تصویر تماشایی ناسا از کهکشان آندرومدا

مدت زیادی از دانستن این حقیقت اعجاب‌انگیز که کهکشان ما در این دنیا تنها نیست، می‌گذرد. کهکشان راه شیری بخشی از یک خوشه کهکشانی محلی است – مجموعه‌ای از ۵۴ کهکشان و کهکشان کوتوله. ما همچنین بخشی از یک مجموعه بزرگ‌تر به نام «ابرخوشه سنبله» نیز هستیم. پس می‌توان گفت کهکشان ما همسایگان زیادی دارد.

نزدیک‌ترین کهکشان بزرگ و مارپیچی در فاصله ۲.۵ میلیون سال نوری با ما قرار دارد. یعنی اگر شما همین الآن با سرعت نور به سمت آندرومدا حرکت کنید، ۲.۵ میلیون سال دیگر به آندرومدا خواهید رسید.

اگر می‌خواهید سریع‌تر به آندرومدا برسید، این مطلب را نیز بخوانید: آیا می‌توانیم دو برابر سرعت نور حرکت کنیم؟!

«سلام سلام همسایه!»

ناسا با انتشار این عکس در اینستاگرام خود به سبک تکیه‌کلام نِد فـِلـَندرز، شخصیت محبوب انیمیشن سیمپسون‌ها، به آندرومدای عظیم سلام کرد!

این تصویر شاهکار، توسط کاوشگر نقشه‌بردار میدان‌وسیع فروسرخ ناسا به اسم «WISE» گرفته شده است. به نقل از ناسا، رنگ‌های این موزاییک کهکشانی توسط گیرنده‌های فروسرخ WISE به دست آمده‌اند:

  • رنگ آبی: نور فرابنفش دور
  • رنگ سبز: نور فرابنفش میانه
  • رنگ قرمز: نور فرابنفش نزدیک

کلمه‌های «نزدیک»، «میانه» و «دور» به معنای مقدار فاصله طول موج تا رنگ بنفش مرئی هستند. در تصویر زیر می‌توانید طیف نور فرابفنش را به همراه طول موج‌های آن ببینید.

در تصویر آندرومدا، استخوان‌بندی اصلی کهکشان متشکل از ستاره‌های بالغ را به رنگ آبی می‌توانید ببینید. رنگ‌های زرد و قرمز نیز غبارهای داغ ناشی از ستاره‌های تازه و عظیم را نشان می‌دهند.

علت آنکه WISE توانسته است چنین تصویر دقیقی را به ثبت برساند، این است که آندرومدا تنها ۲.۵ میلیون سال نوری با سیاره زمین فاصله دارد. تلسکوپ WISE و پسرعمویش، یعنی تلسکوپ هابل این قابلیت را دارند تا از کهکشان‌هایی با فاصله میلیاردها سال نوری تصویربرداری کنند. آندرومدا درواقع یکی از همان خوشه کهکشانی محلی ماست.

اگر علاقه‌مند به دیدن شاهکاری از تلسکوپ هابل هم هستید، این تصویر هابل از ۱۰۰ میلیون ستاره را ببینید.

پس از دیدن این عکس شگفت‌انگیز، اگر قصد ملاقات با این همسایه ما را دارید، احتمالاً باید به دنبال یک کرم‌چاله بگردید. چرا که در غیر این صورت سفر شما ۴۰ میلیارد سال به طول خواهد انجامید؛ یعنی حدود ۹ برابر عمر کره زمین تا به امروز!

اگر از قبل با کهکشان آندرومدا آشنایی نداشتید، شاید فیلم محافظان کهکشان (the Guardians of the Galaxy) را دیده باشید. جیمز گان، کارگردان این اثر می‌گوید داستان اولین نسخه این فیلم در کهکشان آندرومدا اتفاق می‌افتد.

1 در مورد “تصویر تماشایی ناسا از کهکشان آندرومدا”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH