اینترنت ماهواره‌ای استارلینک رکورد جدیدی را برای سرعت دانلود ثبت کرد

ایلان ماسک و شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی وی موسوم به SpaceX برای کلیه فعالیت‌های اجرایی خود استانداردسازی بالایی را در نظر گرفته‌اند. این موضوع برای سرویس اینترنت ماهواره‌ای موسوم به استارلینک نیز صادق است. امروز مشخص شد که این سرویس به سرعت دانلود فوق‌العاده‌ای در ایالات‌متحده دست یافته است.

همان‌طور که می‌دانید؛ استارلینک گونه‌ کوچکی از اینترنت ماهواره‌ای در مدار پایین زمین بوده و هدف آن فراهم نمودن امکان دسترسی به اینترنت برای عموم مردم فارغ از محل زندگی آنها است. پیش از این نتایج تست‌های سرعتی مختلف نشان داد که سرعت دانلود در بستر شبکه استارلینک از اینترنت پهن‌باند در اکثر کشورهای جهان بیش‌تر است.

بر اساس نتایج مربوط به آخرین تست‌های انجام شده، سرعت دانلود در بستر اینترنت استارلینک به 301 مگابیت برثانیه رسیده است. بنابراین ما پیرامون یکی از سریع‌ترین سرویس‌های اینترنت در جهان صحبت می‌کنیم. با این‌حال عملکرد استارلینک کماکان جای بهبود داشته و زمان تاخیر آن اساسا بایستی کاهش پیدا کند. همچنین افزایش سرعت آپلود داده نیز امری ضروری است.

یکی از کاربران انجمن Reddit در اوایل وقت امروز نتایج مربوط به تست سرعت اینترنت استارلینک را به اشتراک گذاشت. تصویر اسکرین‌شات به اشتراک گذاشته شده توسط این کاربر با شناسه DullKn1fe نشان می‌دهد که اینترنت استارلینک می‌تواند به سرعت دانلود چشمگیر 301 مگابیت برثانیه‌ای دست پیدا کند. با توجه به کامنت‌های منتشر شده می‌توان دریافت که این کاربر در یکی از روستاهای ایالت ویسکانسین واقع در منطقه شمال‌شرقی ایالات‌متحده زندگی می‌کند.

متاسفانه همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد؛ سرعت دانلود و زمان تاخیر همواره چندان خیره‌کننده به‌نظر نمی‌رسند. به‌عنوان مثال کاربر می‌تواند سرعت دانلود 20.5 مگابیت برثانیه و زمان تاخیر 78 میلی ثانیه‌ای را تجربه نماید.

آیا این سرعت دانلود برای اینترنت استارلینک رقم بالایی محسوب می‌شود؟

موضوع مهم‌تر اینکه سرعت شبکه چندان پایدار نیست. در واقع کارشناسان طی ماه مارس متوجه شدند که سرعت اینترنت استارلینک دارای نوساناتی است. به‌عنوان مثال بیش‌ترین سرعت دانلود طی این ماه برابر با 299 مگابیت برثانیه و متعلق به منطقه Grass Valley در ایالت کالیفرنیا بوده است. این در حالیست که طی دوره مذکور، رکوردهای سرعتی ناامیدکننده‌ای نظیر 1.23 مگابیت برثانیه نیز به ثبت رسید.

تحقیقات انجام شده توسط موسسه Ookla طی 3 ماهه چهارم سال گذشته نشان داد که میانگین سرعت دانلود شبکه استارلینک در ایالات‌متحده برابر با 105 مگابیت برثانیه است. در عین‌حال این موسسه خاطرنشان کرد که بیش‌ترین میانگین سرعت دانلود در منطقه Miami Date County واقع در ایالت فلوریدا به‌دست آمده است. متوسط سرعت دانلود سرویس اینترنت در این منطقه برابر با 191 مگابیت برثانیه بوده است. همچنین رکورد کندترین سرعت اینترنت نیز مربوط به منطقه Columbia County در ایالت اورگن بوده است.

با این‌حال مقایسه داده‌های 3 ماهه چهارم سال گذشته نشان می‌دهند که فاصله میان بیش‌ترین و کمترین سرعت دانلود در مقایسه با دوره 3 ماهه قبلی 30 درصد افزایش یافته و از 100 مگابیت برثانیه به 130 مگابیت برثانیه رسیده است. این در حالیست که متوسط سرعت دانلود تنها 10 درصد بهبود یافته است.

یکی از کاربران آلمانی سرویس استارلینک ادعا کرده که به سرعت دانلود 250 مگابیت برثانیه دست یافته است. در عین‌حال سرعت آپلود برابر با 30 مگابیت برثانیه بوده است. از سوی دیگر در پدیده‌ای بسیار جالب یک کاربر آلمانی دیگر طی ماه مه ادعا کرد که دانلود با سرعت خیره‌کننده 560 مگابیت برثانیه‌ای را تجربه نموده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH