چگونه با تهدیدات اینترنتی سال 2012 مقابله کنیم؟


تا به حال فکر کرده‌اید که لپ‌تاپ و یا گوشی موبایل شما تا چه اندازه می‌تواند برای دیگران خطرناک باشد؟ در این مقاله به شما خواهیم آموخت که چگونه از هویت، شماره حساب بانکی و کامپیوتر خود در فضای مجازی حفاظت نمایید.
با ورود به فصب تابستان، آمار فروش PCها افزایش پیدا می‌کند، این بدان معناست که در ماه‌های نخست تابستان آمار قربانیان کلاهبرداری‌های اینترنتی نیز سر به فلک خواهد کشید. فرقی ندارد که با یک کامپیوتر قدیمی گام به فضای خطرناک آنلاین بگذارید یا با سیستم جدید خود، در هر صورت، حتی آگاه‌ترین کاربران نیز در این فضا به خطر خواهند افتاد. حال تکلیف دانش‌آموزانی که به عنوان هدیه پایان سال تحصیلی، یک دستگاه کامپیوتر از والدین خود هدیه می‌گیرند یا مادرانی که آی‌فون یا تبلت جدیدی را خریداری می‌کنند چه خواهد بود؟!
بر اساس پیش‌بینی‌های انجام گرفته، خطرات آنلاین امسال بیش‌تر از ناحیه باند تبهکاران سازمان‌ یافته خواهد بود تا هکر‌های کم سن و سال و برنامه‌نویس‌ها. لازم است بدانید آلودگی‌های بدافزاری می‌توانند حساب بانکی شما را خالی کرده و به کامپیوتر شما آسیب برسانند. اطلاعاتی که این مجرمین در پی دسترسی به آن هستند فراتر از جزئیات مربوط به حساب بانکی شماست و حتی خصوصی‌ترین اطلاعات شخصیتان را نیز در بر می‌گیرد. مجرمین سایبری می‌توانند با دستیابی به جزئیات Login وب‌سایت‌ها، اطلاعات کافی برای سرقت هویت افراد را در اختیار بگیرند. به همین دلیل توصیه می‌شود که از وارد کردن آدرس حقیقی و همچنین تاریخ تولد خود در پروفایل فیس‌بوک یا دیگر وب‌سایت‌های اجتماعی قابل دسترسی برای عموم خودداری نمایید.
ویروس‌های قدیمی دیگر خطر گذشته را ندارند، در میان بدافزارهای جدیدی که لابراتوارهای تحقیقاتی پاندا (Panda Labs) در سه ماهه چهارم سال 2011 میلادی موفق به یافتن آن شد، 77 درصد به تروجان‌ها و تنها 12 درصد به ویروس‌ها اختصاص یافت. تروجان‌ها، نرم‌افزارهای خاصی هستند که می‌توانند کنترل کامپیوتر کاربران دنیای مجازی را در اختیار گرفته و از آن برای مقاصد گوناگونی چون ارسال هرزنامه و یا ایمیل‌های درخواست‌کننده اطلاعات یا بازگرداندن داده‌ها به سرور هکر‌ها استفاده کنند. تا مدت‌ها، آن‌ها به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه دست یافتند و به نظر نمی‌رسد که این روند در سال 2012 تغییر کند.
اما در این دنیای مجازی خطرات دیگری نیز وجود دارد که شما از آن بی‌خبرید. ممکن است یک کامپیوتر متصل به اینترنت به شبکه‌های خاصی دعوت شود که به صورت گروهی، حملات DDoS (حمله توزیع شده انکار سرویس) را علیه وب‌سایت‌ها یا سرورهای مختلف ترتیب می‌دهند. در این حملات تبهکاران بی‌آنکه کاربر در جریان باشد، از کامپیوتر وی برای انجام اعمال مجرمانه خود استفاده می‌کنند و تنها تغییری که ممکن است در سیستم کاربر رخ دهد، آن است که باتری (اگر لپ‌تاپ باشد) با سرعت بیشتری مصرف خواهد شد. از این رو توصیه می‌شود اگر با تغییر خاصی در عملکرد سیستم و یا گوشی موبایل خود مواجه شدید حتما آن را اسکن نمایید.
آنتی‌ویروس‌های تقلبی نیز می‌توانند به همین اندازه خطرناک باشند و سیستم شما را تهدید کنند. این نرم‌افزارها مرتبا یادداشت‌ها یا آگهی‌هایی را روی صفحه اصلی سیستم کاربر نمایش می‌دهند. لینک‌های موجود در این آگهی‌ها از کاربر می‌خواهند که برای از بین بردن آلودگی احتمالی، نرم‌افزار خاصی را دانلود کنند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که از کلیک کردن روی آن‌ها خودداری نمایید، در غیر این صورت یا یک نرم‌افزار بی‌فایده را خریداری می‌کنید یا اینکه درهای سیستم خود را به سوی یک بدافزار می‌گشایید.
بهتر آن است که برای در امان ماندن از این خطرات، از همان حسی استفاده نمایید که در جهان واقعی شما را از خطرات آگاه می‌کند. به کاربران کم‌تجربه‌تر هم توصیه می‌شود به خود ایمان داشته باشند و چنانچه احساس خطر نمودند به سرعت تدابیر پیشگیرانه لازم را اتخاذ کنند. اگر در مورد یک وب‌سایت یا ایمیل متوجه موضوع مشکوکی شدید، مطمئن باشید درست حدس زده‌اید و لازم است که بررسی‌های بیشتری را انجام دهید تا از بابت سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل نمایید. در این جا شما را با نکته‌های مفیدی برای در امان ماندن از این خطرات آشنا خواهیم کرد:
چنانچه فردی در صدد دسترسی به حساب بانکی شما باشد، بانک این مسئله را از طریق ایمیل به اطلاع شما نمی‌رساند!
سازمان‌های مالیاتی هیچ‌گاه برای مطلع ساختن شهروندان از تخفیف‌های عظیم مالیاتی از ایمیل استفاده نمی‌کنند!
دختران زیبا و جوان روسی نه می‌خواهند شما را ببینند و نه اینکه با شما ازدواج کنند!

قرار نیست که تهدیدات قدیمی از میان برود بلکه بر اساس برآوردهای صورت گرفته در سال 2012 میلادی بر تعداد آن‌ها افزوده خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH