ویژگی‌های جدید Messages

یک خروار آپدیت برای برنامه مسیج اندروید؛ گوگل مچ اپل را خواباند؟

کل‌کل‌ و کری‌خوانی‌های این روزهای گوگل و اپل دیگر بر هیچکس پوشیده نیست. بخشی از این کری‌خوانی‌ها به پیام‌رسان اپل، یعنی iMessage برمی‌گردد.

گوگل چندی پیش به ناسازگاری‌های بین iMessage و پیام‌های RCS اشاره کرد و گفت این موضوع مشکل بزرگی برای کاربران اندرویدی و حتی کاربران آیفون ایجاد کرده است.

اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و گوگل با بهبود بخشیدن به اپلیکیشن پیام‌رسان خود، در نظر دارد تا در این زمینه مچ رقیبش را کامل بخواباند.

گوگل به‌روزرسانی‌هایی را برای Messages ارائه می‌کند که به واسطه آنها ویژگی‌های جذاب و کاربردی زیادی به این اپلیکیشن اضافه می‌شود. در این مطلب قصد داریم نگاهی به این ویژگی‌های کوچک و بزرگ داشته باشیم.

تغییرات از آیکون‌ها شروع می‌شوند

گوگل برای شروع تغییرات دست بر روی آیکون Messages گذاشته است. در کنار تغییر آیکون این اپلیکیشن، آیکون مربوط به مخاطبان و Phone هم تغییر می‌یابد تا به نوعی اپلیکیشن‌های پیرامونی Messages هم از سیل تغییرات به نان و نوایی برسند.

ویژگی‌های جدید Messages

پیام‌ها را ریپلای کنید تا سوءتفاهم پیش نیاید!

از مهم‌ترین تغییرات Messages می‌توان به قابلیت ریپلای کردن یک پیام اشاره کرد. تصور کنید یکی از مخاطبان شما به صورت همزمان چند پیام برای شما ارسال کرده و در هر پیام سوالی از شما پرسیده است. اگر شما شروع به پاسخ دادن به این سوالات بکنید، شاید سوءتفاهمی پیش بیاید و فرد مورد نظر متوجه نشود که پاسخ شما برای کدام سوال است. با اضافه شدن ویژگی ذکر شده، کاربر می‌تواند پیام مورد نظر خود رو انتخاب کند و به آن پیام خاص پاسخ بدهد و فرد مورد نظر نیز متوجه بشود که این پاسخ مربوط به کدام پیام است.

این قابلیت کارایی زیاد هم در چت گروهی دارد و موجب می‌شود تا هر کسی دقیق‌تر بداند که مخاطب چه کسی قرار می‌گیرد. البته برای استفاده از این قابلیت هر دو طرف باید آن را در Messages خود فعال کرده باشند.

ری‌اکشن به پیامک‌ها

در اوایل سال جاری میلادی گوگل تقریباً چنین قابلیتی را عرضه کرد. به این ترتیب که کاربر گوشی آیفون می‌توانست ری‌اکشن مورد نظرش را به پیام دریافتی‌اش از دستگاه اندرویدی نشان دهد. ولی دریافت‌کننده ری‌اکشن در واقع ایموجی نمی‌دید؛ بلکه تفسیری از ری‌اکشن ارسال‌کننده را در قالب یک پیامک دریافت می‌کرد.

حالا اما این قابلیت تکمیل‌تر شده است. به این صورت که بعد از ری‌اکشن نسبت به یک پیام، اپلیکیشن آن ری‌اکشن را دریافت و بدون اطلاع کاربر تفسیر می کند و سپس آن تفسیر را در قالب یک ایموجی به مخاطب نشان می‌دهد. پس در نتیجه می‌توان گفت این قابلیت هم‌زیستی گوشی‌های آیفون و اندرویدی را بیشتر می‌کند.

البته نباید از ذکر این نکته غافل شد که از این به بعد کاربران Messages هم می‌توانند به مانند کاربران iMessage به پیامک‌ها واکنش نشان بدهند. حالا اما کاربران iMessage به جای دریافت واکنش، تفسیری از آن را بر روی هندست خود خواهند دید. حالا باید منتظر ماند و دید که حرکت متقابل اپل در مواجهه با قابلیت جدیدی که گوگل عرضه می‌کند، چیست.

دیگر ویژگی‌های جدید ریز و درشت

پیام صوتی: گوشی‌های پیکسل 7 و پیکسل 7 پرو قابلیت آن را دارند که صدای کاربر را تبدیل به متن کنند. به این صورت کاربر می‌تواند بدون گوش کردن به پیام، محتوای آن را بخواند و از آن مطلع شود.  گوگل این قابلیت را محدود به این دو گوشی نکرده است و بر روی گوشی‌های پیکسل 6، پیکسل 6 پرو، پیکسل 6a، سامسونگ گلکسی S22 و گلکسی Z Fold 4 نیز عرضه می‌کند.

یادآورها: اگر پیامی دارید که به شما می‌گوید در ساعت مشخصی باید کار مشخصی را انجام دهید و یا در مکانی باشید، می‌توانید از یادآور استفاده کنید تا در ساعت مشخص شده، Messages این موضوع را به شما یادآوری کند.

ویژگی‌های جدید Messages

تماشای ویدئوهای یوتیوب در داخل اپلیکیشن: اگر کسی برای شما لینک یک ویدئوی یوتیوب پیامک کنید، می‌تواند آن را داخل Messages تماشا کنید. پنجره‌ای شناور برای شما باز می‌شود تا در صورت نیاز آن را تکان بدید و ضمن تماشای ویدئو، به گفت‌وگوی پیامکی خود نیز ادامه بدهید. با لمس این پنجره به راحتی به اپلیکیشن یوتیوب هدایت خواهید شد. البته این قابلیت تماشای ویدئو را برای شما و مخاطبتان سینک نمی‌کند و تنها برای راحت‌تر کردن تماشای ویدئو و چت کردن به صورت همزمان است.

ستاره‌ها: اگر کسی برای شما پیام مهمی فرستاده، حالا می‌توانید آن پیام را ستاره‌دار کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آن دسترسی پیدا کنید.

میت و کلندر: حالا Messages با گوگل میت و گوگل کلندر هم هماهنگی خوبی پیدا کرده است. اگر پیامی دارید که شما را نیازمند استفاده از اپلیکیشن‌های یاد شده کرده است، کافی است جمله‌ای با این مضمون را به زبان آورید: «با او تماس بگیر» یا «برای سه‌شنبه ساعت هشت با او قرار بگذار.»

چت‌های تجاری: اگر در گوگل مپس با حرفه یا کسب و کاری مواجه شدید، گزینه‌ای برای چت کردن افزوده شده است. به این صورت صفحه‌ای در Messages باز می‌شود تا در مواقع لزوم با فرد تجاری مورد نظرتان گفت‌وگو کنید. در این گونه چت‌ها هم امکان نشان دادن واکنش و دیگر امکانات رایج در چت‌های دیگر وجود دارد. البته این ویژگی به صورت آزمایشی تنها بر روی کسب و کارهای محدود فعال خواهد بود.

پیامک رایگان در آمریکا: امروزه بسیاری از سرویس‌های هوایی جهان وای‌فای رایگان در اختیار مسافرانش قرار می‌دهند. اتصال برقرار شده در این پروازها امکان چت رایگان در برنامه‌های مشخصی را فراهم می‌کند. حالا در پروازهای آمریکا، کاربران می‌تواندن پیامک‌های RCS خود را با استفاده از Messages رایگان به مخاطبان مورد نظرشان ارسال کنند. این قابلیت در آینده گسترده‌تر می‌شود و سرویس‌های هوایی بیشتری از آن پشتیبانی خواهند کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH