مجازات سوءاستفاده از اطلاعات مسافران برای واردات گوشی مسافری اعلام شد

بر اساس اطلاعیه سامانه همتا، از این پس افرادی اطلاعات خود را برای واردات غیرمجاز گوشی از رویه مسافری در اختیار سودجویان دهند، مجازات خواهند شد.

در اطلاعایه سامانه همتا نوشته شده: خرید، فروش و سوءاستفاده از اطلاعات مسافران جهت ثبت گوشی تلفن همراه قاچاق یک الی پنج سال حبس در پی دارد و در صورت سازمان‌یافته بودن و تکرار عمل، علاوه بر جزای نقدی و شلاق تعزیری، مشمول 3 ماه الی 2 سال حبس نیز خواهد بود.

گزارش‌های میدانی و پایش سامانه شناسایی و مبارزه با کالای قاچاق حاکی از آن است که با نزدیک شدن به موسم اربعین حسینی، سوءاستفاده از واردات به رویه مسافری مجددا رونق گرفته و عده‌ای با خرید و فروش اطلاعات مسافران نسبت به ثبت تلفن همراه قاچاق اقدام کرده‌اند.

به همین دلیل، سامانه همتا با تکرار هشدار و برخورد‌های پیشین، اعلام کرد: این سامانه به صورت پیوسته و متناسب با اقتضائات مختلف، رجیستری گوشی‌های ثبت شده با این سوءاستفاده را لغو نموده، همچنین اطلاعات متخلفین را به مراجع امنیتی و قضایی ارسال خواهد کرد.

در این اطلاعایه در خصوص ثبت جرم افراد متخلف نوشته شده: خرید و فروش و سوءاستفاده از اطلاعات مسافرین جهت ثبت گوشی تلفن همراه قاچاق، طبق بند چ ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز جرم است و طبق ماده 6 قانون جرائم رایانه‌ای، ورود اطلاعات خلاف واقع در سامانه‌های ملی، بین یک تا پنج سال حبس در پی خواهد داشت. همچنین طبق مواد 29 و 32 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در صورت سازمان‌یافته بودن و تکرار عمل، علاوه بر جزای نقدی و شلاق تعزیری، مشمول سه ماه الی دو سال حبس نیز خواهد بود.

در پایان به تمامی کاربران توصیح شده تا پی ش از خرید گوش، حتما از طریق کد دستوری #777* اصالت گوشی را استعلام کرده و در صورت مسافری یا غیرقانونی بودن آن، از خرید امتناع کنند. چراکه ثبت گوشی از طریق رویه مسافری، صرفا برای کالای همراه مسافر و استفاده شخصی وی مجاز بوده و هر زمان که تخلفی در مراحل ثبت آن احراز شود، آن تلفن همراه مسدود می‌شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH