شاسی‌بلند مزدا CX-60 با ویژگی‌های جدید موتور وارد بازارها می‌شود

وقتی که کمپانی مزدا، CX-60 را در اسفندماه معرفی می‌کرد، از ویژگی‌های جدیدی نظیر تنظیمات هیبریدی پلاگین به علاوه موتور 2.5 لیتری بنزینی و موتور برقی دارای قدرت 323 اسب بخار و گشتاور 369 پوند فوت نیز رونمایی کرد.

در ادامه این شرکت، موتور دیزلی با قدرت 251 اسب بخار، شش سیلندر 3.3 لیتری و گشتاور 404 پوند بر فوت را نیز وارد بازارها کرد. لازم به ذکر است که نسخه استرالیایی این دستگاه از هردوی این مدل‌ها برخوردار است.

تمامی این‌ها به کنار، آن یک موتور بنزینی با همان بدنه 3.3 لیتری شش سیلندر، سیستم ترکیبی 48 ولتی به عنوان مشعل روغن نیز خواهد داشت.

ولی سبک و سنگین کردن این اعداد خیلی جالب بنظر نمی‌رسد. موتور گازی که جدیدا توسط شرکت مزدا توسعه یافته است، تنها 280 اسب بخار بین 5000 تا 6000 دور در دقیقه قدرت دارد این در حالی است که حداکثر گشتاور331 پوند فوت از 2000 تا 3500 دور در دقیقه قدرت می‌گیرد.

این اعداد در مقایسه با موتور  M139Lکه AMG در دستگاه C63 کار گذاشته کمتر است. سدان/واگن آلمانی یک موتور چهار سیلندر 2 لیتری دارد که 476 اسب بخار قدرت داشته و 402 پوند فوت تولید می‌کند.

با این حال می‌توان توضیحی برای اینکه چرا موتور شش سیلندر  قدرتی کمتر از 300 اسب بخار دارد، ارائه داد. یکی اینکه شاید به دلیل قوانین آلایندگی باشد و یا اینکه عمدا بخش 3.3 لیتری جدا شده باشد؛ ممکن است به خاطر اطمینان‌بخشی و مصرف سوخت کمتر بوده باشد.

یکی از افراد شرکت مزدا در استرالیا در مصاحبه با خبرگزاری CarExpert گفت که این موتور با ویژگی‌های گوناگون در نسخه شاسی بلند این مدل که در ایالت متحده به نام CX-70 به فروش می‌رسد، وجود خواهد داشت. این موتور همچنین در مدل بزرگتر سه ردیفه یعنی CX-90 نیز خواهد بود.

احتمالا این مدل در آمریکای شمالی پرقدرت‌تر ظاهر خواهد شد و باید دید که نوع سوخت تفاوتی خواهد داشت یا نه؛ همانطوری که در مزدا 3 توربو متفاوت بود. عرضه موتورهای شش سیلندر کمی شوکه‌کننده است چرا که بیشتر شرکت‌های خودروسازی برای کاهش آلایندگی اندازه کوچک را در خودروها ترجیح می‌دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH