همکاری ژاپن و آمریکا به منظور توسعه فناوری تولید تراشه‌های 2 نانومتری

کشورهای ایالات‌متحده و ژاپن طی یک پروژه مشترک تا پایان سال 2022 اقدام به احداث یک مرکز تحقیقاتی در ژاپن خواهند کرد. این مرکز به توسعه فناوری‌های مربوط به تولید انبوه تراشه با استفاده از فرآیند 2 نانومتری می‌پردازد. این پروژه مشترک در آینده به شرکت‌ها کمک خواهد کرد تا زنجیره‌های تامین پایداری را ایجاد نموده و خود را در برابر تنش‌های احتمالی با رهبر فعلی صنعت تولید تراشه یعنی تایوان ایمن نمایند.

این مرکز در قالب یک موسسه تحقیقاتی جدید طی سال جاری میلادی افتتاح شده و طی یک پروژه مشترک به برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری تجهیزات و مشارکت متخصصان مرکز ملی فناوری‌های نیمه‌هادی در ایالات‌متحده می‌پردازد. در ابتدا محققان 2 کشور روی تراشه‌های پیشرفته مبتنی بر فرآیند تولید 2 نانومتری تمرکز خواهند کرد. این موضوع موجب بهبود عملکرد و کاهش میزان مصرف انرژی در مقایسه با ایده‌های کنونی خواهد شد. همچنین این مرکز، خط تولید نمونه اولیه تراشه‌های 2 نانومتری را راه‌اندازی خواهد کرد. هدف نهایی پروژه مذکور، آغاز تولید انبوه تراشه‌های 2 نانومتری در ژاپن تا سال 2025 است.

برنامه آغاز پروژه مشترک میان کشورهای ژاپن و آمریکا طی ماه مه توسط Koichi Hagiuda؛ وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن و Gina Raimondo؛ وزیر بازرگانی ایالات‌متحده اعلام شد. در ادامه طرفین تمامی جزئیات را مورد بررسی قرار دادند. موسسه ملی علوم و فناوری‌های پیشرفته صنعتی (NIAIST)، موسسه تحقیقات فیزیکی و شیمیایی (Riken) و دانشگاه توکیو از طرف ژاپن در این پروژه مشارکت خواهند کرد.

فرآیند تحقیق و توسعه برای تولید انبوه تراشه‌های 2 نانومتری در ایالات‌متحده و ژاپن آغاز خواهد شد

اکنون تایوان بیش از 90 درصد ظرفیت تولید نیمه‌هادی‌ها با مقیاس کوچک‌تر از 10 نانومتری را در اختیار دارد. همچنین شرکت‌های تایوانی در صدد تولید تراشه‌های 2 نانومتری تا سال 2025 هستند. در عین‌حال برخی کارشناسان معتقدند که پکن به‌دنبال الحاق اجباری جزیره تایوان به خاک سرزمین خود است. بی‌تردید چنین تصمیمی از جانب دولت آمریکا قابل پذیرش نخواهد بود؛ چرا که اکثر تراشه‌های پیشرفته مورد استفاده در این کشور توسط شرکت‌های تایوانی تولید می‌شوند.

پس از تکمیل پروژه تحقیقاتی، فناوری‌ها به کشورهای دیگر با ارزش‌های آمریکایی مشترک نظیر کره‌جنوبی منتقل خواهند شد. این اقدام نوآورانه نه‌تنها حوزه فناوری بلکه حمایت‌های مالی را نیز شامل می‌شود. در واقع یکی از شرکت‌های ژاپنی می‌تواند از سرمایه‌گذاری با ارزش 1 تریلیون ین (7.3 میلیارد دلار) بهره‌مند شود.

در حال حاضر کمپانی تایوانی TSMC بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه‌های پیشرفته در جهان محسوب می‌شود. کمپانی کره‌ای سامسونگ و شرکت آمریکایی اینتل نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین ایالات‌متحده مرکز توسعه ریزمدارهای پیشرفته در جهان به‌شمار می‌رود. کوالکام و انویدیا از جمله بازیگران شاخص در این عرصه قلمداد می‌شوند. همچنین شرکت‌های ژاپنی Tokyo Electron، Screen Holdings، Shin-Etsu Chemical و JSR در زمینه تامین تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید ریزمدارها تخصص دارند.

در اوایل دهه 1990 سهم ژاپن از بازار جهانی نیمه‌هادی‌ها حدودا برابر با 50 درصد بود؛ اما اکنون این رقم به 15 درصد تنزل پیدا کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH