اینتل: معضل کمبود جهانی تراشه تا سال 2024 تداوم خواهد یافت

پت گلسینگر؛ مدیرعامل شرکت اینتل معتقد است که معضل کمبود جهانی تراشه تا 2 سال دیگر نیز همچنان به‌عنوان یک مشکل پابرجا بوده و دسترسی دشوار به قطعات نیمه‌هادی احتمالا تا سال 2024 تداوم خواهد یافت.

کمبود جهانی نیمه‌هادی‌ها موجب محدودیت تولید تراشه‌ها شده و صنایع الکترونیکی را تحت فشار قرار داده است. اگرچه به منظور بهبود اوضاع، تلاش‌هایی انجام شده است؛ اما به باور مدیرعامل اینتل مشکل کمبود عرضه به این زودی‌ها تسهیل نخواهد شد. آقای گلسینگر ضمن مصاحبه‌ای با خبرگزاری CNBC اعلام کرد که به باور وی، مشکل کمبود نیمه‌هادی‌ تا سال 2024 ادامه خواهد یافت؛ زیرا دسترسی محدود به ابزارهای تولید بر توانایی توسعه زیرساخت‌های تولیدی و پاسخ‌گویی به تقاضای بازار تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرعامل اینتل گفت: “این موضوع بخشی از دلایلی است که ما بر پایه آنها معتقدیم معضل کمبود کلی تراشه تا سال 2024 تداوم پیدا خواهد کرد. این در حالیست که برآورد پیشین ما از تسهیل اوضاع در سال 2023 حکایت داشت. دلیل این بدبینی صرفا این است که کمبود نیمه‌هادی اکنون به تجهیزات تولیدی نیز آسیب رسانده و از این پس خطوط تولید برخی کارخانه‌ها با چالش‌های بیش‌تری مواجه خواهند شد.”

اظهارات آقای گلسینگر پس از آن مطرح می‌شوند که اینتل در آخرین گزارش مالی این شرکت، درآمد دوره 3 ماهه خود را 18.35 میلیارد دلار اعلام کرد. با این‌حال رقم اعلام شده از پیش‌بینی‌های قبلی کمتر بود و همین موضوع موجب کاهش قیمت سهام اینتل در معاملات بازار بورس شد.

اینتل نیز همانند سایر شرکت‌های تولیدکننده تراشه در تلاش برای کاهش مشکلات موجود است و در همین راستا به منظور توسعه تاسیسات تولیدی خود در ایالات‌متحده و اروپا سرمایه‌گذاری سنگینی انجام داده است. پت گلسینگر در جریان اظهارات خود تاکید کرد: “ما در رابطه با این تجهیزات حقیقتا سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده‌ایم؛ اما این موضوع موجب کاهش ظرفیت تولید ما و سایرین خواهد شد. با این‌حال ما معتقدیم که اینتل در مقایسه با سایر بازیگران حوزه صنعت از موقعیت بهتری برخوردار است.”

پیش‌بینی آقای گلسینگر برای تداوم مشکب کمبود تراشه تا سال 2024 تا حدی بدبینانه است؛ اما شواهد ارائه شده توسط سایر شرکت‌ها نیز نشان می‌دهند که این معضل برای مدت زمانی طولانی ادامه خواهد یافت. فاکسکان به‌عنوان شرکت مونتاژکننده طرف قرارداد اپل پیش‌تر در ماه نوامبر هشدار داد که کمبود تراشه احتمالا تا 6 ماهه دوم سال 2022 تداوم خواهد داشت. در عین‌حال مقامات کاخ سفید نیز با توجه به وضعیت شکننده و ناپایدار زنجیره تامین در ماه ژانویه 2022 به این جمع‌بندی رسیدند که کمبود تراشه در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا نیمه دوم سال جاری میلادی ادامه پیدا خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH