اندازه کارت گرافیکی انویدیا RTX 4090 از ایکس‌باکس سری S بزرگ‌تر است! + تصویر

انویدیا اخیرا طیف جدیدی از کارت‌های گرافیکی خود را معرفی کرده است. این کارت‌ها از انواع فناوری‌های ارتقاء مقیاس مبتنی بر هوش مصنوعی بهره گرفته و سطوح جدیدی از باردهی برتر را تعریف نموده‌اند. در خصوص تعریف جایگاه کارت‌های جدید سری RTX 40 توسط انویدیا بحث‌هایی وجود دارد. با این‌حال مطابق روال معمول، برخی دستاوردهای عملکردی بالقوه این خانواده کماکان وسوسه برانگیز هستند.

کاربرانی که خواهان استفاده از این کارت‌های گرافیکی رده بالاتر در ریگ اکسترنال خود بوده و مایل به اطلاع از فضای فیزیکی باقیمانده پس از نصب این قطعات هستند؛ بایستی بدانند که RTX 4090 مشخصا یک کارت گرافیکی قدرتمند با اندازه‌ای بزرگ به‌شمار می‌رود.

اکانت توئیتری Okami Games و چندین منبع خبری دیگر ادعا کرده‌اند که RTX 4090 یکی از بهترین‌ GPUهای ارائه شده توسط انویدیا در عصر کنونی به‌شمار می‌رود و در واقع اندازه آن از کنسول ایکس‌باکس سری S مایکروسافت نیز بزرگ‌تر است.

این کاربر توئیتری به منظور مقایسه سریع حجم کارت گرافیکی انویدیا RTX 4090 و ایکس‌باکس سری S آنها را در کنار یکدیگر قرار داده است. همان‌طور که در تصویر زیر ملاحظه می‌کنید؛ کارت گرافیکی جدید انویدیا در مقایسه با کنسول بازی مایکروسافت از اندازه بزرگ‌تری برخوردار است.

البته RTX 4090 در مقایسه با ایکس‌باکس سری S یک غول بزرگ به‌شمار می‌رود. بنابراین این موضوع نشانه‌ای از دستاورد بزرگ تیم مهندسی مایکروسافت است که موفق به تولید یک کنسول بازی کامل مجهز به قابلیت نمایش گرافیکی 1080p با سرعت 120 فریم برثانیه در قالب یک محصول نسبتا کوچک شده‌اند.

ایکس‌باکس سری S از ابعادی معادل با 27.5×15.1×6.5 سانتی‌متر و حجمی برابر با 2699.125 سانتی‌مترمکعب برخوردار است. در مقابل، ابعاد کارت گرافیکی انویدیا RTX 4090 برابر با 33.6x14x6.1 میلی‌متر و حجم آن برابر با 2869.44 سانتی‌مترمکعب است. انویدیا RTX 4090 یک محصول قدرتمند آینده‌نگر است که به آسانی از عهده پردازش رزولوشن 4K با سرعت 100 فریم برثانیه و بالاتر برمی‌آید. این کارت گرافیکی احتمالا در آینده نیز یکی از نامزدهای گیمینگ با رزولوشن 8K به‌شمار می‌رود.

البته خریداری چنین محصول قدرتمندی مستلزم تقبل هزینه‌ای هنگفت خواهد بود. قیمت‌گذاری خرده فروشی پیشنهادی کمپانی برای این کارت گرافیکی پیشرفته برابر با 1600 دلار است. کاربران با تخصیص چنین بودجه‌ای قادر به خریداری 5 دستگاه کنسول ایکس‌باکس سری S (با قیمت‌گذاری خرده فروشی 300 دلاری) بوده و مبلغ باقیمانده نیز می‌تواند جهت خریداری برخی لوازم جانبی ایکس‌باکس مورد استفاده قرار گیرد.

ایکس‌باکس سری S در ابتدا شروعی نسبتا ناامیدکننده داشت؛ اما به‌دنبال مواجهه تعداد بیش‌تری از توسعه‌دهندگان با تفاوت‌های ظریف و محدودیت‌های این کنسول، تعداد بیش‌تری از بازی‌ها برای رزولوشن 1080p با سرعت 60 فریم برثانیه یا حتی در برخی موارد 120 فریم برثانیه بهینه‌سازی شدند. این دستاورد مدیون به‌کارگیری CPU مدرن‌تر در مقایسه با کنسول نسل قبلی ایکس‌باکس وان است.

در زمینه عملکرد گیمینگ کنسولی، ایکس‌باکس سری ایکس کماکان جایگاه برتر را در اختیار دارد و از رزولوشن 4K با سرعت 60 فریم برثانیه به‌صورت استاندارد پشتیبانی می‌کند. بی‌تردید طی هفته‌های آتی، کیفیت بصری و عملکرد گیمینگ برای کارت‌های گرافیکی جدید سری RTX 40 از طریق تست‌های بنچمارک مشخص خواهند شد. با این‌حال قیمت‌گذاری نجومی کارت گرافیکی RTX 4090 یکی از دلایل کلیدی تردید کاربران برای خریداری این محصول به‌شمار می‌رود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH