ماهواره خیام با ماهواره‌بر روسی در این هفته پرتاب می‌شود

طبق اعلام سازمان فضایی ایران، ماهواره خیام در این هفته توسط ماهواره‌بر سایوز روسی به فضا پرتاب می‌شود.

سازمان فضایی ایران اعلام کرده که ماهواره خیام، گام مهمی برای تامین داده‌های ماواره‌ای و توسعه کاربردهای صنعت فضایی در کشور است.

ماهواره خیام در این هفته توسط ماهواره‌بر روسی سایوز در ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان پرتاب خواهد شد.

این ماهواره که مالکیت آن در اختیار سازمان فضایی ایران است، با سنجشگرهای دقیق در طیف‌های مختلف، زیرساختی مناسب برای هوشمندسازی بخش‌های گوناگون کشور خواهد بود.

داده‌های دریافتی خیام در حوزه‌های ارتقا بهره‌وری در حوزه کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مدیریت مخاطرات طبیعی، پایش تغییرات کاربری، ساخت و سازهای غیر مجاز و مقابله با جنگل خواری، پایش مخاطرات زیست محیطی، پایش معادن و اکتشافات معدنی، پایش مرزهای کشور و بسیاری از کاربردهای دیگر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سازمان فضایی ایران، ضمن توسعه توانمندی‌های داخلی در حوزه ساخت و پرتاب ماهواره‌های مورد نیاز کشور و توسعه ایستگاه‌های زمینی مربوطه، نیازهای فعلی کشور در حوزه تامین داده‌های ماهواره‌ای را از طریق همکاری‌های پیشرفته علمی و فناورانه با کشورهای پیشرو در صنعت فضایی جهان ادامه خواهد داد تا علاوه بر تامین نیازمندی‌های کشور، با انتقال دانش و تجربه، مسیر بومی سازی فناوری فضایی در داخل کشور را تسریع کند.

لازم به ذکر است، حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی در اردیبهشت ماه اعلام کرده بود که تا پایان سال هفت ماهواره آماده پرتاب خواهیم داشت.

سالاریه در همین خصوصو گفته بود: ماهواره ناهید 1 آماده پرتاب است و تحویل پرتابگر شده، همچنین ناهید 2 تا پایان سال تکمیل می‌شود. وی در خصوص ماهواره ناهید 2 گفت: این ماهواره جزو ماهواره‌های با فناوری ارتباط مخابراتی و مجهز به تراستر و دارای توان انجام مانورها و اصلاحات مداری نیز است و می‌تواند یک قدم مهم در مسیر ساخت منظومه‌های مخابراتی ارتفاع پایین به حساب آید.

رئیس سازمان فضایی در پایان اشاره کرد: ماهواره دیگر در حال ساخت پایا نام دارد که یک ماهواره سنجشی با دقت و کیفیت بالاتر از  پارس 1 است که آن هم در مراحل آزمایش و تجمیع قرار دارد و می‌تواند در کنار ماهواره پارس 1 خدمات سنجش از دور مناسبی را در چند سال آینده در حوزه‌های کشاورزی، مدیریت حوادث و پایش محیط زیست ارائه کند.

 

2 در مورد “ماهواره خیام با ماهواره‌بر روسی در این هفته پرتاب می‌شود”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH