جنگ تراشه‌های پرچمدار؛ مقایسه تراشه تنسور 2 گوگل با اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 کوالکام و A16 اپل

سری پیکسل 7 گوگل با جدیدترین تراشه بومی این شرکت موسوم به تنسور 2 روانه بازار می‌شود. اکنون می‌دانیم که این تراشه با استفاده از فرآیند 5 نانومتری تولید شده است؛ در حالی‌که تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 مورد استفاده در سامسونگ گلکسی S22 اولترا از معماری 4 نانومتری استفاده می‌کند.

با این‌حال اختلاف عملکرد میان این 2 گره فرآیندی جدید بسیار ناچیز است؛ تا جایی که حتی TSMC نیز فرآیند 4 نانومتری خود موسوم به N4P را گونه پیشرفته گره 5 نانومتری معرفی کرده و ادعا می‌کند که کارآیی آن در مقایسه با لیتوگرافی 5 نانومتری معمول تنها 11 درصد افزایش یافته است.

با این‌حال اکنون این پرسش در ذهن مطرح می‌شود که عملکرد تراشه تنسور 2 در برابر نسخه اولیه تنسور، تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 کوالکام و تراشه A16 مورد استفاده در آی‌فون 14 پرو مکس اپل به چه ترتیب خواهد بود؟ کارشناسان وبسایت ‌Phonearena برای پاسخ به این پرسش دست به‌کار شده و مجموعه‌ای از تست‌های بنچمارک را روی تراشه‌های فوق اجرا نموده‌اند. نتایج تست عملکرد برای تراشه‌‌های تنسور 2، تنسور 1، اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 و Apple A16 در ادامه قابل رویت است.

مطابق پیش‌بینی‌ها تراشه 4 نانومتری A16 اپل در زمینه تست پردازش تک هسته‌ای و چندهسته‌ای CPU بسیار جلوتر از سایر رقبای خود است؛ چرا که چیپست بومی اپل مطابق روال معمول از سرعت فرکانس بسیار بالایی برخوردار است. تراشه جدید تنسور 2 در تمامی حوزه‌ها نسبت به نخستین نسل تراشه تنسور سریع‌تر عمل می‌کند. بعلاوه این تراشه در برخی حوزه‌ها با تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 رقابتی شانه به شانه داشته و حتی در برخی سناریوها تراشه پرچم‌دار کوالکام را شکست می‌دهد.

از جنبه عملکرد سیستم گرافیکی نیز تراشه تنسور 2 در برابر تراشه‌های کوالکام و اپل به خوبی ایستادگی می‌کند. همچنین از جنبه سرعت مرور نیز تراشه جدید گوگل عملکردی کاملا تحسین‌برانگیز از خود ارائه می‌دهد. گوگل در توصیف دومین نسل از تراشه بومی تنسور خود خاطرنشان کرد: “تمامی جنبه‌های تراشه تنسور G2 برای بهبود عملکرد و کارآیی دستگاه‌های پیکسل و در عین‌حال تضمین شارژدهی فوق‌العاده باتری طراحی شده‌اند.

تراشه تنسور G2 مدل‌های یادگیری ماشینی گوگل را با قدرت بالاتر و تاخیر کمتری اجرا نموده و دستگاه‌های پیکسلی را از هر زمان دیگری سریع‌تر و مفیدتر می‌کند. پردازنده گرافیکی تراشه تنسور G2 به شیوه‌ای کارآمدتر عمل نموده و به منظور خلق جلوه‌های گرافیکی خیره‌کننده و روان از قابلیت رندر بلادرنگ پشتیبانی می‌کند.”

گوگل پیکسل 7 در تمامی تست‌ها عملکردی درخشان از خود نشان داد و به لطف ارائه عملکرد باثبات موفق به کسب امتیازی بالا در تست استرس رندر سه‌بعدی شد. در طول اجرای تست 20 دقیقه‌ای پایداری عملکرد، دمای این تراشه تا حد بسیار زیادی افزایش یافت؛ اما این موضوع در سایر تراشه‌های رقیب نیز مشاهده شد.

جمع‌بندی

به‌طور خلاصه با وجود تراشه تنسور 2 گوگل، کاربران حتی در بخش گرافیک نیز ابدا احساس ضعف نخواهند کرد. پایداری تحسین‌برانگیز این تراشه در شرایط پر استرس بدان معناست که گوشی‌های پیکسل 7 یا پیکسل 7 پرو از قابلیت مدیریت حرارتی بهتر و مصرف انرژی مطلوب‌تری برخوردار خواهند بود. این پدیده نهایتا به افزایش مدت شارژدهی باتری در هندست‌های فوق کمک خواهد کرد. این دقیقا همان چیزی است که گوگل ضمن معرفی گوشی‌های سال 2022 خود وعده داده بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH