آمریکا برای حذف تولیدات هواوی از شبکه‌های خود نیازمند بودجه 5 میلیارد دلاری است

شرکت هواوی طی چند سال گذشته در کانون بحث‌های مختلف قرار داشته است. مقامات آمریکایی هرگونه تعامل و همکاری با غول چینی را از اساس رد می‌کنند و اگرچه دولت آمریکا به شدت خواهان انزوای هواوی در عرصه جهانی است؛ اما این موضوع هزینه‌های فراوانی را برای ایالات‌متحده به‌دنبال خواهد داشت. آژانس رگولاتوری مخابرات ایالات‌متحده طی نامه‌ ارسالی خود به کنگره طی روز جمعه گذشته اعلام کرد که به 3 میلیارد دلار دیگر بودجه نیاز دارد. چنین بودجه‌ای امکان حذف کامل تجهیزات ساخت شرکت‌های هواوی و ZTE از شبکه‌های ایالات‌متحده را فراهم می‌کند. بدین‌ترتیب کل هزینه مورد نیاز جهت اجرای این پرو‌ژه به 4.9 میلیارد دلار خواهد رسید.

جسیکا روزن ورسل؛ رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات‌متحده (FCC) طی نامه‌ای خطاب به سناتور ماریا کانتول؛ رئیس کمیسیون بازرگانی، علوم و حمل‌ونقل اعلام کرد: “بر اساس برآوردهای صورت گرفته، هزینه کلی اجرا و پشتیبانی این پروژه معادل 4.98 میلیارد دلار است؛ در حالی‌که کنگره به منظور تامین مالی این فرآیند تنها 1.9 میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته است. در این میان شرکت‌های آمریکایی تنها می‌توانند حدودا 40 درصد از هزینه‌ها را بازپرداخت نمایند.”

ایالات‌متحده به‌دنبال اخراج کامل هواوی و ZTE از شبکه ارتباطی خود است

کنگره آمریکا در سال 2019 لایحه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن کمیسیون ارتباطات فدرال ملزم شد تا اپراتورهای مخابراتی ایالات‌متحده که از یارانه‌های فدرال استفاده می‌کنند را وادار به حذف تجهیزات تهدیدکننده امنیت ملی از شبکه‌‌های مخابراتی خود نماید. همچنین این لایحه خاطرنشان می‌کند که اپراتورهای مخابراتی در ازای انجام این‌کار مبالغی را به‌عنوان غرامت دریافت خواهند کرد. کمیسیون ارتباطات فدرال در آن مقطع زمانی، تجهیزات تولیدی شرکت‌های هواوی و ZTE را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا قلمداد می‌کرد.

لایحه مذکور شرکت‌های آمریکایی را ملزم می‌کند تا تجهیزات تولیدی برندهای چینی مورد اشاره را کنار گذاشته و در غیر این‌صورت از دسترسی به بودجه 8.3 میلیارد دلاری در نظر گرفته شده توسط دولت محروم خواهند شد. با این‌حال کنگره برای تامین مالی برنامه موسوم به “حذف” تنها بودجه 1.9 میلیارد دلاری را در نظر گرفت و این موضوع تردیدها در خصوص اثربخش بودن پروژه مذکور را تشدید کرد.

به گفته خانم روزن ورسل، در صورت عدم تامین بودجه اضافی، کمیته از طرح اولویت‌بندی تعیین شده توسط کنگره استفاده خواهد کرد. همچنین وی در نامه ارسالی خود خاطرنشان کرد: “بودجه مورد نیاز طی روزهای آینده تامین شده و کمیسیون، فرآیند رسیدگی به درخواست‌های دریافت غرامت را آغاز خواهد کرد. البته شرکت‌ها پیش از دریافت غرامت ملزم به انجام کار خاصی نبوده و کنگره نیز هیچ توضیحی جهت ارائه ندارد.”

بدیهی است که ایالات‌متحده برای کنار گذاشتن کامل هواوی و ZTE از شبکه ارتباطی خود بایستی میلیاردها دلار هزینه کند. به‌نظر می‌رسد که دولت حاضر به تخصیص و پرداخت چنین هزینه‌ای است. با این‌حال آزادسازی وجود به نوبه خود یک امر چالش‌برانگیز محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH