واردات گوشی‌های اپل ممنوع شد؟؟

برخی از واردکنندگان گوشی‌های اپل گزارش داده‌اند که امکان ثبت گوشی‌های آیفون وارد شده در سامانه جامع تجارت مسدود شده است.

خبر ممنوعیت واردات گوشی‌های برند آمریکایی اپل و جلوگیری از واردات گوشی‌هایی با ارزش بیش از 600 یورو مربوط به چند ماه اخیر نیست. اولین صحبت‌ها در خصوص ممنوعیت گوشی‌های گران قیمت یا لاکچری در جلسه کارگروه نظارت و تخصیص ارز در دوم تیرماه سال 99 مطرح شد. پس از آن، آیت‌الله خامنه‌ای نیز در سخنانی نسبت به واردات گوشی‌های آمریکایی اپل و تخصیص ارز برای این مدل گوشی‌ها انتقاد کردند.

مبنای این تصمیم درصد بالای ارز خارج شده از کشور برای واردات گوشی‌های اپل در حجم پایین است، به عناون مثال قیمت بالای گوشی‌های اپل موجب شده تا با وجود آن که تنها 6 درصد گوشی‌های وارداتی مربوط به این برند است، اما از نظر ارزش وارداتی، 30 درصد از سهم ارزشی مدل‌های وارد شده در سال اپل باشد.

درواقع ارزش واردات گوشی‌های آیفون حتی از شیائومی که 28 درصد بازار موبایل ایران را به خود اختصاص داده نیز پیشی گرفته است، در حالی که تعداد گوشی‌های شیائومی وارد شده با تعداد آیفون‌های وارد شده اصلا قابل مقایسه نیستند.

البته نباید فراموش کنیم که ویرانه اقتصاد ایران، نبود ارز، واردات انحصاری، افزایش نرخ ارز، پایین آمدن ارزش پول ملی و ده‌ها دلیل دیگر موجب شده که بازار ایران به چنین وضعی بیفتد اما به هر شکل از سال 99 تا کنون چندین مرتبه موضوع ممنوعیت واردات گوشی‌های لاکچری و اپل به عنوان یک راه حل برای جلوگیری از خارج شدن ارز به میان آمده که هر بار با مخالفت جدی از طرف رسانه‌ها و مردم مواجه شده است.

اما به نظر می‌رسد که این بار عزم جدی برای اجرای این طرح وجود دارد، در چند روز گذشته واردکنندگان گوشی‌های اپل امکان ثبت مدل‌های آیفون را در سامانه جامع تجارت را به دست نمی‌آورند. در این سامانه به واردکنندگان آیفون گفته شده که تا 31 اردیبهشت ماه امکان ثبت گوشی‌های برند اپل وجود ندارد.

اما این تمام ماجرا نیست، شنیده‌ها حاکی از آن است که این اتفاق برای آماده‌سازی فضای جامعه و بررسی بازخوردها نسبت به ممنوعیت واردات گوشی‌های اپل است و در صورتی که شرایط قابل کنترل باشد، خبر ممنوعیت واردات مدل‌های اپل به زودی منتشر خواهد شد. گویا قرار است از ظرفیت یک میلیارد دلاری واردات اپل برای واردات خودرو استفاده شود.

به این ترتیب باید بگوییم که بازار موبایل ایران باید با واردات رسمی گوشی‌های آیفون خداحافظی کند و از این پس مدل‌های اپلی که به کشور وارد می‌شوند در بازار آزاد و با قیمت سرسام آور به فروش خواهند رسید، اتفاقی که قطعا بر روی قیمت دیگر پرچمداران یا حتی مدل‌های بالارده و میان‌رده نیز تاثیر خواهد گذاشت.

 

1 در مورد “واردات گوشی‌های اپل ممنوع شد؟؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH