آمار دقیق واردات و فعال سازی گوشی در سال 1400

انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت به تازگی آماری از واردات گوشی در سال 1400 منتشر کرد، آماری که نکات تامل برانگیز متعدی در آن وجود دارد و نشان می‌دهد میزان واردات در سال 1400 نسبت به سال 99 و 98 رشد مناسبی داشته است.

یکی از دلایل افزایش فروش تلفن همراه در سال 1400 عدم وجود ممنوعیت واردات و تخصیص ارز مناسب به واردکنندگان بود، مشکلاتی که در سال 99 وجود داشت و موجب شد تا واردات گوشی موبایل در یک بازه زمانی، به شدت افت داشته باشد.

همچنین ادامه دوران قرنطینه کووید 19، ادامه برگزاری کلاس‌های درسی به صورت غیرحضوری و رشد نسبی دورکاری در سال 1400 نیز از جمله دلایلی است که موجب شد تا کاربران زیادی به تلفن هوشمند با کیفیت نیاز داشته باشند.

این عوامل دست به دست هم داد تا در سال شمسی جاری حدود یک میلیون گوشی موبایل (بدون احتساب اسفند 1400) بیشتر از دو سال شمسی گذشته وارد کشور شد، رشدی که به نوعی یک رکورد محسوب می‌شود و نشان دهنده پررونق بودن بازار تلفن همره در کشور است.

میزان واردات تلفن همراه در سال 98 و 99

در ابتدا بهتر است نگاهی به آمار واردات موبایل در سال 98 و 99 نگاهی بیندازیم، در سال 98 حدود 15 میلیون و 300 هزار تلفن همراه و در سال 99 حدود 15 میلیون و 800 هزار تلفن همراه وارد کشور شدند. البته باید توجه داشته باشید که در سال در اسفند سال 98 به دلیل شیوع ویروس کرونا و اعمال قرنطینه شدید، واردات تلفن همراه در کشور تقریبا به صفر رسید و این آمار مربوط به 11 ماه فعالیت گمرک و سامانه رجیستری در سال 98 است.

همچنین همانطور که گفته شد در سال 99 نیز تعداد زیادی از واردکنندگان تلفن همراه با مشکل عدم تخصیص ارز برای واردات مواجه شدند که این اتفاق به کاهش شدید تلفن همراه در ماه‌های ابتدایی تابستان 99 منجر شد.

آمار واردات گوشی موبایل در سال 1400

ابتدا باید تاکید کرد که آمار منتشر شده از طرف انجمن واردکنندگان تلفن همراه و تبلت مربوط به ابتدای فروردین تا انتهای بهمن سال 1400 است و هنوز آمارهای مربوط به اسفند سال 1400 به این ارقام اضافه نشده، اما بر همین اساس و طبق جدول زیر، از ابتدای سال 1400 تا پایان بهمن ماه، 16 میلیون و 400 هزار دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده است، همچنین در همین بازه زمانی، 16 میلیون و 700 هزار دستگاه تلفن همراه در کشور فعال شده‌اند.

نکته قابل توجه آن است میزان فعال شدن تلفن‌های همراه در 11 ماه گذشته نسبت به تعداد واردات گوشی موبایل در سال 1400 بیشتر بوده است. این اختلاف موجود در میان گوشی‌های وارد شده و فعال شده (مصرف شده) به دلیل آن است که در استراتژی واردات تلفن همراه به کشور همواره باید 2 میلیون دستگاه به عنوان ذخیره در بازار وجود داشته باشد و این مازارد مصرف به دلیل فعال شدن همان گوشی‌های ذخیره شده است.

واردات گوشی 1400

میزان واردات و فعال کردن گوشی موبایل به تفکیک ماه‌های سال 1400

برخلاف سال‌های گذشته که در ماه‌های پایانی سال، واردات و خرید تلفن همراه در بازار افزایش می‌یافت، امسال چنین اتفاقی رخ نداد و در ماه خرداد شاهد بالاترین میزان واردات و فعال‌سازی گوشی موبایل بودیم. یکی از دلایل این اتفاق را می‌توان به نامشخص بودن نتیجه مذاکرات سیاسی ایران و تلاش برای برقراری توافق با کشورهای قدرتمند دنیا در ماه‌های اخیر بدانیم که شاید مردم را به صبر و تامل برای خرید گوشی وادار کرد.

به هر شکل در خرداد سال 1400، نزدیک به دو ملیوین گوشی به کشور وارد شد و حدود 1.8 میلیون گوشی نیز در این ماه فعال شدند. در ماه‌های شهریور و مهر حدود 1.7 میلیون تلفن همراه وارد کشور شد که پس از خرداد بالاترین آمار محسوب می‌شود، همچنین در ماه شهریور 1.8 میلیون و در ماه مهر 1.7 میلیون گوشی فعال شدند که بالاترین آمار (پس از خرداد) در زمینه فعال‌سازی است.

در فروردین 1400 تنها یک میلیون گوشی وارد کشور شد و همچنین 1.1 میلین گوشی فعال شدند تا فروردین از هر دو نظر واردات و فعال‌سازی گوشی، پایین‌ترین آمار در سال را داشته باشد.

ارزش کل واردات گوشی در سال 1400

از ابتدای فروردین تا پایان بهمن سال 1400 بیش از 16 میلیون گوشی وارد کشور شد که ارزش کل واردات این تلفن‌های همراه به 4 میلیارد و 10 میلیون دلار می‌رسد. البته با محاسبه ماه اسفند این رقم بالاتری نیز خواهد رفت.

همچنین ارزش کل گوشی‌های فعال شده در مدت مشابه به رقم 3 میلیارد و 960 میلیون دلار می‌رسد، به این ترتیب هرچند تعداد گوشی‌هایش فعال شده بالاتر است اما ارزش قیمتی آن‌ها در مجموع پایین‌تر بود. دلیل این اتفاق آن است که تعداد واردات گوشی‌های پرچمدار و گران قیمت بیشتر از فعال شدن این مدل‌ها است، درواقع مردم بیشتر گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده را خریداری و فعال می‌کنند که باعث می‌شود ارزش کل گوشی‌های فعال شده از کل گوشی‌های وارد شده، پایین‌تر باشد.

آمار مربوط به واردات گوشی در یک سال گذشته

تاکنون تمامی آمارهای ارائه شده مربوط به بازه زمانی ابتدای فروردین تا انتهای بهمن سال جاری بود، اما اگر بخواهیم به بازه زمانی یک سال گذشته یعنی ابتدای اسفند سال 99 تا انتهای بهمن سال 1400 نگاهی بیندازیم باید بگوییم که در این مدت، 18 میلیون و 300 هزار تلفن همراه وارد و همچنین 18 میلیون و 280 هزار گوشی نیز فعال شده‌اند. با محاسبه اسفند سال گذشته نیز،  نیز تعداد واردات و فعال‌کردن گوشی در ماه خرداد سال 1400 بیشتر بود.

واردات گوشی 1400

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH