قدرت سخت افزاری بالا و اجرای روان مالتی تسکینگ

دوربین‌های قدرتمند

پشتیبانی از شارژ بی‌سیم و معکوس

 

نقاط ضعف

بدنه پلاستیکی

باتری معمولی و شارژ نه‌چندان سریع

نبود شارژر در جعبه

عدم وجود جک 3.5 میلی‌متر و کارت حافظه

 

1 در مورد “نقد و بررسی گلکسی S21 FE سامسونگ: عضو کوچک خانواده”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH