سونی اکسپریا 1 مارک 4 با تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 و نمایشگر 4K معرفی شد

پس از مدت‌ها گمانه‌زنی بالاخره شرکت سونی از اسمارت‌فون پرچم‌دار جدید خود با نام اکسپریا 1 مارک 4 رسما رونمایی کرد. این هندست همان‌طور که نام آن نیز نشان می‌دهد؛ چهارمین عضو از خانواده رده بالای اکسپریا 1 به‌شمار رفته و با مشخصات و امکاناتی پیشرفته به بازار عرضه می‌شود. در ادامه به معرفی و بررسی ویژگی‌های این هندست در ابعاد مختلف می‌پردازیم:

طراحی و نمایشگر

غول فناوری ژاپنی به‌ لحاظ فلسفی معمولا از طراحی ساده اما در عین‌حال ممتاز استفاده می‌کند و این رویکرد در اکسپریا 1 مارک 4 نیز انعکاس یافته است. این هندست از الگوی طراحی تخت در قسمت‌های جلویی و پشتی بهره می‌گیرد؛ اما زوایای بدنه دارای حالت گرد شده هستند. پیکره‌بندی دوربین سه‌گانه با چیدمان عمودی روی پنل پشتی دستگاه قرار گرفته و نام تجاری زایس نیز روی ماژول دوربین حک شده است. در عین‌حال پنل جلویی گوشی دارای چانه تحتانی نسبتا ضخیم و حواشی قابل توجه بوده و به‌دلیل تاکید ویژه کمپانی بر مقوله دوربین، اکسپریا 1 مارک 4 دارای یک دکمه شاتر اختصاصی است.

سونی به سمت تولید محصولاتی پایدار و بدون ردپای کربن در طبیعت حرکت کرده است. بنابراین اندازه پکیج مورد استفاده برای اکسپریا 1 مارک 4 حدودا 50 درصد کاهش یافته و در ساخت آن از هیچ‌گونه محتوای پلاستیکی استفاده نشده است.

این هندست مجهز به یک نمایشگر 6.5 اینچی پاولد از نوع 4K HDR با نرخ نوسازی 120 هرتزی و نسبت ابعاد 21:9 است. شایان به ذکر است که این پنل از قابلیت کاهش تاری حرکت 240 هرتزی و نرخ نمونه‌برداری لمسی 240 هرتزی نیز پشتیبانی می‌کند. این نمایشگر با استفاده از پوشش گوریلا گلس Victus محافظت می‌شود. کمپانی ادعا می‌کند که پنل اولد جدید در اکسپریا 1 مارک 4 روشن‌ترین نمایشگر 4K بازار به‌شمار رفته و میزان روشنایی آن در مقایسه با مدل نسل قبلی 50 درصد افزایش یافته است.

مشخصات و امکانات

این اسمارت‌فون ممتاز از جدیدترین و بهترین تراشه فعلی کوالکام موسوم به اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 استفاده می‌کند. این تراشه در کنار 12 گیگابایت رم و 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی به ایفای نقش می‌پردازد. انرژی مورد نیاز این هندست از طریق یک باتری 5000 میلی‌آمپرساعتی با قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع 30 واتی تامین می‌شود. بعلاوه پرچم‌دار جدید از فناوری شارژ بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند.

سیستم‌عامل اندروید 12، اسکنر اثرانگشت برای احراز هویت بیومتریکی کاربران، گواهی حفاظتی IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گردوغبار، اسپیکرهای استریو و حتی جک صوتی 3.5 میلی‌متری هدفون با قابلیت پشتیبانی از فناوری Hi-Res Audio سایر ویژگی‌های شاخص این اسمارت‌فون به‌شمار می‌روند.

نکته جالب توجه اینکه سونی در زمان ساخت اکسپریا 1 مارک 4 بر امکانات مورد نیاز کاربران تولیدگر نظیر فیلم‌برداران، گیمرها و موسیقی‌دانان تمرکز نموده است. در نتیجه این اسمارت‌فون از طریق حالت Videography Pro از قابلیت پخش زنده به‌صورت بومی پشتیبانی می‌کند. بعلاوه کاربران به قابلیت پخش زنده گیم‌پلی و یک ابزار ویژه بهینه‌سازی برای ارتقاء تجربه گیمینگ نیز دسترسی خواهند داشت. این هندست به منظور پاسخ‌گویی به نیازهای موزیسین‌ها از فناوری صوتی دالبی اتموس توسعه‌یافته با همکاری Sony Pictures Entertainment وحتی مشخصه صدای 360 درجه واقعی برخوردار است.

دوربین

پنل پشتی اکسپریا 1 مارک 4 از پیکره‌بندی دوربین سه‌گانه شامل 3 سنسور 12 مگاپیکسلی میزبانی می‌کند. دوربین اصلی از یک لنز 24 میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/1.7 و سنسور 1/1.7 اینچی استفاده می‌کند. ماژول فوق‌عریض مجهز به یک لنز 16 میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/2.2 بوده و نهایتا لنز زوم تله‌فوتو از فاصله کانونی 85 تا 125 میلی‌متری و گشودگی دیافراگم f/2.3 تا f/2.8 استفاده می‌کند. تمامی این سنسورها از قابلیت OIS پشتیبانی می‌کنند. دوربین سلفی نیز مجهز به یک سنسور 12 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیوهای 4K HDR است.

سونی در دوربین اکسپریا 1 مارک 4 از چندین قابلیت کاربردی نظیر حالت ضبط سینمایی ویدیو با مشخصه فوکوس خودکار ردیاب سوژه‌ها بهره گرفته است.

قیمت‌گذاری و زمان عرضه

سونی اکسپریا 1 مارک 4 یک اسمارت‌فون در کلاس پرچم‌دار به‌شمار رفته و بنابراین محصولی گران‌قیمت قلمداد می‌شود. این هندست با برچسب قیمتی 1599 دلاری خود در کنار آی‌فون‌ 13 پرو مکس اپل و سامسونگ گلکسی S22 اولترا جزو مدل‌های فوق ممتاز بازار طبقه‌بندی می‌شود. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها فروش این اسمارت‌فون در سپتامبر سال 2022 آغاز خواهد شد. با این‌حال هندست مذکور از همین امروز (11 مه – 21 اردیبهشت ماه) با مراجعه به وبسایت رسمی سونی قابل پیش‌سفارش خواهد بود. این دستگاه در چندین مدل رنگی مختلف از جمله مشکی، سفید یخی و بنفش قابل سفارش است.

1 در مورد “سونی اکسپریا 1 مارک 4 با تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 و نمایشگر 4K معرفی شد”

  1. مهراب بهشتی زاده

    سونی واقعا حرف ندارن اصلا اصالت و نسل محصولات و گوشیهای سونی همیشه بهتر و برتر و متمایزتر از سایر برندها بوده سونی سلطانه SONY IS GOD Of All Famous brand

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH