ماهواره خیام توسط ماهواره‌بر روسی پرتاب شد

دقایقی پیش ماهواره خیام با پرتابگر روسی به فضا پرتاب شد.

وزیر ارتباطات روز گذشته وارد قزاقستان شد و با انتشار ویدیویی از محل پرتاب ماهواره خیام، جزئیات جدیدی از این ماهواره را بازگو کرد.

زارع‌پور در همین خصوص گفت: این آغاز یک همکاری راهبردی بین ایران و روسیه در حوزه فضایی است. البته این همکاری چندین سال به طول انجامیده ولی در دولت سیزدهم با تلاش و مجاهدت همکارانم در وزارت ارتباطات و امور خارجه، این مهم به ثمر نشسته است.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: این ماهواره برای تامین داده‌های فضایی مورد نیاز کشور، گام بلندی است و می‌توانیم از تصاویر آن با دقت بسیار بالا برای ارتقا کاربردهای فضایی کشور در حوزه‌های محیط زیست و کشاورزی استفاده کنیم.

وی با اشاره به همکاری ایران و روسیه در حوزه‌های راهبردی در صنعت فضایی، خاطرنشان کرد: اکنون توانایی ارسال ماهواره‌های سبک به مدار 500 کیلومتری را داریم، ماهواره خیام 600 کیلوگرم وزن دارد و به امید خدا تا پایان دولت سیزدهم توانایی ارسال ماهواره‌های سنگین توسط ماهواره‌برهای بومی را نیز به دست خواهیم آورد.

در همین خصوص سازمان فضایی ایران با رد ادعای نظامی بودن ماهواره خیام، اطلاعاتی از نحوه کارکرد این ماهواره را منتشر کرد. به گفته سازمان فضایی ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و تمامی فرامین مربوط به کنترل و بهره‌برداری از این ماهواره از روز اول و بلافاصله پس از پرتاب توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه فضایی متعلق به وزارت ارتباطات در خاک کشور انجام و صادر خواهد شد.

ارسال فرامین و دریافت اطلاعات از این ماهواره تماما طبق الگوریتم رمزنگاری شده‌ای که قبلا توسط محققین سازمان فضایی در آن تعبیه شده، انجام می‌شود. در این فرایند هیچ کشور دیگری امکان دسترسی به اطلاعات ارسالی را نخواهد داشت و برخی از شایعات در خصوص کاربردهای نظامی این ماهواره نادرست است.

با توجه به اهداف صلح آمیز و غیرنظامی سازمان فضایی ایران، تصاویر ماهواره خیام برای ارتقا توانایی مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در حوزه‌های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها، مدیریت حوادث غیرمترقبه و دیگر موارد استفاده می‌شود و نیروهای دفاعی کشور برای رفع نیازهای خود مسیرهای اختصاصی و منحصر به فرد خود را به لحاظ فنی و راهبردی پیگیری می‌کنند.

ماهواره خیام دقایقی پیش توسط ماهواره بر روسی سایوز از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد.

قسمت اول موشک سایوز 2.1b حامل ماهواره ایرانی خیام وارد مدار زمین شده است. این موشک ماهواره را تا مقصد تعیین شده در مدار زمین می‌برد.

 

2 در مورد “ماهواره خیام توسط ماهواره‌بر روسی پرتاب شد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH