کوالکام در تدارک عرضه پردازنده‌های کامپیوتری قدرتمند طی سال 2023 است

به‌نظر می‌رسد که پردازنده‌های کامپیوتری توسعه یافته توسط استارتاپ Qualcomm Nuvia تا پیش از سال آینده به بازار عرضه نخواهند شد. بنیان‌گذاران این استارتاپ پیش‌تر در زمینه تولید تراشه M1 اپل نیز نقش موثری ایفا کردند. کمپانی کوالکام در اوایل سال 2021 تیم طراحی تراشه شرکت ARM را خریداری کرد و اکنون انتظار می‌رود که نمونه‌هایی از پردازنده‌های جدید کوالکام در سال 2022 معرفی شوند؛ اما این پردازنده‌ها تا سال 2023 در قالب محصولات تجاری به‌کار گرفته نخواهند شد.

کریستیانو آمون؛ ریاست کوالکام در جریان سخنرانی اخیر خود با نمایندگان شرکت، پیش‌بینی درآمدهای کمپانی برای 3 ماهه دوم سال 2022 را با آنها به اشتراک گذاشت. همچنین آقای آمون در رابطه با برنامه‌های کمپانی برای حضور در بازار پردازنده‌های لپ‌تاپی صحبت کرد.

به گفته کریستیانو آمون، کوالکام برای سال‌ها با مایکروسافت همکاری داشته و در روند توسعه سیستم‌عامل ویندوز 11 مشارکت داشته است. نخستین محصول 64 بیتی این شرکت برای استفاده تجاری و خصوصا سازمانی مهیا است. در طول 3 ماهه جاری، شرکت لنوو لپ‌تاپ سازمانی ThinkPad مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 8cx نسل 3 را با مشارکت کوالکام روانه بازار کرد. به گفته آقای آمون، گام بعدی تولید پردازنده‌ توسط تیم Nuvia خواهد بود؛ محصولی که در اواخر سال 2023 به‌صورت تجاری عرضه خواهد شد. با این‌حال وی صریحا اعلام نکرد که آیا این اظهارات صرفا به عرضه یک نمونه ساده برای تولیدکنندگان اشاره داشته یا به عرضه گسترده محصول مربوط می‌شود.

با این‌حال نمایندگان کوالکام طی نامه‌ای تائید می‌کنند که این نقشه راه متعلق به سرمایه‌گذاران در ماه نوامبر سال گذشته است. دکتر جیمز تامپسون؛ مدیر فنی کوالکام که به صراحت در کلام مشهور است؛ اعلام کرد: “ما طی مدت حدودا 9 ماه آینده نمونه‌هایی از این محصول را به معرض نمایش خواهیم گذاشت.”

کوالکام وعده داده که پردازنده‌های کامپیوتری قدرتمند خود را در سال 2023 عرضه خواهد کرد

چنان‌چه برنامه زمانی اعلام شده توسط آقای تامپسون به اندازه کافی دقیق باشد؛ در این‌صورت نخستین نمونه‌های این پردازنده‌ها در حوالی ماه آگوست 2022 معرفی شده و محصولات تجاری واقعی نیز در سال 2023 عرضه خواهند شد. برای شروع، تراشه‌های آزمایشی بایستی در اختیار شرکت‌های تولیدکننده رایانه قرار گرفته و پس از آن فرآیند توسعه تراشه‌ها تکمیل خواهد شد. نهایتا لپ‌تاپ‌های تولید شده به بازار عرضه می‌شوند.

کریستیانو آمون ضمن سخنرانی خود برای 2 نوبت تاکید کرد که کوالکام دیگر یک شرکت ارتباطی محسوب نمی‌شود و در عوض به یک تولیدکننده پیشرو در زمینه پردازنده‌های متصل تبدیل شده است. پیش از این گزارشاتی منتشر شده بود که نشان می‌داد کمپانی کوالکام در صدد تولید یک پردازنده لپ‌تاپی با عملکردی مشابه تراشه M1 اپل است.

عملکرد کوالکام در زمینه شاخص‌های کلیدی مالی طی 3 ماهه نخست سال 2022 فراتر از انتظارات تحلیل‌گران بود و تیم مدیریتی این شرکت انتظار دارد که درآمد کوالکام از محل فروش قطعات اسمارت‌فونی طی سال 2022 با رشد 50 درصدی مواجه شود؛ چرا که شرکت سامسونگ به نحوی فعالانه از پردازنده‌های اسنپ‌دراگون استفاده خواهد کرد. کاهش تقاضا برای اسمارت‌فون‌های ارزان‌قیمت سناریویی محتمل به‌نظر می‌رسد؛ اما وابستگی کوالکام به این حوزه در سطح حداقلی قرار دارد.

درآمد کوالکام در دوره 3 ماهه گذشته با رشد 41 درصدی به 11.16 میلیارد دلار رسید. این موفقیت در حالی رقم خورد که پیش‌بینی تحلیل‌گران از درآمد حداکثر 10.6 میلیارد دلاری کمپانی آمریکایی حکایت داشت. تامین قطعات مورد نیاز برای دستگاه‌های موبایلی، درآمد 9.55 میلیارد دلاری را برای کوالکام به ارمغان آورد. این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال قبل رشد 52 درصدی را نشان می‌دهد. سرمایه‌گذاران انتظار داشتند که این رقم طی دوره 3 ماهه گذشته حداکثر به 8.86 میلیارد دلار برسد. درآمد کوالکام از محل صدور مجوزهای فناوری نسبت به دوره مشابه سال قبل 2 درصد کاهش یافت و به تنها 1.58 میلیارد دلار رسید. اما این رقم از پیش‌بینی 1.55 میلیارد دلاری تحلیل‌گران کماکان بیش‌تر است. کوالکام پیش‌بینی می‌کند که درآمد این شرکت طی دوره 3 ماهه جاری به 10.9 میلیارد دلار برسد؛ در حالی‌که برآورد تحلیل‌گران از درآمد 9.98 میلیارد دلاری کمپانی حکایت دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH