چه زمانی باید به فکر خرید کامپیوتر جدید باشیم؟

خرید یک کامپیوتر جدید هزینه زیادی دارد، بنابراین می‌تواند تصمیم بزرگی باشد. ممکن است از خود بپرسید که آیا این هزینه لازم است یا می‌توان از دستگاه فعلی برای مدتی دیگر استفاده نمود.

اگر کامپیوترتان قدیمی‌تر است، می‌توانید این نکات را امتحان کنید تا شاید بتوانید از صرف هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید.

با این حال، اگر هنوز فکر می‌کنید که عمر رایانه شما به پایان رسیده است، در ادامه مطلب پنج نشانه و راهکار را توضیح می‌دهیم که به شما در تصمیم‌گیری برای خرید کامپیوتر جدید کمک می‌کند.

اگر در خرید سیستم جدید شک دارید، می‌توانید از بخش نظرات، از کارشناسان ما در این باره سوال کنید و شرایط خود را مطرح می‌کنیم؛ ما تلاش می‌کنیم شما را راهنمایی کنیم که آیا خرید کامپیوتر جدید منطقی خواهد بود یا خیر.

۱. فضای ذخیره‌سازی کامپیوتر شما پر است

شاید اخیراً سعی کرده‌اید عکسی را از دوربین یا گوشی خود به کامپیوتر منتقل کنید یا نرم‌افزار جدیدی دانلود و نصب کنید و این پیام را دریافت کرده‌اید: «!Storage on your device is full»، یعنی فضای ذخیره‌سازی دستگاه شما پر است!

اگر چنین است، در اولین قدم  کامپیوتر خود را از هر گونه فایل اضافی یا برنامه بلااستفاده خلاص کنید و آن‌ها را پاک کنید. برنامه‌های زیادی وجود دارند که به شما در انجام این کار کمک می‌کنند؛ از جمله CCleaner.

اگر پس از پاکسازی تا حد امکان، هنوز فضای کافی ندارید، ممکن است برای داشتن فضای بیشتر به یک هارد دیسک جدید نیاز داشته باشید اما اگر سخت‌افزارهای دیگر سیستم نتوانند از هارد دیسک با ظرفیت بالاتر پشتیبانی کنند، باید به فکر خرید کامپیوتر جدید باشید.


۲. کامپیوتر شما واقعاً کند است!

آیا کامپیوتر شما دیر روشن می‌شود و بوت شدن سیستم‌عامل به طول می‌انجامد؟ آیا در نوار آدرس مرورگر و برنامه‌ای مثل ورد بین فشردن کلید‌ها و ظاهر شدن کلمات روی نمایشگر، فاصله محسوسی احساس می‌کنید؟

کندی سیستم را هم مثل پر بودن فضای حافظه تا حدودی می‌توان با پاک کردن فایل‌های بدون استفاده از رایانه برطرف کرد. برای دانستن راه حل‌های بیشتر، مقاله راه‌های افزایش سرعت کامپیوتر یا لپ‌تاپ را بخوانید. اگر هنوز هم نمی‌توانید کاری را که می‌خواهید به موقع و با سرعت مناسب انجام دهید، ممکن است به رایانه‌ای با سرعت پردازش بالاتر نیاز داشته باشید.

۳. نمی‌توانید نرم افزار جدید را نصب کنید یا سیستم‌عامل خود را ارتقا دهید

در برخی مواقع، ممکن است پیامی دریافت کنید مبنی بر این که سیستم فعلی شما نمی‌تواند از نرم‌افزار جدید یا به‌روزرسانی سیستم‌عامل پشتیبانی کند. این یک مشکل نسبتاً رایج در رایانه‌های قدیمی است، اما می‌تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند. عدم امکان به‌روزرسانی سیستم‌عامل نیز می‌تواند به این معنی باشد که آپدیت‌های امنیتی مهم را از دست داده‌اید. در این صورت باید به خرید کامپیوتر جدید فکر کنید.

۵. رایانه صداهای عجیب یا بلندی تولید می‌کند

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث سر و صدای کامپیوتر می‌شوند. برخی از آن‌ها نسبتاً جزئی هستند؛ مثل یک فن غبارآلود یا شکسته که به راحتی قابل تعمیر هستند.

با این حال، برخی از مشکلات می‌توانند جدی‌تر باشند، مانند از بین رفتن هارد دیسک. اگرچه می‌توانید یک هارد دیسک نو را جایگزین کنید، گاهی این کار مقرون به صرفه نیست؛ بخصوص اگر سیستم شما خیلی قدیمی باشد. در این صورت به یک دستگاه نو نیاز خواهید داشت.

۶. ارتقا یا تعمیر کامپیوتر بیشتر از تعویض آن هزینه دارد

همانطور که در قسمت‌های قبلی ذکر شد، تعدادی از این مشکلات را می‌توان با ارتقای کامپیوتر، تعویض قطعات، اجرای یک برنامه یا کمک گرفتن از یک متخصص حل کرد. با این حال، ممکن است زمانی فرا برسد که هزینه تعمیر دستگاه، بیشتر از تعویض آن باشد.

علاوه بر این، تعویض یا تعمیر رایانه شما ممکن است راه حل دائمی نباشد. برخی از این روش‌ها فقط راهکارهای موقتی هستند، و پیدا کردن برخی از قطعات جایگزین ممکن است مشکل باشد. بخصوص این که با قدیمی شدن برد اصلی کامپیوتر، قطعات جدید با آن سازگاری نخواهند داشت.

برای خرید یک سیستم جدید یا هر نوع وسیله دیجیتال، می‌توانید از مشاوره‌های خرید آی‌تی‌رسان استفاده کنید. دیدگاه‌ها و سوالات خودتان را از طریق بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

1 در مورد “چه زمانی باید به فکر خرید کامپیوتر جدید باشیم؟”

  1. سبحان عاشوری

    پیشنهاد میشه که اگر صلاح میدونید بخش بازی و کنسول و بخش خودرو به مطالب سایت اضافه بشه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH