چهار سال از فیلترینگ تلگرام گذشت؛ مقایسه میزان استفاده مردم از پیام‌رسان‌های داخلی و تلگرام

حالا بیش از 4 سال است که از فیلترینگ دائمی تلگرام در ایران می‌گذرد. این پیام رسان پس از چند دوره مسدود شدن و بسته شدن برخی از قابلیت‌های آن مانند تماس صوتی، سر انجام در دهم اردیبهشت سال 97 برای همیشه در ایران فیلتر شد.

تلگرام محبوب‌ترین پیام‌رسان در کشور بود و همچنان هم این عنوان را حفظ کرده است. فیلترشدن و بسته‌ شدن راه‌های دور زدن فیلترینگ این پیام رسان در کشور جواب نداد و سر انجام همه کاربران این پیام‌رسان مجددا به استفاده از آن روی آوردند. اما نکته اصلی در خصوص پیام‌رسان‌های ایرانی است که قرار بود جایگزین تلگرام شوند و بودجه‌های خوبی برای توسعه و افزایش کیفیت خدمات خود دریافت کردند اما در نهایت هیچ کدام از این پیام‌رسان‌ها نتوانستند به شکلی که باید نظر مخاطبان را جلب کنند و هرگز به آمار مخاطبین تلگرام در ایران نزدیک هم نشدند.

نتایج مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، نشان می‌دهد که مردم از این اپلیکیشن‌ها استقبال نکرده‌اند. براساس آمار ارائه شده توسط این مرکز، تنها 4.8 درصد از مردم از اپلیکیشن ایتا، 4 درصد از سروش و 4 درصد از مردم از اپلیکیشن بله استفاده می‌کنند.

طبق نتایج نظرسنجی‌های ایسپا در آذر ماه سال 1394، در آن زمان بیش از 37 درصد مردم در تلگرام عضویت داشتند، این میزان تا فروردین 97 به بیش از 59 درصد رسید، اما پس از فیلترینگ تلگرام در اردیبهشت همان سال، میزان افرادی که از این پیام‌رسان استفاده می‌کردند به 49.9 درصد کاهش پیدا کرد.

در خصوص واتساپ باید گفت که در آذر ماه سال 1394، بیش از 16 درصد ایرانیان از این اپلیکیشن استفاده می‌کردند، قبل از اعمال سیاست فیلترینگ تلگرام در اردیبهشت 97، میزان استفاده از واتساپ 11.9 درصد بود اما بعد از فیلترینگ تلگرام و کاهش 10 درصدی کاربران آن، میزان استفاده از واتساپ 12 درصد افرایش یافت و به 25 درصد رسید.

این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که در آخرین نظرسنجی ایسپا در تیرماه 1400 میزان استفاده از تلگرام به بیش از 40 رسید. در واقع این مطلب نشان می‌دهد کاربران پیام‌رسان‌های اجتماعی، هیچ پیام رسان ایرانی را جایگزین تلگرام نکردند و با فیلتر شدن تلگرام تنها تعداد کاربران واتساپ افزایش پیدا کرد.

دلایل عدم همراهی مردم با پیام‌رسان‌های ایرانی و دلایل شکست آن‌ها را به طول کامل در مقاله مرثیه‌ای بر یک رویای بی‌خردانه؛ سرنوشت پیام‌رسان‌های ایرانی چه شد؟ بررسی کرده‌ایم که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

3 در مورد “چهار سال از فیلترینگ تلگرام گذشت؛ مقایسه میزان استفاده مردم از پیام‌رسان‌های داخلی و تلگرام”

  1. خالد موالد

    حیف ازین همه بودجه ک از جیب مردم واسه ایده های ک از سرهایی میاد ک اثری از مغز توشون نیست.
    اوج بیعرضگی یک تیم یک نهاد یک سازمان یک برنامه نویس در برابر یک پیامرسان فیلترینگ تشدید شده کاملا مشهوده

  2. samanostad@gmail.com

    سرنوشت پیام رسان‌های ایرانی چه شد؟
    مگر نه اینکه همین چند روز پیش ۵۰۰۰ میلیارد ریال به پیام رسان‌های ایرانی اختصاص دادند(بعلاوۀ اختصاص پول‌های بیکران قبلی[در حین بیکاری و فقر و گرسنگی مردم])
    کسانی که پیام رسان‌های ایرانی را تدوین می‌کنند خودشان بهیچ وجه از آنها استفاده نمی‌کنند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH