دسترسی حدقل 50 درصد کاربران به اینترنت با سرعت 50 مگابیت در مصوبه توسعه فیبر نوری

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مصوبه توسعه شبکه فیبرنوری را ابلاغ کرد که بر اساس آن 50 درصد کاربران باید امکان دسترسی به خدمت اینترنت پرسرعت با حداقل سرعت 50 مگابیت در ثانیه را داشته باشند.

بر اساس مصوبه تدوین شده، اصول حاکم بر توسعه شبکه فیبرنوری مورد بررسی قرار داده شد، بر همین اساس تحقق پوشش 80 درصدی دسترسی پهن باند ثابت خانوارها بر اساس اهداف شبکه ملی ارتباطات به عنوان پروژه دارای اولویت وزارت ارتباطات تصویب شد.

در این مصوبه پیشنهاد شده که اپراتورهایی که متقاضی حضور در این پروژه هستند، سه سال برای تحقق پوشش تعیین شده، فرصت دارند.

از مهم‌ترین بندهای این مصوبه از نظر دسترسی کاربران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی 50 درصدی کاربران از خدمات اینترنت بر بستر فیبرنوری
  • دسترسی 50 درصد کاربران از خدمات سیمی با حداقل سرعت 50 مگابیت بر ثانیه
  • دسترسی رادیویی مجاز با قابلیت حداقل سرعت 30 مگابیت بر ثانیه
  • دسترسی 10 درصد کاربران به خدمات فیبرنوری با حداقل سرعت یک گیگابیت بر ثانیه

در مصوبه مذکور با توجه به طولانی بودن دوره بازگشت از ابتدای سال 1401 تا 1408، مبلغ حق‌السهم دولت از درآمد ارائه خدمات دسترسی مبتنی بر فیبرنوری، یک دهم درصد تعیین می‌شود. همچنین رگولاتوری موظف است در مدت یک ماه، پیش‌نویس ضوابط فراخوان، احراز صلاحیت و تعیین شرایط برای متقاضیان را تصویب و به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارائه کند.

یکی از مسائل مهم برای کاربران، مسائل مالی مانند تعرفه‌گذاری است. بر این اساس تعرفه داکت، میکروداکت و سابداکت مندرج در مصوبه 230 کمیسیون تنظیم مقررات پس از 7 سال بازبینی و تصویب می‌شود. نرخ خدمات خرده فروشی نیز از ابتدای سال 1401 تا پایان سال 1410 بر اساس شرایط بازار و عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

این مصوبه بر اساس پروژه توسعه شبکه ثابت مبتنی بر فیبرنوری (FTTX) است که طبق گفته وزیر ارتباطات یکی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم اجرای این پروژه برای پوشش 20 میلیون خانوار ایرانی از طریق شبکه فیبرنوری است.

عیسی زارع‌پور در همین زمینه گفت: هشت واحد از درصد حق‌السهم دولت از درآمد اوپراتورهای تلفن همراه برای توسعه شبکه ثابت فیبرنوری در اختیار اوپراتورها قرار می‌گیرد. با این مصوبه، اپراتورهای همراه پس از اخذ “پروانه همگرای خدمات ارتباطی” می‌توانند با بهره‌گیری از این تسهیلات، به حوزه ارتباطات ثابت هم ورود پیدا و نسبت به راه‌اندازی پورت‌های پرسرعت فیبرنوری برای منازل و کسب‌وکارها اقدام کنند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH