پرفروش‌ترین گوشی بازار ایران در سال 1400 مشخص شد؛ سهم هر برند در بازار کشور

در این مقاله بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده، پرفروش ترین گوشی های سال 1400 و سهم بازار هر برند را به شما اعلام می‌کنیم.

بازار موبایل ایران یکی از مهم‌ترین و در عین حال تاثیرگذارترین بازارهای کشور برای مردم است. وضعیت بازار موبایل می‌تواند نشان دهنده نیازها و شرایط اقتصادی مردم باشد، زیرا یکی از پراستفاده‌ترین ابزارهای روزمره برای هرشخص در آن به فروش می‌رسد و آن چیزی نیست به جز تلفن همراه!

سال‌هاست به دلیل شرایط اقتصادی کشور و کاهش ارزش پول ملی، بسیاری از مردم توانایی خرید گوشی‌های گران قیمت و پرچمدار را از دست داده‌اند. این در حالی است که در بازار کشورهای پیشرفته عموما گوشی‌های پرچمدار محبوب‌ترین مدل‌های سال هستند اما این شرایط در بازار کشورهایی مانند ایران، برقرار نیست.

پرفروش‌ ترین گوشی سال در ایران مدل‌های میان‌رده هستند، زیرا عموم مردم تونایی خرید گوشی بالارده و پرچمدار را ندارند، شرکت‌هایی مانند شیائومی و هواوی نیز با تمرکز بر ساخت گوشی‌های میان‌رده با کیفیت در بازار کشورهایی همچون چین، ایران و هند، توانستند به رشد بالایی از نظر فروش جهانی برسند.

انجمن وارد کنندگان تلفن همراه، به تازگی آماری از واردات و مصرف تلفن همراه (فعال شدن گوشی) طی 12 ماه اخیر یعنی از ابتدای اسفند 1399 تا ابتدای اسفند 1400 را منتشر کرده است. در این گزارش آمارهای جذاب و قابل توجهی از میزان محبوبیت برندهای سامسونگ، شیائومی، اپل و غیره و همچنین پرفروش ترین گوشی سال بازار ایران وجود دارد.

گلکسی a32

براساس این گزارش، در 12 ماه اخیر، از میان تمامی گوشی‌های وارد شده به کشور 49 درصد سهم مدل‌های برند سامسونگ بوده، درواقع سامسونگ نزدیک به 50 درصد گوشی‌های وارد شده را به خود اختصاص داده که نشان دهنده محبوببیت این برند در بازار ایران است.

طبق انتظار شیائومی محبوب‌ترین برند پس از سامسونگ است، 28 درصد گوشی‌های وارداتی در 12 ماه گذشته مربوط به این برند بوده که موجب می‌شود تا شیائومی به عنوان دومین برند در بخش واردات تلفن همراه شناخته شود. نوکیا نیز با سهم 12 درصدی از بازار واردات، سومین برند محبوب از این نظر است.

پرفروش ترین گوشی سال

برند اپل 6 درصد، جی‌پلاس 1 درصد، هواوی 1 درصد، لنوو 1 درصد و جی‌ال‌ایکس کمتر از یک درصد، دیگر برندهایی هستند که سهمی از واردات گوشی به کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

اما از نظر تعداد گوشی‌های وارد شده به کشور باید گفت که 8 میلیون و 945 هزار دستگاه از گوشی‌های وارداتی به مدل‌های سامسونگ اختصاص دارد، همچنین بیش از 5 میلیون و صد هزار دستگاه از مدل‌های وارداتی برای برند شیائومی، دو میلیون و 120 هزار دستگاه برای برند نوکیا و یک میلیون و 140 هزار دستگاه برای برند اپل است.

 

اما گران بودن گوشی‌های اپل موجب شده تا با وجود آن که تنها 6 درصد گوشی‌های وارداتی مربوط به این برند است، اما از نظر ارزش وارداتی، 30 درصد از سهم ارزشی مدل‌های وارد شده در 12 ماه اخیر برای اپل باشد، یعنی اپل از این لحاظ حتی از شیائومی پیشی گرفته است، هرچند تعداد گوشی‌های وارد شده از برند شیائومی و اپل، اختلاف فراونی دارند. در ادامه جدول سهم ارزشی برندهای وارد شده در 12 ماه اخیر را مشاهده می‌کنید.

پرفروش ترین گوشی سال

آمار بعدی مربوط به سهم هر برند از اکتیو شدن گوشی‌های بازار است، درواقع در این آمار مشخص می‌شود که در میان کل‌ گوشی‌هایی از ابتدای اسفند 99 تا ابتدای اسفند 1400 فعال شده‌اند یا به نوعی توسط مصرف کننده مورد استفاده قرار گرفته‌اند، هر برند چه سهمی دارد؟

طبق انتظار سامسونگ از این نظر نیز در رتبه اول قرار می‌گیرد و طی 12 ماه اخیر، بیش از 8 میلیون و 700 مدل از این برند در کشور فعال شدند، به این ترتیب 48 درصد گوشی‌های وارد شده مربوط به برند سامسونگ است.

پرفروش ترین گوشی سال

شیائومی با بیش از 5 میلیون و 200 هزار گوشی فعال شده در رتبه دوم قرار دارد و 28 درصد گوشی‌های فعال شده مربوط به این برند است. از این نظر 12 درصد از کل گوشی‌های فعال شده مربوط به برند نوکیا، 6 درصد مربوط به اپل و یک درصد مربوط به هواوی است.

پرفروش ترین گوشی سال بازار ایران

در 12 ماه اخیر یعنی از ابتدای اسفند سال 99 تا ابتدای اسفند سال گذشته 18 میلیون و 282 هزار گوشی موبایل در کشور فعال شد که ارزش تمامی این مدل‌ها 4 میلیارد و 308 میلیون دلار بود. از این تعداد دو میلیون و 141 هزار گوشی فعل شده مربوط به گوشی سامسونگ گلکسی A12 است و به این ترتیب این مدل پرفروش ترین گوشی سال با اختلاف قابل توجه نسبت به دیگر مدل‌ها لقب می‌گیرد.

پس از گلکسی A12 مدل نوکیا 105 که یک مدل فیچرفون است و گوشی هوشمند محسوب نمی‌شود، در رتبه دوم قرار دارد. در 12 ماه گذشته یک میلیون و 49 هزار دستگاه از مدل نوکیا 105 فعال شده است. سومین مدل پرفروش بازار ایران مدل پوکو ایکس 3 پرو است، در مدت مشابه بیش از یک میلین و ده هزار دستگاه از پوکو X3 پرو فعال شده تا این گوشی، محبوب‌ترین و پرفروش ترین گوشی شیائومی در بازار ایران باشد.

در رتبه چهارم و پنجم دو مدل دیگر از سامسونگ با نام‌های گلکسی A21s و گلکسی A32 قرار دارند، مدل‌های گفته شده 5 گوشی پرفروش بازار ایران در 12 ماه اخیر تا تشکیل می‌دهند.

پوکو M3، نوکیا 106 دی‌اس، گلکسی A11، گلکسی A02، گلکسی A22 و گلکسی A51، دیگر مدل‌های پرفروش بازار ایران هستند.

نکته جالب آن است که از نظر ارزش گوشی‌های فعال شده در کشور، آیفون 13 پرومکس با تعداد 235 هزار گوشی فعال شده به ارزش 372 میلیون دلار در رتبه اول قرار دارد، این در حالی است که این مدل از نظر تعداد در رتبه 24ام پرفروش ترین گوشی سال ایران قرار دارد اما به دلیل قیمت بالای این گوشی، ارزش کل گوشی‌های فعال شده آن حتی از گلکسی A12 که پرفروش ترین گوشی سال در کشور است، بالاتر است. ارزش کل دو میلیون و 141 هزار گوشی فعال شده گلکسی A12، سیصد و چهل و نه میلیون دلار بود.

همچنین ارزش کل گوشی‌های فعال شده نوکیا 105 که دومین مدل پرفروش بازار ایران در 12 ماه اخیر است تنها به 14 میلون دلار می‌رسد که اخلاف قابل توجهی از نظر قیمتی با دیگر مدل‌های این لیست دارد. در ادامه جدول کامل میزان گوشی‌های اکتیو شده در کشور قابل مشاهده است.

3 در مورد “پرفروش‌ترین گوشی بازار ایران در سال 1400 مشخص شد؛ سهم هر برند در بازار کشور”

    1. سعید صانعی

      سلام، کل اطلاعات منتشر شده توسط انجمن واردکنندگان موبایل رو در سه مطلب در سایت منتشر کردیم، تصاویرش هم باکیفیت بالا هست، میتونید از همین تصاویر استفاده کنید.

  1. چرا گوشی های اقتصادی oneplus و Realme به صورت شرکتی و با گرانتی وارد ایران نمیشه؟ سری گوشی های وانپلاس نورد و سری ریلمی جی تی نئو کیفیت و قیمت خوبی دارند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH