طوفانی خورشیدی امروز به زمین برخورد خواهد کرد!

بادهای خورشیدی پرسرعت که ناشی از یک «حفره» در جو خورشید هستند، امروز (چهارشنبه دوازده مرداد ماه / سوم اوت) به میدان مغناطیسی زمین برخورد می‌کنند و طوفان ژئومغناطیسی جزئی G-1 را ایجاد کند.

طبق گزارش Space Weather، متخصصان در مرکز پیش‌بینی هوافضا و سازمان ملی اقیانوسی (SWPC) پس از مشاهده این که مواد گازی از یک سوراخ جنوبی در جو خورشید در حال جاری شدن هستند این پیش‌بینی را گزارش داده‌اند.

سوراخ‌های تاجی در جو فوقانی خورشید هستند، جایی که گاز الکتریکی (یا پلاسما) خورشید سردتر و چگالی کمتری دارد. چنین سوراخ‌هایی در بخشی قرار دارند که خطوط میدان مغناطیسی خورشید، به جای حلقه زدن به درون خود، در فضا پخش می‌شود. طبق گفته Exploratorium، یک موزه علمی در سانفرانسیسکو، این امر باعث می‌شود که مواد خورشیدی در سیلابی که با سرعت ۱.۸ میلیون مایل در ساعت (۲.۹ میلیون کیلومتر در ساعت) حرکت می‌کند، خارج شوند.

سیاراتی که میدان مفانطیسی بسیار قوی دارند، همچون سیاره خودمان، این مواد و یا پسمانده‌های خورشیدی را به آسانی به نزدیک خود جذب می‌کنند و باعث ایجاد طوفان‌های ژئومغناطیسی می‌شوند. هنگامی که این طوفان‌ها در حال رخ دادن هستند، میدان مغناطیسی زمین به دلیل موجی از ذرات پرانرژی تراکم پیدا می‌کند. این ذرات از خطوط میدان مغناطیسی نزدیک قطب‌ها عبور می‌کنند و مولکول‌های موجود در جو را به هم می‌ریزند و سپس انرژی را به شکل نور آزاد می‌کنند تا شفق‌های رنگارنگی شبیه به شفق‌های قطبی ایجاد کنند.

طوفان تولید شده توسط این پسمانده‌های خورشیدی ضعیف خواهد بود. اما به عنوان یک طوفان ژئومغناطیسی G1، این پتانسیل را دارد که نوسانات جزئی در شبکه‌های برق ایجاد کند و بر برخی عملکردهای ماهواره‌ای از جمله عملکرد دستگاه‌های تلفن همراه و سیستم های GPS تأثیر بگذارد. همچنین می‌تواند شفق قطبی را تا جنوب میشیگان و مین برساند.

Live Science قبلا گزارش داده بود که طوفان‌های ژئومغناطیسی شدیدتر می‌توانند میدان مغناطیسی سیاره ما را به اندازه کافی مختل کنند تا ماهواره‌ها را به زمین پرتاب کنند. به علاوه دانشمندان هشدار داده‌اند که طوفان‌های ژئومغناطیسی شدید حتی می‌توانند اینترنت را از کار بی‌اندازند. طبق گفته مرکز پیش‌بینی SWPC، پسمانده‌هایی که از خورشید فوران می‌کنند، یا پرتاب‌های جرم تاجی (CMEs)، معمولاً حدود ۱۵ تا ۱۸ ساعت طول می‌کشد تا به زمین برسند. این طوفان زمانی رخ می‌دهد که خورشید به فعال‌ترین مرحله چرخش خود که تقریباً ۱۱ سال طول می‌کشد، نزدیک می‌شود.

اخترشناسان از سال ۱۷۷۵ می‌دانستند که فعالیت‌های خورشیدی به صورت چرخه‌ای بالا و پایین می‌رود، اما اخیرا خورشید بیش از حد انتظار فعال بوده است و تقریبا دو برابر اندازه لکه‌های خورشیدی پیش‌بینی‌شده توسط NOAA است. دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که فعالیت خورشید در چند سال آینده به طور پیوسته بالا می‌رود و در سال ۲۰۲۵ به حداکثر خود می‌رسد و دوباره کاهش می‌یابد.

مقاله‌ای که در ۲۰ ژوئیه در مجله Astronomy and Astrophysics منتشر شد، مدل جدیدی را برای فعالیت خورشید با شمارش جداگانه لکه‌های خورشیدی در هر نیم‌کره پیشنهاد کرد. روشی که محققان این مقاله استدلال می‌کنند می‌تواند برای پیش‌بینی‌های خورشیدی دقیق‌تر استفاده شود.

دانشمندان بر این باورند که بزرگترین طوفان خورشیدی که تا به حال در طول تاریخ معاصر شاهد بوده‌ایم، رویداد کارینگتون در سال ۱۸۵۹ بود. این طوفان تقریباً همان اندازه انرژی را آزاد کرد که ۱۰ میلیارد بمب اتمی یک مگاتونی در خود دارند. پس از برخورد به زمین، جریان قدرتمند ذرات خورشیدی، سیستم‌های تلگراف را در سراسر جهان متوقف کرد و باعث شد شفق‌هایی درخشان‌تر از نور ماه کامل تا جنوب کارائیب ظاهر شوند.

دانشمندان ناسا هشدار می‌دهند که اگر رویداد مشابهی بخواهد به زودی اتفاق بیفتد، تریلیون‌ها دلار خسارت وارد می‌کند و باعث خاموشی‌های گسترده می‌شود. دقیقاً مانند طوفان خورشیدی سال ۱۹۸۹ که یک میلیارد تن گاز آزاد کرد و باعث خاموشی در سراسر استان کبک در کانادا شد.

1 در مورد “طوفانی خورشیدی امروز به زمین برخورد خواهد کرد!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH