اینتل از کارت‌های گرافیکی گسسته سری Arc A برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد

روز گذشته شرکت اینتل پیرامون پردازنده‌های گرافیکی گسسته سری Arc خود مبتنی بر معماری جدید Xe HPG جزئیاتی را اعلام کرد. این مجموعه نخستین سری از پردازنده‌های گرافیکی توسعه‌یافته برای لپ‌تاپ‌ها به‌شمار رفته و نسخه‌های مخصوص کامپیوترهای دسکتاپ و سیستم‌‌های ورک‌استیشن نیز اواخر امسال روانه بازار خواهند شد.

روز گذشته کمپانی اینتل از پردازنده‌های گرافیکی سری Arc 5، Arc 3 و Arc 7 رونمایی کرد. Arc 3 یک سری پایین‌رده به‌شمار رفته و بر پایه تراشه کوچک‌تر ACM-G11 طراحی شده است؛ در حالی‌که سری Arc 5 و Arc 7 بر پایه تراشه بزرگ‌تر ACM-G10 تولید خواهند شد.

در حال حاضر سری Arc 3 شامل 2 مدل با اسامی A350M و A370M است. مدل A350M مجهز به 6 هسته Xe در کنار 6 هسته مخصوص ردیابی پرتوی و فرکانس گرافیکی 1150 مگاهرتزی است (این رقم نشان‌دهنده سرعت متوسط معمول و نه حداکثر سرعت فرکانس است). همچنین توان پردازشی این تراشه بین 25 تا 35 وات است.

از سوی دیگر مدل A370M مجهز به 8 هسته Xe و 8 هسته ویژه ردیابی پرتوی بوده و فرکانس گرافیکی آن برابر با 1550 مگاهرتز است. همچنین توان مصرفی این تراشه بین 35 تا 50 وات متغیر خواهد بود. هر 2 تراشه مجهز به 4 گیگابایت رم GDDR6 با باس عریض 64 بیتی هستند.

مدل‌های A730M، A550M و A770M با هسته‌های پردازشی و حافظه بیش‌تر و پوشش‌های توانی بالاتر در اواخر سال 2022 عرضه خواهند شد؛ اما معماری و طراحی بنیادی آنها بدون تغییر باقی خواهد ماند.

از جنبه عملکرد گیمینگ نیز شرکت اینتل در تبلیغات بازاریابی سری Arc 3 بر اجرای بازی‌هایی با رزولوشن 1080p و سرعت 60 فریم برثانیه تمرکز نموده است. بر اساس اسلاید منتشر شده توسط کمپانی، تراشه Arc A370M در کنار پردازنده Core i7-12700H در چندین عنوان بازی AAA با تنظیمات متوسط موفق به پردازش بیش از 60 فریم در هر ثانیه شده است. بعلاوه این پیکره‌بندی در عناوین بازی‌های esports موفق به پردازش بیش از 90 فریم در هر ثانیه شده است.

پردازنده گرافیکی مجهز به موتور XMX AI بوده و این مشخصه می‌تواند مشابه هسته‌های تنسور در کارت‌های گرافیکی انویدیا قلمداد شود. این موضوع امکان یادگیری ماشینی و شتاب‌دهی مبتنی بر هوش مصنوعی را فراهم می‌کند. مشخصه XeSS نیز توان خود را از همین مشخصه دریافت می‌کند. Xess ورژن اینتلی تکنولوژی DLSS محسوب می‌شود.

موتور رسانه‌ای جدید احتمالا چشمگیرتر به‌نظر می‌رسد. GPUهای سری Arc A نخستین پردازنده‌های گرافیکی در صنعت هستند که از رمزگذاری AV1 شتاب‌دهی شده در سطح سخت‌افزاری پشتیبانی می‌کنند. این موضوع امکان استفاده از کدک AV1 و تولید محتوا را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. AV1 یک کدک مدرن و کارآمد به‌شمار رفته و روند استفاده از آن در صنعت با سرعت بالایی در حال گسترش است.

همچنین اینتل از قابلیتی موسوم به Deep Link بهره گرفته است. این مشخصه به منظور بهبود هرچه بیش‌تر کارآیی، منابع را میان پردازنده گرافیکی Arc و CPU اینتل توزیع می‌کند. مشخصه Dynamic Power Share امکان توزیع خودکار توان میان CPU و GPU را فراهم نموده و از این طریق، دستیابی کاربران به 30 کارآیی بیش‌تر را امکان‌پذیر خواهد کرد.

مشخصه Hyper Compute با استفاده از توانایی‌های CPU و GPU در زمینه هوش مصنوعی موجب افزایش 24 درصدی سرعت اجرای امور پردازشی می‌شود. مشخصه Hyper Encode نیز به منظور افزایش سرعت فرآیند رمزنگاری تا سقف 60 درصد از توانایی‌های CPU و GPU استفاده می‌کند.

همچنین اینتل از نرم‌افزار جدید Arc Control خود رونمایی کرد. کاربران با استفاده از این برنامه می‌توانند از انتشار درایورهای جدید بازی و امکان تیونینگ عملکرد بهره‌مند شده و به امکانات مرتبط با استریمینگ و کتابخانه بازی‌های خود دسترسی پیدا کنند. نرم‌افزار Arc Control برای GPUهای سری Arc و Iris قابل استفاده بوده و برخلاف سرویس GeForce Experience عملکرد آن منوط به ورود به حساب‌کاربری نیست.

پردازنده گرافیکی Arc 3 اینتل از روز 30 مارس (10 فروردین ماه) در دستگاه‌هایی نظیر سامسونگ گلکسی بوک 2 پرو و برخی دستگاه‌های عرضه شده توسط سایر شرکت‌های تولیدکننده نظیر ایسوس، لنوو، اچ‌پی و ایسر قابل دسترس است.

بعلاوه اینتل به کارت گرافیکی دسکتاپی آینده خود نیز اشاره مختصری داشت. کمپانی با انتشار یک تیزر ویدیویی کوتاه، قالب طراحی کارت گرافیکی آینده خود را به معرض نمایش گذاشت. این محصول در واقع یک نسخه محدود اینتلی تحت عنوان Founders Edition است. اگرچه کمپانی AIB نیز احتمالا مدل‌های Onboard خود را به بازار عرضه خواهد کرد. در حال حاضر پیرامون مشخصات این محصول اطلاعات بیش‌تری در دست نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH