پیش‌بینی درآمد 17 میلیارد دلاری TSMC بابت همکاری با اپل در سال 2022

TSMC بزرگ‌ترین شرکت مستقل تولیدکننده قطعات نیمه‌هادی در جهان محسوب می‌شود. از طرفی اپل بزرگ‌ترین مشتری این کمپانی تایوانی به‌شمار می‌رود؛ پدیده‌ای که البته چندان جای تعجب ندارد. گزارش امروز وبسایت DigiTimes نشان می‌دهد که ارزش تراشه‌های ارسالی TSMC به اپل در سال 2022 به بیش از 17.07 میلیارد دلار خواهد رسید. این در حالیست که ارزش تراشه‌های تحویل شده به اپل توسط TSMC در سال 2021 برابر با 13.84 میلیارد دلار بوده است. بنابراین درآمد تولیدکننده تایوانی از محل فروش تراشه به اپل طی سال 2022 در مقایسه با سال میلادی گذشته 23 درصد افزایش خواهد یافت.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، نقل و انتقال تراشه‌های جدید به اپل جهت استفاده در دستگاه‌های آینده این شرکت از نیمه اول ماه ژوئن آغاز خواهد شد. A16 Bionic احتمالا یکی از تراشه‌های قابل تحویل به اپل قلمداد می‌شود. این نیمه‌هادی در برخی مدل‌های سری آی‌فون 14 و مشخصا مدل‌های پرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماه گذشته مینگ چی‌کو؛ تحلیل‌گر مشهور مسائل اپل اعلام کرد که تنها مدل‌های آی‌فون 14 پرو و آی‌فون 14 پرو مکس از تراشه 4 نانومتری جدید A16 Bionic استفاده خواهند کرد. بنابراین سایر مدل‌های غیر پرو احتمالا کماکان به استفاده از تراشه A15 Bionic موجود در سری آی‌فون 13 و مدل جدید آی‌فون SE 3 بسنده خواهند کرد.

TSMC اخیرا اعلام کرد که تحویل تراشه‌های 3 نانومتری به مشتریان خود را از سال آینده آغاز خواهد کرد. همچنین تراشه‌های 2 نانومتری در سال 2026 عرضه خواهند شد. به لحاظ تئوری، کاهش مقیاس فرآیند تولید به‌معنای افزایش تعداد ترانزیستورهای موجود درون تراشه و افزایش توان پردازشی یا بهره‌وری انرژی در آن خواهد بود.

اپل بزرگ‌ترین مشتری TSMC محسوب می‌شود

سال گذشته اپل فروش دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های بومی سری M خود را آغاز کرد. تراشه M1 مجهز به 16 میلیارد ترانزیستور و تراشه A15 Bionic دارای 15 میلیارد ترانزیستور است. توان پردازشی تبلت‌های آی‌پد پرو و آی‌پد ایر اپل از طریق تراشه M1 تامین می‌شود. تعداد ترانزیستورهای به‌کارگیری شده در تراشه‌های M1 پرو و M1 مکس نیز به‌ترتیب برابر با 33.7 و 57 میلیارد عدد است. 

تراشه M1 اولترا از طریق اتصال 2 تراشه M1 مکس به یکدیگر تولید شده و با وجود 114 میلیون عدد ترانزیستور، رکورددار بیش‌ترین میزان ترانزیستور در میان تراشه‌های تجاری جهان است.

کمپانی‌های تولیدکننده نیمه‌هادی نظیر TSMC در زمینه طراحی تراشه فعالیت نمی‌کنند. این شرکت‌ها طرح‌های ارائه شده توسط سایر کمپانی‌ها نظیر اپل را دریافت نموده و سپس آنها را تولید می‌کند. موریس چانگ؛ بنیان‌گذار TSMC اخیرا اعلام کرد ایالات‌متحده برترین طراحان تراشه در جهان را در اختیار دارد. در کنار اپل سایر شرکت‌های برجسته حوزه فناوری نظیر کوالکام، اینتل، انویدیا و AMD نیز جزو مشتریان TSMC هستند.

گزارش مالی TSMC برای دوره 3 ماهه نخست سال 2022 نشان داد که کمپانی تایوانی طی این مدت به درآمد 491.08 میلیارد دلاری و درآمد خالص 202.73 میلیارد دلاری دست یافته است. همچنین حاشیه سودآوری کمپانی طی این دوره برابر با 41.3 درصد و سود تخصیص یافته در ازای هر سهم نیز به 7.82 دلار رسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH