کوالکام از تراشه‌های اسنپ‌دراگون 6 نسل 1 و اسنپ‌دراگون 4 نسل 1 رسما رونمایی کرد

روز گذشته کمپانی کوالکام از تراشه‌های میان‌رده اسنپ‌دراگون 6 نسل 1 و اسنپ‌دراگون 4 نسل 1 رسما رونمایی کرد. اسنپ‌دراگون 6 نسل 1 بر پایه فرآیند 4 نانومتری تولید شده است؛ در حالی‌که مدل مقرون‌به‌صرفه‌تر اسنپ‌دراگون 4 نسل 1 کماکان از فرآیند تولید 6 نانومتری بهره می‌گیرد. بر اساس پیش‌بینی‌ها نخستین دستگاه‌های مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 6 نسل 1 در 3 ماهه نخست سال 2023 روانه بازار خواهند شد؛ اما گجت‌های مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 4 نسل 1 طی 3 ماهه سوم سال 2022 معرفی می‌شوند.

متاسفانه کوالکام مشخصات کامل این تراشه‌ها را با مخاطبان به اشتراک نگذاشته است. بنابراین در مقطع کنونی صرفا می‌دانیم که فرکانس هسته‌های اصلی در تراشه اسنپ‌دراگون 6 نسل 1 تا حداکثر 2.2 گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند: در حالی‌که حداکثر فرکانس پردازشی برای تراشه اسنپ‌دراگون 4 نسل 1 برابر با 2.0 گیگاهرتز است. هر 2 تراشه مجهز به 8 هسته پردازشی هستند؛ اما معماری و تعداد هسته‌های با کارآیی بالا و بهره‌وری انرژی بالا به تفکیک اعلام نشده است. همچنین به ورژن پردازنده گرافیکی آدرنو مورد استفاده در این 2 تراشه جدید نیز هیچ اشاره‌ای نشده است.

کوالکام صرفا اعلام کرده که تراشه اسنپ‌دراگون 6 نسل 1 نویدبخش بهبود 35 درصدی عملکرد گرافیکی و جهش 40 درصدی کارآیی محاسباتی خواهد بود. با این‌حال مشخص نیست که این ارقام با استناد به چه مرجعی اعلام شده‌اند. از سوی دیگر غول آمریکایی مدعی شده که تراشه اسنپ‌دراگون 4 نسل 1 از CPU با 15 درصد توان پردازشی بالاتر و GPU با 10 درصد قدرت بیش‌تر بهره خواهد برد. به‌نظر می‌رسد که این مقایسه با تراشه‌های اسنپ‌دراگون 480 یا 480 پلاس انجام شده است؛ زیرا در مقطع فعلی این مدل‌ها تنها تراشه‌های سری اسنپ‌دراگون 400 کوالکام به‌شمار می‌روند.

تراشه اسنپ‌دراگون 6 نسل 1 مجهز به یک ISP (پردازنده سیگنال تصویر) 12 بیتی موسوم به Spectra Triple است. این ISP از ثبت تصاویر HDR و سنسورهای دوربین 200 مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند. بعلاوه از قابلیت ضبط ویدیویی HDR نیز پشتیبانی می‌شود. این تراشه مجهز به برخی قابلیت‌های پیشرفته در زمینه هوش مصنوعی بوده و از هفتمین نسل موتور هوش مصنوعی کوالکام بهره می‌گیرد. این مشخصه به خلق هرچه بهتر افکت‌های بوکه، ارتقاء عملکرد کلی تصویربرداری و بهینه‌سازی انرژی کمک خواهد کرد.

تراشه اسنپ‌دراگون 6 نسل 1 از اتصال وای‌فای 6E پشتیبانی نموده و چهارمین نسل از مودم اسنپ‌دراگون X62 5G را در خود جای داده است. موتور هوش مصنوعی کوالکام در تراشه اسنپ‌دراگون 4 نسل 1 نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است؛ اما این موتور آخرین ورژن ارائه شده توسط کوالکام محسوب نمی‌شود. سخت‌افزار جدید اکنون می‌تواند از نمایشگرهای 120 هرتزی با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس و نرخ سایه‌زنی متغیر پشتیبانی نماید.

ISP مدل Spectra Triple در تراشه اسنپ‌دراگون 4 نسل 1 با استفاده از فناوری کاهش نویز چند فریمی موجب تعدیل سطح نویز در تصاویر شده و از دوربین‌های 108 مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند. مودم اسنپ‌دراگون X51 5G از اتصال 5G پشتیبانی می‌کند؛ اما این‌بار از اتصال وای‌فای 6E دیگر خبری نیست. تراشه اسنپ‌دراگون 4 نسل 1 در اسمارت‌فون آینده برند iQOO موسوم به Z6 لایت مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. این هندست تا پیش از پایان 3 ماهه سوم سال جاری میلادی در بازارهای جهانی قابل دسترس خواهد بود؛ دوره‌ای که تا پایان آن حدودا 3 هفته دیگر زمان باقی مانده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH