بازگشت چین به بازار ارزهای دیجیتال

مدیرعامل سابق بیت مِکس: هنگ‌کنگ می‌تواند کلیدی برای بازگشت چین به بازار ارزهای دیجیتال باشد

آرتور هیز، مدیرعامل سابق شرکت خدمات مالی و صرافی ارز دیجیتال بیت مِکس (BitMEX)، معتقد است که روند رو به رشد بازار، با بازگشت کشور چین به بازار ارز دیجیتال شروع می‌شود و کشور هنگ‌کنگ نقشی حیاتی در این فرایند ایفا می‌کند.

هیز در تاریخ ۲۶ اکتبر، پستی با عنوان «بازگشت» (Comeback) در وبلاگ خود منتشر کرد؛ او در پست خود به این مسئله دامن می‌زند که دولت هنگ‌کنگ با ارائه لایحه‌ای برای تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال، سعی می‌کند فضا برای بازگشت چین به بازار را آسان‌تر کند. این اقدام می‌تواند به این علت باشد که «هنگ‌کنگ به عنوان وسیله تعامل چین با جهان قلمداد می‌شود»:

با علاقه فراوان چین به ارزهای دیجیتال، روند صعودی بازار رمزارز دوباره بازخواهد گشت. این فرایند کمی زمان می‌برد؛ اما شاخه‌های قرمز در حال جوانه زدن هستند.

هیز باور دارد که هنگ‌کنگ ممکن است به میدان آزمایش پکن تبدیل شود تا بازارهای ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار دهد. در حقیقت، هنگ‌کنگ به قطب سرمایه چین تبدیل می‌شود تا راه خود را به بازار ارزهای دیجیتال در سطح بین‌الملل پیدا کند:

اگر این جریان‌ها بر اساس تصورات من تحقق یابد، چین و هنگ‌کنگ به ستون حمایتی مستحکم برای بازار گاوی (Bull Market) آینده تبدیل خواهند شد.

به گفته هیز، «جهت‌گیری هنگ‌کنگ به‌عنوان مرکز بازار ارزهای دیجیتال»، یکی از نقاط قوت استراتژی پکن برای کاهش موقعیت خود تلقی می‌شود؛ به‌گونه‌ای که سیستم مالی داخلی کشور دچار بی‌ثباتی نشود.

بر اساس مقاله منتشر شده در پلتفرم Forex Suggest در ژوئن سال 2022، هنگ‌کنگ به عنوان آماده‌ترین کشور برای پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال انتخاب شد. این کشور برای رسیدن به چنین جایگاهی، فاکتورهایی نظیر نصب خودپردازهای ارز دیجیتال، وضع مقررات دسترسی به ارز دیجیتال و اهمیت‌دادن به فرهنگ راه‌اندازی را در نظر گرفت.

کشور چین یکی از بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان را دارد؛ اما عمدتاً نسبت به صنعت ارز دیجیتال، نگرش خصمانه و منفی داشته است. به عنوان نمونه، چین نخستین‌بار در سال ۲۰۱۳، بانک‌ها را از معاملات بیت‌کوین‌ها منع کرده بود.

پکن در سال ۲۰۲۱، تلاش‌های خود را برای سرکوب معاملات ارز دیجیتال افزایش داد. پکن عملیات نظارتی برای ریشه‌کن کردن استخراج بیت‌کوین از این کشور انجام داد و سپس تمام معاملات ارز دیجیتال را غیرقانونی دانست. بااین‌حال، هیز اعتقاد دارد که چین بازار ارزهای دیجیتال را ترک نکرده است و تنها در این حوزه غیرفعال بوده است.

چین در سپتامبر سال جاری، عملیات استخراج بیت‌کوین را از سر گرفت. شرکت Chainalysis (یک شرکت برجسته در حوزه تجزیه و تحلیل بلاک‌چین) در شاخص پذیرش جهانی کریپتو در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که کشور چین، دوباره وارد ده کشور برتر در بازار ارزهای دیجیتال شده است.

با توجه به سرکوب شدید معاملات ارزهای دیجیتالی توسط دولت چین، نویسندگان شاخص پذیرش جهانی کریپتو (Global Crypto Adoption)، این گام دولت مذکور را «منحصربه‌فرد» تلقی کردند. البته آن‌ها بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده، اقدام گذشته چین برای ممنوعیت استخراج بیت‌کوین‌ها را بی‌اثر می‌دانند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH