بازدید آی‌تی‌رسان از هلدینگ مکس: پرتفولیو صد میلیون دلاری سرمایه‌گذار ازکی

نشست آشنایی اهالی رسانه با هلدینگ بزرگ مکس روز گذشته در ساختمان مرکزی این هلدینگ برگزار شد. در این جلسه آقای تیم لطیف مدیرعامل و جنرال پارتنر هلدینگ مکس، همچنین آقایان ساسان معدل، بیژن خیابانی، علی الیاسی و جواد بهره، چهار جنرال پارتنر دیگر هلدینگ مکس در کنار مجتبی کیانی معاون سرمایه‌گذاری و مهسا مرادی مدیر روابط عمومی و ارتباطات هلدینگ مکس حضور داشتند.

شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر مکس در سال 1389 توسط تیم لطیف تاسیس شد. ماموریت اصلی مکس، کمک به توسعه کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط اما دارای پتانسیل، از طریق تامین منابع مالی و ارائه خدمات مشاوره است.

هلدینگ مکس تاکنون ترکیبی از کارآفرینی و سرمایه‌گذاری پرخطر بر روی استارتاپ‌های متفاوت انجام داده، صنعت فین‌تک بزرگ‌ترین بخش سرمایه‌گذاری مکس را شامل می‌شود که در دو بخش Lantech و Insurtech، سه برند ازکی، بیمیتو و ازکی وام را لانچ کرده است. در حوزه حمل و نقل شرکت بارولاین، در حوزه خودرو دو شرکت خودرو 45 و اتوبان فعالیت دارند. در بخش خدمات، برند چاپ‌آقا و پلاک و در حوزه سلامت نیز برند‌های دکترتو و هوم‌کا جزو برندهای سرمایه‌گذاری شده هلدینگ مکس هستند.

در حال حاضر خدمات بیمه ازکی، شناخته شده‌ترین شرکت زیرشاخه هلدینگ مکس است که با شرکت بیمیتو ادغام شده و میزبان کاربران هر دو پلتفرم است. بیمیتو به زودی جزوی از ازکی خواهد بود و با نام ازکی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. لازم به ذکر است که تیم لطیف پیش از این به عنوان رئیس هیئت مدیره بیمیتو فعالیت می‌کرد.

در بخش اول این رویداد، اهالی رسانه بازدیدی از طبقات و شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ مکس در ساختمان این هلدینگ داشتند. در طبقه اول ساختمان ماموت بخش CRM و تک شرکت ازکی مستقر شده، بخش CRM ازکی به صورت سه شیفت پاسخگوی سه هزار تماس روزانه است و همچنین 2 هزار سفارش به صورت روزانه ثبت می‌شود که حدود 200 نیروی کاری در این بخش مشغول فعالیت هستند. همچنین تیم‌های مختلف پشتیبانی و محصول در این بخش فعالیت دارند.

در طبق دوم قسمت B2B، بخش مارکتینگ و مالی ازکی مستقر هستند، پیش از ادغام بیمیتو و ازکی، تمرکز بیمیتو بر روی بیمه‌های B2C و تمرکز اصلی ازکی بر روی بیمه‌های B2B بود که بعد از ادغام این دو شرکت، این خدمات به صورت متمرکز از لحظه خرید تا مرحله خسارت و دیگر موارد، توسط یک تیم واحد برای سازمان‌ها ارائه می‌شود.

طبقه سوم ساختمان هلدینگ مکس به بخشی از نیروی کار ازکی و شرکت ازکی وام تعلق دارد، ازکی وام اولین زیرشاخه‌ای است که از ازکی جدا شده و در حوزه اعتبارسنجی فعالیت می‌کند. ازکی وام همکاری خود را با چند بانک و شرکت لیزینگ آغاز کرده تا برای مشتریان بسته‌ای از خدمات مالی اعتباری را بر اساس نمره اعتباری مشتری فراهم کند، مشتری نیز می‌تواند اعتبار به دست آورده را در مجموعه‌ای از پذیرندگان کالا و خدمات هزینه کند. هدف ازکی وام در سال 1400 دراختیار دادن 100 میلیارد تومان اعتبار در اختیار مشتریانش بود که این هدف در سال 1401 به هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند.

طبقه چهارم محل استقرار دو شرکت بیت مکس و اتوبان است، بیت مکس دو محصول را ارائه می‌دهد، محصول اول یک صرافی آنلاین رمزارز است که کاربران می‌توانند خرید و فروش داشته باشند و حجم نقل و انتقال در آن بیشتر از دیگر صرافی‌هاست. محصول اصلی این شرکت یک سوشال تریدینگ است که افراد می‌توانند با دارایی‌های خودشان، تریدرها و کارشناسان این حوزه را رصد کنند و تاریخچه فعالیت‌ آن‌ها را ببینند، اگر آن شخص توانسته بود سود مناسبی را به دست بیاورد می‌توانند استراتژی‌های آن شخص را شبیه‌سازی کرده و بر اساس رفتار آن تریدر در بازار سرمایه‌گذاری کنند.

شرکت دیزل‌ران با برند اتوبان وارد بازار شده و قصد دارد در حوزه کارشناسی، فروش و معامله و تامین تسهیلات خودروهای دست دوم، به طور ویژه برای خودروهای سنگین و تجاری فعالیت کند. از مهم‌ترین خدمات اتوبان، کارشناسی خودروهای تجاری در محل مشتری است، اتوبان یک تیم چهارنفره را برای کارشناسی هر خودرو آموزش داده که با تجهیزات کامل، 270 قسمت خوردو را به طور دقیق تست می‌کنند و در نهایت یک برگه ارزیابی فنی و سلامت خودرو صادر می‌شود.

در طبقه پنجم، مجموعه سرمایه‌گذاری مکس و مجموعه مدیریتی هلدینگ مکس مستقر هستند. در همین طبقه شرکت مکس دیجیتال که سرمایه‌گذاری‌هایی درحوزه ارزدیجیتال و بلاکچین دارند، از سود به دست آمده در این حوزه، بر روی استارتاپ‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. بیت مکس از جمله شرکت‌هایی است که به واسطه سرمایه‌گذاری مکس دیجیتال شکل گرفته و یک پروژه دیگر در حوزه متاورس و گیمینگ با نام ژیروکو در سال آینده توسط سرمایه‌گذاری مکس دیجیتال لانچ می‌شود.

در ادامه این رویداد، نشست خبری میان اهالی رسانه و جنرال پارتنرهای هلدینگ مکس آغاز شد و تیم لطیف توضیحاتی در خصوص آغاز کار مجموعه مکس و خط مشی‌های این هلدینگ ارائه دادند.

برای مشاوره رشد یک کسب‌و‌کار، تجربه حرف اول را می‌زند

تیم لطیف در خصوص دلیل تاسیس هلدینگ مکس گفت: شخصا همیشه دغدغه داشتم که پس از راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار و رسیدن به رشد باید چه کنم؟ این سوالی است که همه کارآفرینان دارند، زیرا شما نمی‌دانید مرحله بعدی چیست؟ ما مشاورین زیادی داریم که به شما برای بزرگ‌کردن کسب‌و‌کارتان مشاوره می‌دهند اما آن‌ها خودشان هرگز تجربه عملی در اینکار نداشته‌اند. به نظر من تا یک نفر این کار را انجام ندهد، نمی‌تواند مشاور خوبی باشد. این هدف واقعی من از راه‌اندازی هلدینگ مکس است، اعضای ارشد هلدینگ مکس تجربه فراوانی در این زمینه دارند و ما می‌خواهیم از این تجربه برای مشاوره به استارتاپ‌های دارای پتانسیل استفاده کنیم. به نظر من در این بیزینس داشتن تجربه حرف اول را می‌زند و تجربه دوستانی مانند آقای معدل، آقای خیابانی و یا الیاسی باعث ارزشمندتر شدن این فضا می‌شود.

سرمایه‌گذاری هلدینگ مکس بر اساس نیاز و شرایط کشور اتفاق می‌افتد

تیم لطیف در این نشست خبری تاکید کرد که سرمایه‌گذاری هلدینگ مکس همیشه با یک برنامه دقیق پیش نرفته است، مدیرعامل این هلدینگ اعتقاد دارد که نمی‌توان در حوزه فناوری با یک برنامه‌ریزی دقیق کار را جلو برد، زیرا خود فناوری و قوانین موجود در این حوزه، تحولات زیادی دارند.

لطیفی در خصوص برخی از سرمایه‌گذاری‌های هلدینگ مکس توضیح داد: ما در سال 2017 تصمیم گرفتیم که به Insurtech وارد شویم زیرا می‌دانستیم که این حوزه به زودی در میان مردم جا خواهد افتاد و به همین شکل هم شد، ما در کمتر از دو سه سال توانستیم این بیزنس را با سرعت بالایی رشد دهیم. همچنین زمانی که خودرو 45 را راه‌اندازی کردیم، بسیاری در صنعت خودرو اعتقاد داشتند که در این حوزه تنها کانسپت C2C جواب می‌دهد اما حالا خودرو 45 بزرگ‌ترین پلتفرم خودرو کشور از نظر معاملات به حساب می‌آید. به عنوان مثال در بلاکچین ما ریسکی را قبول کردیم چون می‌دانستیم که رگولاتوری قوانین مشخصی وضع نکرده است، اما ما این خطرات را پذیرفتیم زیرا اعتقاد داشتیم که رگولاتوری به این سمت می‌رود و در نهایت به پایداری در قوانین خواهیم رسید.

صد میلیون دلار سرمایه در اختیار داریم

پورتفولیو ما حدود صد میلیون دلار است، یعنی حدود دو هزار و پانصد میلیارد تومان در اختیار داریم و مدیریت آن بر عهده ماست. ما بر اساس بنچمارک‌های خارجی با مقداری کاهش ارزش به دلیل شرایط ایران به این رقم رسیدیم، در واقع این رقم با واقعیت فاصله کمی دارد اما اعتقاد دارم تا زمانی که کسی دست در جیب خود نکند و این مقدار هزینه را پرداخت نکند، نمی‌توان خیلی بر روی آن حساب باز کرد.

قصد ورود به حوزه سلامت را نداشتیم

تیم لطیف در خصوص ورود به حوزه سلامت توضیح داد: هلدینگ مکس هرگز برنامه نداشت تا به حوزه سلامت وارد شود، اما برخی از فعالیت‌های این شرکت مانند سرمایه‌گذاری در بخش سلامت به این دلیل بود که تیم‌های بسیار خوبی را دیدیم که پتانسیل بسیار بالایی داشتند. ما این شانس را داشتیم که بر روی تیم‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنیم اما تیم دکترتو ما را جذب کرد و ما بر روی این استارتاپ سرمایه‌گذاری کردیم که جواب هم گرفتیم.

ازکی بیمیتو، لیدر بازار بیمه در ایران است

مدیرعامل هلدینگ مکس درخصوص وضعیت کسب‌و‌کار ازکی بیمیتو گفت: خیلی خوشحال هستم که این بازار در ایران راه‌افتاده و ما رقبای خوبی داریم، در حال حاضر ازکی بیمیتو لیدر Insurtech در ایران است. نگاه اصلی ازکی آن است که بازار مقایسه‌ای را در صنایع مختلف راه بیندازد، ما در حال حاضر در صنعت بیمه و تامین اعتبار فعالیت داریم ولی در آینده به سمت دیگر حوزه‌ها مانند سلامت و خرید بلیط هم خواهیم رفت.

وجود چالش با رگولاتوری طبیعی است

تیم لطیف اعتقاد دارد که در کشورهای در حال رشد، چالش با رگولاتوری همواره وجود دارد زیرا بسیاری از کسب‌و‌کارها در این کشورها نو و تازه است و تاکنون قوانینی برای آن در نظر گرفته نشده است. مدیرعامل هلدینگ مکس در همین زمینه تاکید کرد: اتفاقا من از این چالش استقبال می‌کنم زیرا نشان می‌دهد که این حوزه در کشور جدید است و تاکنون کسی به سراغ آن نرفته و جای برای کار وجود دارد.

تیم‌هایی را برای مذاکره با دولت داریم

آقای لطیف به این موضوع اشاره کرد که برای رفع چالش با رگولاتوری باید با آن‌ها مذاکره کنیم، این کاری است ما تا حالا انجام داده‌ایم و تیم‌های مختلف را برای مذاکره با دولت، با بیمه مرکزی، بانک مرکزی و غیره داریم، البته تنها ما نیستیم، انجمن‌های فین‌تک، بلاکچین و دیگران نیز هستند که در تلاش هستند تا با حاکمیت به یک نتیجه برسند. ما باید بدانیم که دغدغه طرف مقابل چیست؟ گاهی اوقات تصمیم‌گیری برای تصمیم گیرنده نیز دشوار می‌شود و ما باید این موضوع را درک کنیم.

برای ورود به بازار منطقه برنامه داریم

ما در ایران در بسیاری از تکنولوژی‌ها عقب نیستیم، شما اگر اکوسیستم کشورهایی مانند مصر، پاکستان، ازبکستان، قزاقستان یا حتی کشورهای عربی مانند کویت و عربستان را ملاحظه کنید، ما چیزی کم نداریم، البته در کشورهای عربی خارجی‌ها سرمایه‌گذاری کردند اما در بقیه کشورها ما جلوتر هستیم. ما به بازار خارجی فکر می‌کنیم و به مرحله اجرا رسیده‌ایم، به عنوان مثال ازبکستان را بررسی کرده‌ایم و به این نتیجه رسیدیم که تایم مناسبی است و می‌خواهیم وارد شویم، البته در حال حاضر باید ببینیم نتیجه جنگ روسیه چه می‌شود، اما به طور کلی باید بررسی کنیم که کدام کشورها از نظر تکنولوژی از ایران عقب هستند تا بتوانیم در آن بازار ورود کنیم، این اتفاقی است که در تمام جهان رخ می‌دهد و هیچ مانعی هم وجود ندارد.

در پایان این نشست، تیم لطیف و دیگر جنرال پارتنرهای هلدینگ مکس، پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH