آموزش ساده طراحی سایت با وردپرس

اگر همیشه به دنبال این بودید که سایت دلخواه خود را با کمترین هزینه و طبق سلیقه خود طراحی کنید اما دانش و مهارت لازم را ندارید، نرم افزار وردپرس مشکل شما را حل کرده است. وردپرس به‌عنوان یک سیستم مدیریت محتوا به دلیل ویژگی‌های مطلوب بسیاری که دارد گزینه‌ای مناسب برای کسانی است که می‌خواهند اولین سایت خود را طراحی کنند.

مزایای استفاده از وردپرس

همان‌طور که گفته شد سیستم وردپرس یاری دهنده خوبی برای کسانی است که می‌خواهند سایتی را طراحی کنند. در این قسمت برخی از مزایای این سیستم را بیان می‌کنیم.

جامعه گسترده و منابع بسیار: وردپرس به دلیل داشتن کاربران بسیار زیاد، حجم قابل توجهی از مطالب را در گوگل به خود اختصاص داده و شما می‌توانید در صورت بروز مشکل، با سرچ ساده‌ای در گوگل مشکل خود را حل کنید. وردپرس دارای قالب‌ها و افزونه‌های متنوع و رایگان است که می‌توانید برای کارآمدتر شدن سایت خود از آن‌ها استفاده کنید.

نصب راحت: به دلیل تعداد افراد زیادی که از وردپرس استفاده می‌کنند اغلب سرویس‌های هاستینگ یک گزینه نصب خودکار برای وردپرس دارند که نصب آن را برای کاربران راحت کرده است.

برترین سیستم: وردپرس در حال حاضر برترین سیستم در زمینه مدیریت محتوا است که بیش از ۶۰ درصد وب سایت‌های CMS نیز از آن استفاده می‌کنند.

مهارت‌های مورد نیاز برای طراحی یک سایت با وردپرس

باعث خوشحالی است که برای طراحی یک سایت با وردپرس به مهارتی نیاز ندارید و می‌توانید به راحتی و در چند ساعت مراحل آن را انجام دهید. هر چند اگر به فضای داخلی Word Press شناخت داشته باشید، به راحتی می‌توانید سایت خود را مدیریت کنید و حتی در کمتر از ۱ ساعت می‌توانید یک سایت طراحی کنید.

 مراحل طراحی سایت با استفاده از ورد پرس

استفاده از وردپرس برای طراحی سایت کار دشواری نیست. ولی مراحل و گام‌هایی ساده وجود دارد که باید آن‌ها را انجام داد تا به هدف مورد نظر رسید.

گام اول: انتخاب یک پلتفرم یا سیستم

برای طراحی یک سایت، در گام اول باید یک پلت فرم یا یک سیستم را انتخاب کنید. چون وردپرس رایگان و کار با آن هم آسان است، این مقاله را به آموزش استفاده از این پلتفرم اختصاص داده‌ایم.

گام دوم: خریدن نام دامنه و هاست میزبانی

برای داشتن یک سایت شما نیاز به یک نام دامنه و هاست میزبانی وب دارید. سیستم وردپرس رایگان است اما برای گرفتن نام دامنه و هاست میزبانی وب باید هزینه ماهیانه پرداخت کنید که بسیار کم است. یادتان باشد برای خرید نام دامنه و هاست میزبانی خصوصی حتما به یک سایت معتبر و مطمئن مراجعه کنید. شما می‌توانید از سایت‌های معتبری مانند یو هاستینگ، گیگفا، زد گینگ، آسان وب، میزبان فا و غیره نام دامنه و هاست میزبانی تهیه کنید.

داشتن میزبانی خصوصی هم باعث آپلود سریع‌تر وب سایت ما برای مشتریان می‌شود و این برای بازدیدکنندگان موضوع مهمی است. نکته مهم اینجاست، ضرورت دارد پس از خرید هاست میزبان وارد پنل دامنه خود شوید و DNS  را که هنگام خرید هاست به شما داده‌ شده است با نام دامنه‌ خود تطبیق دهید.

گام سوم: نصب وردپرس

در این گام، شما باید سرویس رایگان وردپرس را نصب کنید. پس از نصب وردپرس نام دامنه و هاست میزبانی خود را در بخش مربوطه بنویسید. پس از آن وارد بخش بانک اطلاعاتی سایت خود می‌شوید که باید مشخصات سایتتان مانند آدرس سایت، ایمیل، نام کاربری و رمز ورود مد نظر خود را وارد کنید. اگر اطلاعات شما درست باشد، با پیام «عملیات با موفقیت انجام شد» روبه‌رو می‌شوید. در صورتی که اطلاعات درست نباشد پیام خطا برای شما می‌آید و باید اطلاعات خود را اصلاح کنید. پس از پیام موفقیت در عملیات سایت شما آماده قالب و مطلب گذاری است.

گام چهارم: انتخاب قالب

سپس نوبت انتخاب قالب سایت می‌رسد که باید متناسب با کار و هدفتان باشد. ظاهر بصری سایت شما جذاب‌ترین بخش آن است که چشم کاربر را در لحظه اول به سمت خود می‌کشاند. وردپرس برای راحتی شما هزاران قالب متنوع و متناسب با هر سلیقه‌ای را از پیش آماده کرده است که برخی رایگان و برخی تجاری هستند.

یکی از اصطلاحاتی که در وردپرس بکار می‌رود کلمه مخزن است. به بخش مرکزی سرویس وردپرس که قالب‌ها و ابزارک‌ها را در آنجا می‌توانید انتخاب کنید به اصطلاح مخزن می‌گویند. البته شما می‌توانید از سایت‌های فروش قالب مخصوص وردپرس، قالب‌های متنوع و زیباتری هم تهیه کنید. طراحی و استفاده از لوگو مخصوص هم می‌تواند جلوه خاصی به سایتتان ببخشد. از آنجایی که طراحی لوگو هزینه بسیار زیادی خواهد داشت، شما می‌توانید با مراجعه به سایت‌های طراحی لوگو، از لوگوهای رایگان یا کم‌ هزینه‌تر استفاده کنید.

گام پنجم: تنظیمات ظاهری و استفاده از ابزارک‌ها

برای آنکه سایت شما بتواند کاربران دائمی و بیشتری داشته باشد بهتر است طراحی ظاهر سایت خود را جدی بگیرید. اکثر قالب‌های آماده نیاز به تغییرات جزئی دارند تا بتوانند با سلیقه شما سازگار شوند. برای اینکه این تغییرات را لحاظ کنید وارد پنل مدیریت سایت خود و سپس قسمت قالب شوید و قالب را به صورت دستی تنظیم کنید.

گام ششم: نگارش اولین متن برای سایت

برای نگارش اولین متن سایتتان وارد قسمت داشبورد وردپرس شوید. با انتخاب گزینه‌ای به نام نوشته‌ها و سپس کلیک روی افزودن نوشته می‌توانید وارد قسمت نگارش متن شوید. برای نوشته خود عنوان انتخاب کرده و متن مورد نظر خود را در جایگاهش بنویسید. در قسمتی که بالای جایگاه نوشته قرار دارد، شما می‌توانید فونت، رنگ و دیگر ویژگی‌های متن خود را تعیین کنید.

برای پربازدید شدن سایتتان، بهتر است مطالب مطابق استانداردهای تعیین شده توسط سئو نوشته شود. بعد از نگارش کامل متن خود، در قسمت پایین صفحه، سمت چپ گزینه انتشار را انتخاب کنید و اولین متن خود را در سایتتان به نمایش بگذارید.

آشنایی با امکانات دیگر وردپرس

وقتی رمز و نام کاربری خود را در وردپرس وارد می‌کنید، به بخش مدیریتی سایت خود وارد می‌شوید که دارای چند قسمت است. آشنایی با این قسمت‌ها به شما در مدیریت سایتتان کمک بسیاری می‌کند.

قسمت نوشته‌ها

در قسمت نوشته‌ها چهار گزینه با عنوان همه نوشته‌ها، افزودن نوشته، برچسب‌ها و دسته‌ها وجود دارد. در بخش همه نوشته‌ها شما می‌توانید تمام مطالبی را که تاکنون در سایت گذاشته‌اید را مشاهده و ویرایش کنید. قسمت افزودن نوشته هم امکان گذاشتن مطلب جدید در سایت را به شما می‌دهد. در بخش دسته‌ها می‌توان مطالب بارگذاری شده را دسته بندی کرد تا کاربران راحت‌تر مطالب مورد نیاز خود را پیدا کنند. در برچسب‌ها شما می‌توانید برچسب‌های مقالات خود را مشاهده و یا به آنها برچسب جدیدی اضافه کنید.

قسمت رسانه

رسانه به دو دسته کتابخانه و افزودن تقسیم می‌شود. در بخش کتابخانه رسانه‌هایی مانند فیلم و عکس را که تاکنون منتشر و به نمایش گذاشته‌اید را ببینید که می‌توانند ویرایش یا حذف شوند. افزودن هم امکان قرار دادن رسانه جدید را در سایت به شما می‌دهد.

قسمت برگه‌ها

اگر شما قصد دارید صفحه جدید در وب سایت خود بسازید از این قسمت باید استفاده کنید. با کلیک روی گزینه برگه‌ها، بخش همه برگه‌ها و افزودن را مشاهده می‌کنید. در بخش اول می‌توانید برگه‌های خود را آرشیو، حذف و یا چند برابر کنید. در بیشتر سایت‌ها از این ویژگی برای قرار دادن اطلاعات سایت یا نوشتن نحوه تماس با صاحبان سایت، استفاده می‌کنند. با کلیک روی افزودن هم می‌توانید برای سایت خود برگه جدید بسازید.

قسمت افزونه‌ها

افزونه‌ها یا پلاگین‌ها برای راحتی مدیریت سایت طراحی شده‌اند و کاربرد‌های زیادی دارند. این بخش به سه دسته افزونه‌های نصب شده، افزودن افزونه و ویرایشگر افزونه تقسیم می‌شود. در بخش اول شما می‌توانید افزونه‌هایی که تا کنون بر روی سایت خود اجرا کرده‌اید را ببینید. افزودن هم برای اضافه کردن افزونه جدید کاربرد دارد و در ویرایشگر امکان ویرایش افزونه‌های قبلی به طور دلخواه را دارید.

قسمت ابزارها

این بخش بیشتر به مدیریت فنی سایت شما کمک می‌کند. گزینه‌های قسمت ابزارها شامل برون‌بری داده شخصی، ابزارهای در دسترس، سلامت سایت، درون‌ریزی و پاک‌سازی اطلاعات شخصی می‌شود.

قسمت پیشخوان

این قسمت از دو دسته خانه و به‌روزرسانی تشکیل شده است که با کلیک بر روی گزینه خانه می‌توانید اطلاعات مدیریتی خود را ببینید. در بخش به‌روزرسانی هم نسخه‌های به‌روز افزونه‌ها، ویرایشگرها و غیره را در دسترس خود دارید که با به‌روز می‌توانید از امکانات جدیدتر و متنوع‌تر استفاده کنید.

قسمت قالب‌ها و تنظیمات سایت

در بخش قالب‌ها می‌توانید قالب و پوسته جدید دانلود و قالب فعلی خود را تعویض کنید. بیشترین فعالیت شما برای مدیریت سایت در قسمت تنظیمات سایت است؛ چرا که با استفاده از این بخش شما می‌توانید ساختار کلی سایت مانند زبان سایت، تاریخ، حریم خصوصی، نوشته‌ها و گفتگوها را تنظیم کنید.

قسمت نظرات و کاربران

قسمت نظرات به شما این امکان را می‌دهد که نظرات کاربران درباره سایت و مطالبتان را ببینید. شما می‌توانید آنها را تایید و در سایت به نمایش بگذارید و یا آنها را پاک کنید.

بخش کاربران از سه دسته همه کاربران، شناسنامه شما و افزودن تشکیل شده است. اگر گزینه عضویت در سایت را فعال کرده باشید می‌توانید در بخش شناسنامه مشخصات کسانی را که قصد عضویت در سایت شما را دارند ببینید.

قسمت مشاهده

این بخش مربوط به جلوه بصری سایت است و شما می‌توانید در این بخش فهرست‌ها و ابزارک‌های سایتتان را ویرایش و یا عوض کنید.

موسسه فرهنگی هنری همای هنر و طراحی سایت

شاید طراحی سایت و درآمدزایی از آن کار چندان راحتی به نظر نیاید؛ اما با وردپرس طراحی سایت بسیار راحت می‌شود. چرا که شما می‌توانید اطمینان داشته‌ باشید که پس از انجام مراحل لازم، سایت دلخواه خود را بدون دردسر و با هزینه بسیار اندک، طراحی خواهید کرد؛ بنابراین نیازی به هزینه هنگفت نیست تا از شرکت‌های مسئول سایت خریداری کنید. با وردپرس خود با سلیقه شخصی سایت طراحی و درآمدزایی کنید.

موسسه فرهنگی هنری همای هنر علاوه بر پذیرش پروژه‌های مختلف در زمینه طراحی از جمله طراحی وب سایت دوره‌های آموزشی را نیز برای علاقه مندان به حوزه‌های مختلف با حضور استاید مجرب را نیز به انجام می رساند. موسسه فرهنگی هنری همای هنر به مجوز رسمی از سازمان ارشاد اسلامی یک گزینه مناسب برای کسانی است که به دنبال طرحی موفق در زمینه طراحی وب سایت هستند می‌باشد.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH