صف تولید خودرو ایرانی

اتفاق بزرگ در بازار خودرو؛ روند فروش خودرو توسط کارخانه‌ها تغییر خواهد کرد

سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت که از ابتدای دوره وزارت خود با نحوه قرعه‌کشی شرکت‌های خودروسازی مشکل داشت، حالا قصد دارد این رویه را به پایان برساند. قرعه کشی خودرو توسط شرکت‌های خودرو‌سازی از دو سال پیش آغاز شد اما برخلاف طرح‌ها اولیه و پیش‌بینی مسئولان در آن زمان، قرعه‌کشی خودروها به سرعت در دست دلالان افتاد تا با اختلاف قیمت میان خودروهای عرضه شده از سمت کارخانه با خودروهای بازار، به دنبال سودجویی باشند.

این رویه به جایی رسید که اختلاف میان بازار و قیمت کارخانه افزایش چشمگیر پیدا کرد و حالا خرید خودرو از کارخانه و شرکت در قرعه‌کشی خودرو به برنده شدن در مسابقه بخت آزمایی شباهت دارد.

فاطمی امین بارها اعلام کرده بود که برنامه‌های مشخصی برای بهبود فرایند عرضه خودرو به بازار و حذف شیوه قرعه‌کشی از سال 1401 از طریق افزایش تیراژ تولید دارد.

در همین راستا امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت توضیح داد: تاکنون بیش از ده خودروساز، محصولات خود را در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه می‌کردند اما در ادامه با توجه به خروج اغلب خودروها از فرایند قرعه کشی، دیگر سامانه یکپارچه موضوعیت خود را از دست داده است.

وی افزود: در حال حاضر صرفا تعدادی از محصولات شرکت ایران خودرو در این سامانه در قالب قرعه کشی عرضه می‌شود که از این پس این قرعه کشی توسط همین شرکت انجام خواهد شد. خودروسازهای دیگر هم از طریق سایت‌های خود اقدام به فروش خواهند کرد.

سید رضا فاطمی امین

قالیباف با اشاره به این موضوع که تا پایان سال تارا نیز از این وضعیت خارج می‌شود، راه کار را در این دانست که دیگر خودروها با افزایش تولید، دیگر در سامانه یکپارچه به فروش نرسند.

البته این برنامه دولت برای مدیریت فروش خودرو در بازار تاکنون تاثیری بر روند قیمت‌ها و فروش نداشته است، با نگاهی به بازار خودرو میابیم که هرچند از ابتدای امسال تاکنون قیمت خودرو در بازار افزایش پیدا نکرده اما با خروج خودروها از سامانه یکپارچه فروش، شاهد کاهش قیمت‌ها هم نبودیم و قیمت خودروها با اختلاف زیاد نسبت به قیمت کارخانه ثابت مانده است.

آنطور که فعالان بازار می‌گویند، بازار خودرو همچنان از کمبود خودرو رنج می‌برد و میزان خودروهای تزریق شده به این بازار متناسب با انتظارات نیست.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH