توییتر و شورای نظارت بر محتوا

ایلان ماسک: توییتر یک «شورای نظارت بر محتوا» تشکیل خواهد داد

ایلان ماسک، مالک جدید رسانه اجتماعی توییتر می‌گوید که این شرکت در حال تشکیل شورایی است تا تصمیمات مدیریتی منصفانه‌ای اتخاذ کند.

روز جمعه، ماسک در توییتی نوشت که این شورا از افرادی با «دیدگاه‌های بسیار متنوع» استفاده خواهد کرد و «تا پیش از تشکیل شورا، هیچ تصمیم‌گیری پیرامون نشر محتوای مهم یا بازگرداندن حساب‌های کاربری اتفاق نخواهد افتاد.»

ماسک همیشه اظهار داشت که با خرید توییتر، می‌خواهد «آزادی بیان» را دوباره به این رسانه اجتماعی بازگرداند. او در ادامه گفت که امکان دارد حساب شخصی افراد جنجالی نظیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا را دوباره در توییتر فعال کند؛ اما اکنون به نظر می‌رسد که ایلان ماسک برنامه دارد که تصمیم‌گیری درباره این مسائل را به یک شورای نظارت بر محتوا بسپارد.

چند ساعت بعد، ماسک در توییت دیگری، توضیح روشن‌تری درباره جایگاه فعلی شورای نظارت بر محتوا داد:

برای روشن‌کردن این موضوع، ما هنوز تغییری در سیاست‌های نظارت بر محتوای توییتر ایجاد نکرده‌ایم و این موضوع اکنون در وضعیت بررسی قرار دارد.

در توییت منتشر شده از سوی ایلان ماسک، او اشاره‌ای به نوع دیدگاه موجود در شورا، تعداد افراد و نحوه انتصاب آن‌ها نکرده است. ماسک همچنین جزئیات دقیقی پیرامون تفاوت سیاست‌های پیشین شرکت در نظارت بر محتوا با تدابیر تازه خود منتشر نکرده است.

با این حال، ماسک به طور صریح اعلام کرد که با نحوه عملکرد سیستم‌های نظارتی موجود در توییتر موافق نیست. ایلان ماسک به محض این‌که ریاست توییتر را برعهده گرفت، چندین مدیر اجرایی، از جمله ویجایا گاده، مدیر حقوقی و سیاست‌گذاری شرکت را اخراج کرد.

گاده پیش از رسیدن صندلی ریاست توییتر به ایلان ماسک، از تصمیم‌ها و دیدگاه‌های او به طور علنی انتقاد کرده بود. اخراج ناگهانی گاده نشان می‌دهد که دوران تازه‌ای با تصمیم‌گیری‌های متفاوت در توییتر شروع شده است.

سایر شبکه‌های اجتماعی نیز رویکرد به ظاهر مشابهی را امتحان کرده‌اند؛ به عنوان مثال، شرکت متا (Meta) شورای نظارت خود را دارد که به عنوان یک سازمان مستقل، روی پلتفرم فیس‌بوک نظارت می‌کند. با این حال، منتقدان سؤالاتی پیرامون میزان قدرت تصمیم‌های هیئت‌های نظارت بر محتوای شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌کنند.

همچنین شبکه‌ای از قوانین بالقوه وجود دارد که می‌تواند میزان نظارت شرکت‌های فناوری روی محتوای پلتفرم‌هایی نظیر توییتر را بدون پایبندی به شعار «آزادی بیان» اندازه‌گیری نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH