اپل به بزرگ‌ترین فروشنده گوشی‌های ممتاز در جهان طی 3 ماهه اول سال 2022 تبدیل شد

اپل بار دیگر به برترین تولیدکننده اسمارت‌فون‌های ممتاز در جهان تبدیل شد و برتری بلامنازع خود را بر برندهای سازنده دستگاه‌های اندرویدی تحمیل کرد. این خبر به‌دنبال گزارشاتی منتشر شده که از سیطره آی‌فون‌های اپل بر صنعت اسمارت‌فون طی 3 ماهه نخست سال 2022 حکایت دارند. بر این اساس تقریبا دو سوم کل اسمارت‌فون‌های ممتاز فروخته شده در جهان جزو خانواده آی‌فون هستند.

داده‌های استخراج شده از گزارش اخیر موسسه تحقیقاتی Counterpoint Research نشان می‌دهند که سری آی‌فون اپل 62 درصد از کل فروش جهانی گوشی‌های هوشمند برتر طی 3 ماهه منتهی به مارس را به خود اختصاص داده است. به عبارت دیگر از هر 3 گوشی ممتاز فروخته شده در جهان، 2 عدد آنها تولید اپل تولید شدند. اصطلاح اسمارت‌فون ممتاز برای دستگاه‌هایی با قیمت‌گذاری 400 دلار یا گران‌تر به‌کار گرفته می‌شود. بدین‌ترتیب محصولاتی نظیر سامسونگ گلکسی A53 5G و آی‌فون SE نیز در این طیف جای می‌گیرند.

در 3 ماهه نخست سال 2021 اپل به لطف فروش مطلوب سری آی‌فون 12 و پشتیبانی آنها از اتصال 5G دوران پرشکوهی را پشت سر گذاشت. با این‌حال در 3 ماهه نخست سال 2022 غول کوپرتینویی موفق به افزایش 5 درصدی سهم خود در بازار گوشی‌های ممتاز شد و از این طریق، فاصله خود را با رقبایی نظیر سامسونگ و شیائومی بیش از پیش افزایش داد.

اما اعداد و ارقام اعلام شده توسط موسسه Counterpoint نشان‌دهنده چه واقعیاتی هستند؟ در وهله نخست بایستی اعلام کرد که اپل برای دومین دوره 3 ماهه متوالی موفق به تصاحب سهم بالغ بر 60 درصدی از بازار اسمارت‌فون‌های ممتاز شده است. همچنین این ارقام بیانگر بالاترین میزان فروش آی‌فون‌های اپل طی دوره 3 ماهه نخست از سال 2017 به بعد است. در آن مقطع زمانی، آی‌فون 7 به‌عنوان یک هندست جدید قلمداد می‌شد و عرضه آی‌فون X صرفا در حال یک شایعه تصور می‌شد با بررسی یکایک دستگاه‌ها متوجه خواهیم شد که آی‌فون‌ 13؛ پرفروش‌ترین گوشی‌ هوشمند جهان در مقطع کنونی، رقبای خود را به‌طور کامل از میدان به در کرده است. از هر 4 اسمارت‌فون فروخته شده طی 3 ماهه نخست سال 2022 تقریبا یکی از آنها آی‌فون 13 بوده است. به‌عبارت دیگر سهم این هندست از بازار طی 3 ماهه نخست سال جاری میلادی برابر با 23 درصد بوده است.

آی‌فون‌ 13 پرو مکس با کسب سهم 13 درصدی از بازار در جایگاه دوم قرار گرفته و مدل کوچک‌تر آی‌فون 13 پرو نیز سهم 9 درصدی از بازار جهانی را تصاحب نموده است. بنابراین سهم ترکیبی این 3 عضو خانواده آی‌فون‌ 13 معادل 45 درصد کل فروش اسمارت‌فون‌های ممتاز در جهان است. در صورت احتساب آمار مربوط به آی‌فون 12 سهم 4 مدل محبوب‌تر آی‌فون از بازار گوشی‌های ممتاز به 53 درصد خواهد رسید.

سهم باقی‌مانده احتمالا میان مدل‌های قدیمی‌تر نظیر آی‌فون‌ 11 و مدل‌هایی با محبوبیت کمتر نظیر آی‌فون‌ 13 مینی تقسیم می‌شود. گلکسی S22 اولترا لقب پرفروش‌ترین پرچم‌دار اندرویدی را به خود اختصاص داد و سامسونگ مطابق روال معمول عنوان دومین فروشنده بزرگ در بخش تولیدات ممتاز بازار را تصاحب کرد.

دستگاه‌های گلکسی 16 درصد از فروش جهانی را به نام خود ثبت کردند. این رقم در مقایسه با سهم 18 درصدی غول کره‌ای از بازار طی 3 ماهه نخست سال 2021 اندکی کمتر است. این کاهش بدان معنا نیست که اسمارت‌فون‌های سامسونگ از محبوبیت کمتری برخوردار هستند. در عوض می‌توان این پدیده را به معرفی پرچم‌داران نسل بعدی سری گلکسی S22 نسبت داد. مدل اولترا در ماه فوریه و 2 مدل دیگر در ماه مارس روانه بازار شدند. اما عرضه دیرهنگام گلکسی S22 اولترا نیز مانع موفقیت آن نشد. فروش این هندست ظرف مدت یک ماه از رقبای خود پیشی گرفت و گلکسی S22 اولترا به پرفروش‌ترین پرچم‌دار اندرویدی جهان تبدیل شد. این موضوع موجب شد تا گلکسی S22 اولترا سهمی 3 درصدی از بازار گوشی‌های ممتاز را به خود اختصاص دهد.

اکنون بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که آیا سامسونگ در 3 ماهه دوم سال 2022 نیز این موفقیت را مجددا تکرار خواهد کرد یا خیر. با این‌حال بی‌تردید سامسونگ در سال 2022 شروع بسیار خوبی داشته است. نه‌تنها گلکسی S22 اولترا محبوب‌ترین پرچم‌دار اندرویدی طی ماه آوریل به‌شمار می‌رود؛ بلکه به‌طور کلی محبوب‌ترین گوشی اندرویدی نیز قلمداد می‌شود.

بعلاوه دستگاه‌های تاشو نیز به عملکرد مطلوب سامسونگ کمک قابل‌توجهی کردند. فروش این هندست‌ها در بازار محصولات ممتاز طی 3 ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 184 درصدی را تجربه کرد. اکنون سهم ترکیبی گوشی‌های تاشو از بازار برابر با 3 درصد است. شیائومی جایگاه قبلی هواوی را اشغال کرد و به سومین برند بزرگ در بازار اسمارت‌فون‌های ممتاز تبدیل شد.

در مقطعی از زمان، روند پیشرفت هواوی توقف‌ناپذیر به‌نظر می‌رسید. این کمپانی به آرامی و طی چند سال بخشی از سهم اپل و سامسونگ را به خود اختصاص داد. با این‌حال روند مذکور در سال 2018 متوقف شد و در 3 ماهه نخست سال 2022 شیائومی رسما به سومین برند برتر در بازار دستگاه‌های ممتاز تبدیل شد. شیائومی به لطف عرضه پیوسته محصولات جدید در داخل و خارج از خاک چین به محبوبیت قابل ملاحظه‌ای دست یافته است. این موضوع در رابطه با برندهای اوپو و ویوو نیز صادق است؛ شرکت‌هایی که اخیرا بر عرضه محصولات جدید در بازار اروپا به شکلی جدی تمرکز نموده‌اند.

به‌طور کلی بازار اسمارت‌فون‌های ممتاز تنها حوزه در حال رشد به‌شمار می‌رود. در حال حاضر این هندست‌ها 29 درصد از کل میزان نقل و انتقالات و 65 درصد از سودآوری صنعت اسمارت‌فون را تشکیل می‌دهند. این ارقام در 5 سال قبل به‌ترتیب برابر با 18 و 46 درصد بودند. محبوبیت دستگاه‌های گران‌قیمت نیز به تدریج در حال افزایش است. در حال حاضر گجت‌هایی با قیمت‌‌گذاری بیش از 1000 دلار حدودا 30 درصد از فروش اسمارت‌فون‌های ممتاز در بازار را به خود اختصاص داده‌اند؛ در حالی‌که این رقم تنها در 12 ماه قبل کمتر از 10 درصد بود.

2 در مورد “اپل به بزرگ‌ترین فروشنده گوشی‌های ممتاز در جهان طی 3 ماهه اول سال 2022 تبدیل شد”

  1. میشه راهنمایی کنید
    میخوام ایفون ۱۳ مینی بخرم ولی رنگ سبزش مثل اونی که توی وبسایت خود اپل هست رو میخوام. پیدا میشه توی ایران یا کلا بیخیال شم؟

  2. apple حقشه از بس که کارش از اول درست بوده،،درسته کمی پسرفت داشته برخی سالها ولی نباید پیشرفتهاش رو برای رضایت کاربر نادیده گرفت.من که خودم اپل بازم و اپل باز هم میمونم چون هیچی مثش نمیشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH