اپلیکیشن‌های برتر تایید هویت دو مرحله‌ای

معرفی 3 اپلیکیشن برتر تایید هویت دو مرحله‌ای (2FA)

در دنیای امروز تأمین امنیت یکی از چالش‌های اصلی است که استفاده از روش‌های تأیید دو مرحله‌ای برای حساب‌های کاربری می‌تواند تا حدود زیادی امنیت اکانت‌های شما را افزایش دهد. در این مقاله به معرفی 3 اپلیکیشن برتر تایید هویت دو مرحله‌ ای می‌پردازیم.

اپلیکیشن تایید هویت دو مرحله‌ ای چیست؟

قبل از شروع مقاله، ابتدا باید بگوییم که اصلاً اپلیکیشن تأیید دو مرحله‌ای چیست و چه می‌کند؟ به زبان ساده اپلیکیشن‌های تأیید دو مرحله‌ای سرویس‌هایی هستند که پس از ورود شما به حساب کاربری‌تان (هر حساب کاربری از جمله اینستاگرام، فیس بوک، لست پس و…) برای اینکه تأیید کنید خودتان هستید باید کد موقتی که زمان مشخصی (معمولاً 30 یا 60 ثانیه) اعتبار دارد را از طریق این اپلیکیشن‌ها دریافت و به حساب کاربری‌تان بدهید تا اجازه ورود به شما بدهد.

البته مشابه این فرآیند را احتمالاً با ایمیل یا پیامک تأیید هم مشاهده کرده‌اید. این اپلیکیشن‌ها هم دقیقاً همین کار را می‌کنند. اما ممکن است استفاده از این اپلیکیشن‌ها برای برخی راحت‌تر و ایمن‌تر باشد.

به طور کلی روش‌های زیادی برای تایید دو مرحله‌ ای وجود دارد. مانند ایمیل، پیامک، ویس، تماس تلفنی، اثر انگشت و… اپلیکیشن‌های Authenticator هم یکی از گزینه‌های تأیید هویت دو مرحله‌ ای است.

پس از این مقدمه راجع به ماهیت اپلیکیشن‌ تایید هویت دو مرحله‌ ای به معرفی 3 اپلیکیشن در این حوزه می‌پردازیم. با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

نکته: اپلیکیشن Authy یکی از بهترین اپلیکیشن‌های این حوزه است اما به دلیل تحریم بودن ایران امکان ثبت نام با شماره ایران در این اپلیکیشن وجود ندارد و به همین دلیل از لیست حذف شده است.

اپلیکیشن تایید هویت Google Authenticator

Google Authenticator یکی از اپلیکیشن‌های امنیتی گوگل است که رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و تقریباً تنها کاری که باید را انجام می‌دهد. بدون هیچ امکانات اضافه‌ای!

اپلیکیشن تایید هویت دو مرحله‌ ای

برای استفاده از Google Authenticator کافی است آن را دانلود و نصب کنید و بعد با استفاده از گزینه + در پایین صفحه یک حساب کاربری را برای تأیید هویت دو مرحله‌ ای اضافه کنید.

به دو طریق اسکن QR کد یا وارد کردن دستی اطلاعات هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

برای اضافه کردن حساب کاربری هم پیش نیاز اصلی این است که اپلیکیشن مورد نظر شما از تأیید دو مرحله ای Google Authenticator پشتیبانی کند. اینستاگرام، لست پس و خود گوگل از جمله سرویس‌های پشتیبانی‌کننده از گوگل آتنتیکیتور هستند.

هر کد در گوگل آتنتیکیتور 30 ثانیه اعتبار دارد و بعد مجدداً تولید می‌شود.

نکته: در اولین اجرای Google Authenticator هشت کلید بازیابی به شما می‌دهد؛ حتماً آن‌ها را یادداشت کنید زیرا در صورت فراموشی رمز عبور تنها راه برای بازیابی همین کد‌هاست.

  • تعداد دانلود گوگل پلی: بیش از 100 میلیون بار
  • امتیاز کاربران گوگل پلی: 4.5
  • حجم اولیه: 13.3 مگابایت
  • سیستم عامل‌های موجود: Android , iOS , Chrome extension
  • حداقل اندروید مورد نیاز: 4.4
  • قابلیت بازیابی: ندارد

دانلود از گوگل پلی

دانلود از اپ استور

 

اپلیکیشن Microsoft Authenticator

در حوزه اپلیکیشن‌ تایید دو مرحله‌ ای مایکروسافت امکانات بیشتری نسبت به گوگل ارائه کرده که در ادامه امکانات این اپلیکیشن را بررسی می‌کنیم.

اپلیکیشن تایید هویت دو مرحله‌ ای

در مایکروسافت آتنتیکیتور شما علاوه بر بخش تأیید دو مرحله‌ ای بخش مدیریت رمز‌ها، کارت‌های اعتباری و آدرس‌ها را نیز در اختیار دارید که یکجا بودن این دو قابلیت، مزیت خوبی محسوب می‌شود.

به طور کلی حساب‌های کاربری خود مایکروسافت و همچنین گوگل و فیس بوک و… از این سرویس تایید دو مرحله‌ ای پشتیبانی می‌کنند. البته سرویس‌های دیگری نیز از این سرویس بهره می‌برند.

این اپلیکیشن قابلیت‌های جانبی زیادی را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. امکان رمزگذاری اپلیکیشن به وسیله اثر انگشت، قابلیت Auto Fill برای پر کردن خودکار کد تأیید در اپ‌ها و وب سایت‌ها.

یکی از قابلیت‌های دیگر آتنتیکیتور مایکروسافت قابلیت بکاپ است که شما می‌توانید از حساب‌های تایید دو مرحله ای‌ خودتان پشتیبان تهیه کنید و در دفعات بعدی این پشتیبان‌ها را فراخوانی کرده تا دوباره فعال شوند.

  • تعداد دانلود گوگل پلی: بیش از 50 میلیون بار
  • امتیاز کاربران گوگل پلی: 4.8
  • حجم اولیه: 85.6 مگابایت
  • سیستم عامل‌های موجود: Android , iOS
  • حداقل اندروید مورد نیاز: 6.0
  • قابلیت بازیابی: دارد

دانلود از گوگل پلی

دانلود از اپ استور

 

اپلیکیشن Lastpass Authenticator

لست پس هم یکی از قدرتمند‌ترین اپلیکیشن‌های مدیریت رمز عبور است که در حوزه تایید دو مرحله‌ ای نیز اپلیکیشن خود را منتشر کرده است.

اپلیکیشن تایید هویت دو مرحله‌ ای

این اپلیکیشن هم قابلیت‌های زیادی دارد که می‌تواند نیاز کاربران را تا حدود زیادی برطرف کند. در بخش ورود به اپلیکیشن می‌توانید به دو روش اثر انگشت برای ورود به اپلیکیشن محدودیت ایجاد کنید.

آتنتیکیتور لست پس هم مانند مایکروسافت از قابلیت بکاپ گرفتن و بازیابی مجدد رمز‌ها در نصب یا راه‌اندازی بعدی بهره می‌برد. این گزینه را هم در تنظیمات و هم در اولین اجرای اپلیکیشن در پایین صفحه می‌توانید مشاهده کنید. و تقریباً تنظیمات خاص دیگری وجود ندارد و باقی گزینه‌ها مربوط به اشکال‌یابی و تغییر زبان است.

یکی از مزیت‌های دیگر لست پس نسبت به دو اپلیکیشن قبلی داشتن نسخه ویندوز، علاوه بر نسخه‌های اندروید و iOS است که باعث دسترسی بهتر کاربر می‌شود.

در مجموع لست پس هم می‌تواند انتخاب خوبی برای تایید دو مرحله‌ ای باشد.

  • تعداد دانلود گوگل پلی: بیش از 1 میلیون بار
  • امتیاز کاربران گوگل پلی: 4.0
  • حجم اولیه: 19 مگابایت
  • سیستم عامل‌های موجود: Windows , Android , iOS
  • حداقل اندروید مورد نیاز:
  • قابلیت بازیابی: دارد

دانلود از گوگل پلی

دانلود از اپ استور

جمع‌بندی

حوزه امنیت یکی از اصلی‌ترین حوزه‌های تکنولوژی است و در این مقاله نیز به یکی از زیرشاخه‌های تأمین امنیت حساب‌های کاربری پرداختیم. البته اجباری در استفاده از این روش برای تایید دو مرحله‌ ای نیست و شما می‌توانید از روش‌های دیگر تایید دو مرحله‌ ای که در ابتدای مقاله معرفی شد نیز استفاده کنید.

همچنین در حوزه اپلیکیشن‌ها نیز قطعاً اپلیکیشن‌های دیگری وجود دارند که ممکن است از اپ‌های معرفی شده قوی‌تر باشند، اگر اپلیکیشن دیگری می‌شناسید در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

2 در مورد “معرفی 3 اپلیکیشن برتر تایید هویت دو مرحله‌ای (2FA)”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH