HMD Global کناره‌گیری خود از بازار اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار را رسما اعلام کرد

کمپانی HMD Global به‌‌عنوان تولیدکننده گوشی‌های نوکیا به منظور عرضه هندست‌هایی در کلیه رده‌های قیمتی تمام تلاش خود را به‌کار بست؛ بنابراین کناره‌گیری از بازار گوشی‌های پرچم‌دار تصمیم دشواری برای تولیدکننده فنلاندی بوده است. آدام فرگوسن؛ رئیس واحد بازاریابی جهانی محصولات در کمپانی HMD طی مصاحبه‌ای با وبسایت Android Authority اعلام کرد: “در حال حاضر تولید یک گوشی 800 دلاری برای ما منطقی به‌نظر نمی‌رسد.”

اسمارت‌فون Nokia 9 PureView در سال 2019 عرضه شد و در واقع تلاشی برای بازگرداندن مجدد نوکیا به بازار گوشی‌های دوربین‌دار برتر به‌شمار می‌رفت؛ بازاری که در مقطعی از زمان تحت سیطره برند فنلاندی قرار داشت. متاسفانه هندست جدید PureView با استقبال مطلوبی از سوی مشتریان مواجه نشد و در ادامه نیز شایعات همواره از به تعویق افتادن عرضه مدل جانشین این اسمارت‌فون حکایت داشتند.

بدین‌ترتیب کمپانی HMD از زمان عرضه Nokia 9 PureView تا به امروز از هیچ مدل پرچم‌دار دیگری رونمایی نکرده است. همچنین انتظار می‌رود که این رویکرد حداقل تا آینده‌ای نزدیک تداوم پیدا کند.

اکنون HMD بر کسب‌وکار اصلی خود یعنی عرضه اسمارت‌فون‌های پایین‌رده، میان‌رده و فیچرفون‌ها تمرکز خواهد کرد. در واقع برند فنلاندی قصد دارد تا گوشی‌های نوکیا به‌عنوان محصولاتی با طول عمر چند ساله، شارژدهی چند روزه باتری و قیمت‌گذاری مقرون‌به‌صرفه در سطح جهان شناخته شوند.

استراتژی جدید HMD کارآیی موثر خود را نشان داده است؛ زیرا این شرکت اخیرا نخستین سال دستیابی خود به سودآوری عملیاتی را جشن گرفت. در واقع HMD از 3 ماهه سوم سال 2021 به سودآوری رسیده و 3 ماهه چهارم سال 2021 سودآورترین دوره 3 ماهه در تاریخ کوتاه مدت فعالیت شرکت به‌شمار می‌رود.

میزان نقل و انتقال فیچرفون‌ها و اسمارت‌فون‌های برند نوکیا (منبع: موسسه تحقیقاتی Strategy Analytics)

HMD در رابطه با نحوه رشد کسب‌وکار خود برنامه‌هایی را در ذهن دارد. در واقع این شرکت فنلاندی قصد دارد که تا پایان سال 2022 به بزرگ‌ترین عرضه‌کننده اسمارت‌فون‌های پیش‌پرداختی در بازار ایالات‌متحده تبدیل شود. تقسیم خدمات شرکت به واحدهای مجزا یکی دیگر از اقدامات HMD محسوب می‌شود. این واحدها بر کسب‌وکار کاربران تجاری (نظیر رومینگ داده اینترنت اشیاء و مدیریت سیم‌کارت) تمرکز خواهند کرد.

بدین‌ترتیب کمپانی به آرامی و از طریق شیوه‌های منطقی، کسب‌وکارهای جدیدی را بر پایه فعالیت تجاری کلیدی خود توسعه خواهد داد. از این منظر عرضه یک پرچم‌دار قدرتمند در مقطعی از زمان توجیه‌پذیر بوده و در یک برهه زمانی دیگر احتمالا منطقی نخواهد بود.

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا چنین رویکردی واقعا صحیح است؟ پاسخ این سوال در گذر زمان مشخص خواهد شد. اما پی بردن به دلایل اتخاذ چنین تصمیمی از سوی HMD کار دشواری نیست. شرکت اچ‌تی‌سی نیز هنوز گهگاهی نشانه‌هایی از حیات خود را به معرض نمایش می‌گذارد؛ اما اکنون از زمان عرضه آخرین اسمارت‌فون پرچم‌دار اچ‌تی‌سی چندین سال گذشته است.

ال‌جی سال‌ها به تلاش خود ادامه داد؛ اما نهایتا پا پس کشید و کسب‌وکار تولید گوشی‌های تلفن‌همراه خود را به‌طور کامل تعطیل کرد. سونی همچنان سرگرم تولید گوشی‌های موبایلی است؛ اما در حال حاضر هندست‌های این شرکت بیش از آنکه یک کسب‌وکار مستقل قلمداد شوند؛ به منزله ابزارهای جانبی برای دوربین‌های بدون آینه سونی به‌شمار می‌روند.

تلاش برای رقابت در حوزه دستگاه‌های پرچم‌دار امری طاقت‌فرسا است؛ خصوصا اینکه مشکل کمبود نیمه‌هادی موجب دسترسی هرچه دشوارتر شرکت‌های کوچک‌تر به قطعات حیاتی شده است. در این شرایط، تکیه بر بازار محصولات پایین‌رده و میان‌رده احتمالا ایده مناسب‌تری به‌نظر می‌رسد. در هر صورت کارشناسان امیدوارند که HMD نهایتا بر مشکلات خود غلبه نماید؛ چرا که طی چند وقت اخیر، تعداد برندهای اسمارت‌فونی قابل انتخاب توسط کاربران به میزان چشمگیری کاهش یافته است. امروزه ورود به بازار اسمارت‌فون امری بسیار دشوار است و برای درک هرچه بهتر این موضوع می‌توان اقدامات شرکت Onward Mobility را مدنظر قرار داد. این شرکت برای احیاء نام تجاری بلک‌بری چندین سال تلاش کرد؛ اما تمامی این زحمات نهایتا با شکست مواجه شدند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH