نسل جدید پژو 408 معرفی شد

نسل جدید پژو 408 نسخه 2023 که مدلی کاملا جدید است امروز معرفی شد. این خودرو دارای طراحی فست‌بک بوده که تنها در حال حاضر تنها پژوهای 308 هاچ بک معمولی و شاسی بلند پژو 3008 از آن استفاده می‌کنند.

این خودرو که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس به نمایش گذاشته شد، با بهترین خودروهای شاسی بلند، هاچ‌بک و سدان رقابت می‌کند. این مدل دارای ویژگی آیرودینامیک، فضای کافی کوپه‌مانند، رانندگی خوب است.

قرار است نسل جدید پژو 408 در ابتدای سال جدید به همراه نسخه انحصاری 43250 پوندی به عنوان 50 مدل در بریتانیا عرضه شود و به‌عنوان یک نسخه ترکبی پلاگین با قدرت 222 اسب‌بخاربه فروش گذاشته شود. این تنها یکی از سه پیشرانه ارائه شده با محدوده 408 است.

این مدل خودرو از ویژگی مدولار EMP2 308 استفاده می‌کند. پژو 408 دارای طولی برابر با 4690 میلی‌متر و ارتفاع 1480 میلی‌متر است که باعث می‌شود از خودروی 308 در طول 440 میلی‌متر بیشتر و در ارتفاع نیز 40 میلی‌متر بلندتر باشد. می‌توان گفت که این مقدار در همین جا راضی‌کننده است. برای ساخت این محصول، هفت سال زمان نیاز بود چون در ابتدا کمی ساختارشکن تلقی می‌شد ولی توانست توجه افراد نظارتی را به خود جلب کند.

مدیر پروژه، Pierre-Paul Mattei، گفت که قدرت حرکت بدون فضای کافی در خودرو باعث می‌شد این مسئله ممکن بنظر نرسد. او همچنین اشاره کرد:

پس از اعمال این ویژگی روی یک فست‌بک کلاسیک نظیر پژو 508، شاهد هستیم که ستون وسط خودرو شروع به پایین آمدن می‌کند، اما در اینجا پشت در عقبی دسترسی به فضای پشتی خودرو را راحت‌تر می‌کند.

جلوپنجره پژو اینجا نیز مانند بقیه هم‌نسلان آن است، اما شکلی مدرن‌تر به آن بخشیده است و هر چه بیشتر به سمت بدنه حرکت کنیم، الگوی رنگ عمودی برجسته‌تر می‌شوند. این جلوپنجره برای بقیه نسل‌های خودروهای برقی نیز خوب است و در آینده نیز احتمالا دوباره مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

فضای داخلی در اینجا توسعه یافته است؛ طراحان توانستند با بهترین قطعات 308، خودرویی به نام 408 درست کنند. در این خودرو از جدیدترین طرح i-Cockpit نظیر صفحه‌ نمایش دیجیتال و صفحه نمایش لمسی 10.0 اینچی استفاده شده که می‌توان با اپل کارپلی بی‌سیم و اندروید اتو به آن متصل شد. خودروسازان برای آن از فضای ذخیره‌سازی گسترده‌ای نیز استفاده کرده‌اند.

قرار است که از ابتدای عرضه این خودرو سه پیشرانه عرضه شود؛ دو مدل هیبریدی پلاگین که با برد الکتریکی 308 PHEV در 40 مایل مطابقت دارد و یک موتور 1.2 لیتری توربوشارژ بنزینی که دارای قدرتی برابر با 128 اسب بخار است. تمامی این‌ها می‌توانند به گیربکس اتوماتیک متصل شوند. تا پایان سال 2023، موتور بنزینی با یک واحد هیبریدی جایگزین خواهد شد و اگرچه هنوز تاریخی مشخص نشده است ولی قرار است یک موتور الکتریکی e-408 نیز به دنبال آن عرضه شود.

کمپانی پژو امیدوار است که با رونمایی از خودروی پژو 408 علاقمندان بیشتری به شرکت بیایند چون از نظر قیمتی چیزی بین 308 و 3008 (دومی از 33225 پوند شروع می‌شود) است، گرچه از نظر طولی بیشتر شبیه به سدان 508 است.

اورلی برسون، مدیر محصول 408، گفته است که ممکن است مشتریان ما خواهان فضای بیشتر اما تجربه رانندگی مشابه باشند، یا اینکه به دنبال خودرویی متفاوت‌تر و تجربه رانندگی بهتر هستند و یا اینکه سدان‌های مدرن‌تری می‌خواهند. نقطه مشترک تمام این افراد این است که با ذهنی باز به دنبال خودرو می‌روند و فقط کارکرد ماشین آنها را جذب نمی‌کند.

هیچ خطری 508 را تهدید نمی‌کند

پژو 408 بیشتر می‌تواند رقیب سدان‌های کلاسیک باشد تا شاسی بلندها در نتیجه خطری برای 508 وجود ندارد. فیل یورک، رئیس بازاریابی پژو عقیده دارد که 508 نمادی برای برند است. آن جزو محصولی بسیار سطح بالا محسوب می‌شود.

با وجود پژو 508 PSE [PHEV عملکرد]، پژو 508 SW نیازهای خاص مشتری را برآورده خواهد کرد. در سال گذشته، در مقایسه با 12200 دستگاه 3008، پژو بیش از 1200 دستگاه 508 در بریتانیا فروخت اما یورک پیشنهاد کرده که 508 نقش مهمی در بازار داشته است.

پرسش و پاسخ: پیر پل ماتی، مدیر پروژه پژو 408

هفت سال از شروع پروژه گذشته است، نگران این نبودید که ماشین قدیمی شده باشد؟

امیدواریم فرد دیگری به طراحی این ماشین روی نیاورد چون فرصت عالی برای ما است.

چرا پژو 308 و 408 جدید به صورت پشت سر هم ساخته شدند؟

چون می‌دانستیم که قطعات پژو 308 و 408، به‌ویژه فناوری‌های چراغ‌های جلو و عقب کدامند. جلوپنجره خودروها دقیقا مانند هم بود. فضای داخلی 408 را طراحی کردیم، سپس آن را در 308 نیز استفاده کردیم.

بزرگترین چالش طراحی چه بود؟

می‌دانستیم که طراحی سدان کلاسیک شدنی نخواهد بود. جوری آن را طراحی کردیم که هم جادار باشد و هم پویایی خود را حفظ کند.

چرا سپر عقب این خودرو با دیگر پژوها متفاوت است؟

سپر عقب باعث می‌شد که ماشین باریک به نظر برسد ولی اینطور نیست. خیلی هم جادار است. تضاد رنگ بدنه با این سپر ما را نجات داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH