ماموریت فضایی Tianwen-1 چینی در مریخ

کاوشگر فضایی چینی به طور کامل از سیاره مریخ تصویربرداری کرد

سازمان ملی فضایی چین (CNSA) در روز ۲۳ جولای سال ۲۰۲۰ مجموعه‌ای از ۶ فضاپیما و کاوشگر را در ماموریتی به اسم Tianwen-1 یا TW-1 به مریخ فرستاد: یک مدارگرد، دو دوربین قابل استقرار، یک سطح‌نشین، یک دوربین سیار با کنترل از راه دور و مریخ‌نورد ژورانگ (Zhurong)

این فضاپیماها رباتیک و بدون سرنشین هستند. ماموریت این کاوشگر فضایی در مریخ عبارت است از:

  • بررسی سطح مریخ
  • بررسی ساختار درونی این سیاره
  • جست‌ و جو و پیدا کردن مدارک و نشانه‌های وجود آب در گذشته یا حال
  • آنالیز ویژگی‌های محیط فضایی و اتمسفر مریخ

پایان موفقیت‌آمیز عملیات در مریخ

بالاخره شب گذشته TW-1 پس از ۷۰۶ روز و ۲۲ ساعت و ۴۶ دقیقه ماموریت خود را با موفقیت پشت سر گذاشت و توانست به طور کامل از همسایه سرخ ما تصویربرداری و ارسال کند. بد نیست نگاهی به این ویدیوی کوتاه و جذاب از شبکه تلویزیونی جهانی چین (CGTN) به مناسبت تکمیل این عملیات فضایی داشته باشیم:

قطعاً اتمام موفقیت‌آمیز این ماموریت مریخی، دستاورد بسیار بزرگی برای CNSA به حساب می‌آید. این فضاپیما پس از ۱۳۰۰ بار دور زدن مریخ در یک سال، از قطب‌ها گرفته تا ویژگی‌های سطحی آن به همراه پستی و بلندی‌ها به طور کامل عکس‌برداری کرده است.

دانشمندان چینی نه تنها توانستند در اولین اقدام به‌ طور موفقیت‌آمیزی کاوشگر خود را به مدار مریخ وارد کنند، بلکه مریخ‌نورد خود را روی سیاره سرخ به‌‌ درستی فرود آوردند و به گشت و گذار پرداختند.

اگر از تماشای تصاویر فضایی لذت می‌برید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تصویر حیرت‌انگیز ناسا از کهکشان آندرومدا که به تازگی منتشر شده را هم تماشا کنید.

تصاویر این کاوشگر فضایی از مریخ

تصویر سطح مریخ توسط مدارگرد چینی

در میان تصاویر ارسالی، ابتدا قطب‌های مریخ مشاهده می‌شود، جایی که تمام منابع آب سیاره در آن قفل شده‌اند. در سال ۲۰۱۸ یک کاوشگر فضایی اروپایی نشان داد که در زیر این یخ‌های قطبی مریخ، آب وجود دارد.

تصاویر دیگر کاوشگر Tianwen-1 شامل دره ۴۰۰۰ کیلومتری به اسم «Valles Marineris» و چاله‌ای در مناطق بلند شمالی مریخ به اسم «Arabia Terra» می‌شود. همچنین تصویر با کیفیتی از آتشفشان ۱۸۰۰۰ متری «Ascraeus Mons» به دست آمده که ناسا برای اولین بار حدود ۵ دهه پیش آن را رویت کرده بود.

چاله روی مریخ توسط کاوشگر چینی

این کاوشگر در هر روز مریخ، سه بار به دور آن می‌چرخید و ارتباط میان زمین و مریخ‌نورد ژورانگ را روی سطح سیاره برقرار می‌کرد. در ادامه سرعت این مدارگرد از نوامبر سال ۲۰۲۱ به میزان ۷۸ متر بر ثانیه افزایش پیدا کرد تا پروسه نقشه‌برداری آغاز شود.

چاله های سطح مریخ توسط تاین‌ون

هنگامی که مدارگرد بالای سیاره درحال چرخش است، مریخ‌نورد ژورانگ هم روی سطح آن به کاوش بزرگ‌ترین چاله ناشی از برخورد در منظومه شمسی می‌پردازد. این ربات ۲۴۰ کیلوگرمی، ششمین مریخ‌نورد و اولین مریخ‌نورد غیرآمریکایی است که تاکنون به سطح مریخ رسیده است.

اگر از تماشای تصاویر مریخ حیرت‌زده شده‌اید، بد نیست تخمین ایلان ماسک از زمان فرود انسان‌ها روی مریخ را هم بخوانید.

مریخ‌نورد چینی روی سطح مریخ

1 در مورد “کاوشگر فضایی چینی به طور کامل از سیاره مریخ تصویربرداری کرد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH