Omnivision از سنسور دوربین 200 مگاپیکسلی با پیکسل‌های 0.56 میکرونی رونمایی کرد

کمپانی چینی تولیدکننده سنسورهای CMOS با نام Omnivision از توسعه کوچک‌ترین فناوری پیکسلی 0.56 میکرونی در جهان خبر داده است. به گفته Omnivision تیم تحقیق و توسعه این شرکت تائید کرده که حتی اگر پیش‌تر اندازه یک پیکسل از طول موج نور قرمز نیز کوچک‌تر بوده باشد؛ اکنون طول موج نور بازیافتی موجب محدودیت فرآیند کاهش اندازه پیکسل نخواهد شد.

به گفته Omnivision در طراحی پیکسل‌های 0.56 میکرونی از فرآیند 28 نانومتری تخصصی CMOS کمپانی TSMC استفاده شده است. با این‌حال به منظور تولید ویفر منطقی از فرآیند 22 نانومتری استفاده می‌شود. در این‌حالت پیکسل‌ها از فوتودیودهای عمیق و فناوری Omnivision PureCelPlus استفاده می‌کنند. این موضوع موجب می‌شود تا عملکرد پیکسل‌ها در زمینه تشخیص فاز چهارگانه (QPD) و بهره‌وری کوانتومی (QE) با پیکسل‌های 0.61 میکرونی قابل مقایسه باشد. بعلاوه Omnivision اعلام کرده که اولین سنسور تصویربرداری 200 مگاپیکسلی خود مجهز به پیکسل‌های 0.56 میکرونی را در 3 ماهه دوم سال 2022 عرضه خواهد کرد. همچنین نمونه‌هایی از این سنسور در 3 ماهه سوم سال جاری میلادی در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.

بر اساس اعلام یک خبرچین توئیتری با شناسه Digital Chat Station “کماکان تعداد زیادی از سنسورها دارای رزولوشن 200 مگاپیکسلی هستند که از جمله آنها می‌توان به حسگر HP1 سامسونگ با اندازه 1/1.22 اینچی و پیکسل‌های 0.64 میکرونی اشاره کرد. حسگر جدید Omnivision در 2 ورژن مختلف 0.61 و 0.56 میکرونی تولید شده و این مدل‌ها به‌ترتیب از اندازه‌های 1/1.28 و 1/1.4 اینچی برخوردار هستند. مدل نخست دارای اندازه بزرگتری بوده و مدل دوم در جایگاهی پایین‌تر از آن قرار می‌گیرد. تولید مدل‌های میان‌رده تا پیشرفته با قابلیت موقعیت‌یابی جزئی تصویر، ترفندی مناسب به‌نظر می‌رسد.”

در مدل میان‌رده به منظور دستیابی به دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی احتمالا از سنسور OmniVision استفاده خواهد شد. این موضوع می‌تواند رزولوشن تصویر را به میزان چشمگیری ارتقاء دهد. موضوع مهم‌تر اینکه با وجود یک الگوریتم همه منظوره، دستیابی به ناحیه پیکسلی منفرد بزرگتر نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

ایده پیکسل 0.61 میکرونی Omnivision

مدل قدیمی‌تر دوربین 200 مگاپیکسلی با پیکسل‌های 0.61 میکرونی از ضبط ویدیوهای 50 مگاپیکسلی با سرعت 24 فریم برثانیه پشتیبانی می‌کند. همچنین این دوربین قادر به ضبط ویدیوهای 8K با سرعت 30 فریم برثانیه و ارائه عملکردی معادل با پیکسل‌های 1.22 میکرونی است.

کمپانی ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون این ایده خاطرنشان کرد: “مشتریان خواهان عکاسی با رزولوشن بالا و قابلیت پیش‌نمایش و ضبط ویدیوها با کیفیت بالا هستند. ما به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه فناوری حسگرهای تصویر از فناوری قالب‌های انباشته خود موسوم به PureCelPlus-S استفاده کرده‌ایم.” آرون جایاسیلان؛ مدیر واحد بازاریابی کارکنان در شرکت OmniVision معتقد است که این فناوری، کارآیی دوربین‌های اصلی موبایلی را به سطح جدیدی ارتقاء خواهد داد. ما با عرضه سنسور جدید OVB0B بالاترین رزولوشن در صنعت دوربین‌‌های موبایلی را در قالب یک پکیج کوچک برای اسمارت‌فون‌های رده بالا عرضه نموده و این سنسور در شرایط نوری کم نیز بهترین عملکرد ممکن را در کلاس کاری خود ارائه خواهد داد.”

جفری متئوز؛ تحلیلگر ارشد موسسه Strategy Analytics نیز ضمن توضیحاتی اعلام کرد: “معرفی سنسورهای تصویربرداری 200 مگاپیکسلی برای دوربین‌های اسمارت‌فونی نویدبخش ثبت تصاویر با جزئیات خیره‌کننده خواهد بود. این سنسور پاسخگوی نیاز شرکت‌های تولیدکننده اسمارت‌فون بوده و به آنها کمک می‌کند تا از طریق به‌کارگیری دوربین‌های بهتر، دستگاه‌های تولیدی خود را از مدل‌های رقیب متمایز نمایند. این دوربین‌ها از سنسورهای تصویربرداری با رزولوشن بالا استفاده خواهند کرد.”

همچنین موسسه Strategy Analytics برآورد می‌کند که در سال 2022 بیش از 40 میلیون اسمارت‌فون مجهز به دوربین‌هایی با رزولوشن بالغ بر 100 مگاپیکسل روانه بازار خواهند شد. بنابراین بی‌تردید از پیشرفت‌های OmniVision در زمینه دوربین‌های اسمارت‌فونی به نحو مطلوبی بهره‌برداری خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH