سونی قابلیت پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر را به کنسول پلی‌استیشن 5 اضافه کرد

شرکت سونی امروز اعلام کرد که قابلیت نرخ نوسازی متغیر را به کنسول پلی‌استیشن 5 اضافه می‌کند. این مشخصه از طریق یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری عرضه شده و طی هفته جاری در سطح جهانی قابل دسترس خواهد بود. غول ژاپنی نخستین بار در نوامبر سال 2020 از این ویژگی رونمایی کرد.

مشخصه نرخ نوسازی متغیر (VRR) در پلی‌استیشن 5 از طریق گزینه‌ای در بخش تنظیمات صفحه‌نمایش و ویدیو قابل فعال‌سازی است. این مشخصه می‌تواند روی بازی‌های مورد پشتیبانی اعمال شده و یا در صورت تمایل کاربران به‌صورت اجباری برای تمامی بازی‌ها فعال شود. البته فعال‌سازی اجباری مشخصه فوق احتمالا موجب ایجاد برخی جلوه‌های بصری غیرمنتظره شده و لزوما در تمامی موارد کارآیی نخواهد داشت.

سونی فهرستی از عناوینی که طی هفته‌های آتی به‌صورت بومی از قابلیت VRR پشتیبانی می‌کنند را منتشر کرده است. این فهرست شامل عناوین زیر است:

  • Astro’s Playroom
  • Call of Duty: Vanguard
  • Call of Duty: Black Ops Cold War
  • Destiny 2
  • Devil May Cry 5 Special Edition
  • DIRT 5
  • Godfall
  • Marvel’s Spider-Man Remastered
  • Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Resident Evil Village
  • Tiny Tina’s Wonderlands
  • Tom Clancy’s Rainbow Six Siege
  • Tribes of Midgard

در آینده با انتشار به‌روزرسانی برای بازی‌های مختلف، عناوین بیش‌تری از مشخصه VRR پشتیبانی خواهند کرد. همچنین قابلیت مذکور احتمالا هنگام انتشار بازی‌های جدید به‌صورت پیش‌فرض در آنها قابل دسترس خواهد بود.

متاسفانه بیانیه سونی حاوی یک پیام ناراحت‌کننده است؛ چرا که مشخصه VRR صرفا روی تلویزیون‌ها و مانیتورهای دارای درگاه HDMI 2.1 قابل دسترس خواهد بود. اگرچه قابلیت پشتیبانی از VRR به‌طور رسمی به استاندارد HDMI 2.1 اضافه شده است؛ اما شرکت‌های تولیدکننده تلویزیون و نمایشگر حتی در مدل‌های مجهز به درگاه HDMI 2.0 نیز این مشخصه را فعال نموده‌اند.

این موضوع یک تصمیم نسبتا عجیب از جانب سونی است؛ چرا که کنسول‌های ایکس‌باکس سری X و S و حتی مدل‌های ایکس‌باکس وان X و S نیز از قابلیت VRR روی نمایشگرهای مجهز به HDMI 2.0 پشتیبانی می‌کنند. تصمیم جنجالی سونی موجب خواهد شد تا تنها تعداد محدودی از کاربران با قابلیت دسترسی به نمایشگرهای HDMI 2.1 امکان استفاده از مشخصه VRR را داشته باشند. بدین‌ترتیب اکثریت قریب به اتفاق کاربران از دسترسی به این قابلیت جذاب محروم خواهند شد.

جهت اطلاع افرادی که از عملکرد مشخصه VRR آگاهی ندارند بایستی خاطرنشان کرد که نرخ نوسازی متغیر به یک نمایشگر سازگار سیگنال می‌دهد تا صرفا در زمان تولید یک فریم جدید توسط کنسول یا GPU نسبت به به‌روزرسانی محتوای خود اقدام نماید. این موضوع تضمین‌کننده هماهنگی ایده‌آل میان نرخ نوسازی نمایشگر و خروجی آن است.

در نتیجه مشکلات نمایشی بدون نیاز به فعال‌سازی گزینه Vsync برطرف شده و مشکلات مربوط به ناهماهنگی زمانی فریم (در زمانی که کنسول قادر به هماهنگ‌سازی محتوا با نرخ نوسازی ثابت نمایشگر نیست) را کاهش می‌دهد. نتیجه نهایی، دستیابی کاربران به تجربه گیم‌پلی روان‌تر، سازگارتر و پاسخگوتر خواهد بود.

آن‌دسته از کاربران پلی‌استیشن 5 که از نمایشگرهای HDMI 2.1 استفاده می‌کنند؛ در اواخر هفته جاری می‌توانند از این تجربه بهره‌مند شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH