اپل برنده بلامنازع بازار جهانی اسمارت‌فون طی 3 ماهه سوم سال 2022 شد

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی Canalys، صنعت جهانی اسمارت‌فون در 3 ماهه سوم سال 2022 عملکرد نسبتا ضعیفی را به ثبت رسانده است. به گفته موسسه Canalys، تقاضای کم برای اسمارت‌فون‌ها طی 3 ماهه سوم سال جاری میلادی موجب کاهش 9 درصدی فروش آنها نسبت به دوره مشابه سال قبل شده است. اپل به لطف موفقیت گوشی‌های سری آیفون 13 و آیفون 14 تنها شرکتی بود که توانست فروش گوشی‌های خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش دهد. بنابراین در میان 5 شرکت برتر تولیدکننده اسمارت‌فون، اپل تنها برندی است که موفق به افزایش فروش گوشی‌های خود طی 3 ماهه سوم سال 2022 شده است.

علیرغم کاهش 8 درصدی فروش اسمارت‌فون‌های سامسونگ طی 3 ماهه سوم سال 2022 این شرکت با فروش 64.1 میلیون دستگاه گوشی طی ماه‌های جولای تا سپتامبر کماکان عنوان برترین تولیدکننده اسمارت‌فون را به خود اختصاص داد. بدین‌ترتیب سهم این برند کره‌ای از بازار اسمارت‌فون در حد 22 درصد باقی ماند. اپل با فروش 53 میلیون دستگاه آیفون طی این دوره در جایگاه دوم ایستاد. این تولیدکننده آمریکایی موفق به افزایش 8 درصدی فروش اسمارت‌فون‌های خود نسبت به دوره مشابه سال گذشته شد. اکنون اپل سهمی 18 درصدی از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد.

شیائومی در جایگاه سوم قرار گرفت. این برند چینی همانند سامسونگ شاهد افت 8 درصدی فروش اسمارت‌فون‌های خود طی 3 ماهه سوم سال جاری میلادی بود. این کمپانی با فروش 40.5 میلیون دستگاه اسمارت‌فون سهمی 14 درصدی از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را به خود اختصاص داد. اوپو رتبه چهارم را کسب کرد؛ اگرچه این برند با وجود افت 22 درصدی فروش گوشی‌های خود شاهد بیش‌ترین میزان کاهش نقل و انتقال اسمارت‌فون طی 3 ماهه سوم 2022 بود. در نتیجه فروش گوشی‌های اوپو طی این دوره به 28.5 میلیون دستگاه رسید و برند چینی سهم 10 درصدی از بازار جهانی اسمارت‌فون را تصاحب کرد.

ویوو در رتبه پنجم جای گرفت. این شرکت در 3 ماهه سوم سال 2022 موفق به فروش 27.4 میلیون دستگاه اسمارت‌فون شد؛ رقمی که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل افت 20 درصدی را نشان می‌دهد. بدین‌ترتیب ویوو سهم 9 درصدی از بازار جهانی را از آن خود کرد. تعداد کل اسمارت‌فون‌های فروخته شده طی 3 ماهه سوم سال 2022 برابر با 297.8 میلیون دستگاه بود؛ رقمی که در مقایسه با فروش 325.6 میلیون واحدی گوشی‌های هوشمند طی 3 ماهه سوم سال 2021 افت 9 درصدی را نشان می‌دهد.

سامسونگ کماکان به‌عنوان برترین فروشنده اسمارت‌فون در جهان طی 3 ماهه سوم سال 2022 شناخته شد

Runar Bjorhovde؛ تحلیل‌گر موسسه Canalys Research ادعا می‌کند که رشد فروش تنها در بخش محصولات گران‌قیمت بازار به چشم می‌خورد. به گفته وی، اپل به بالاترین سهم تاریخی خود از بازار طی 3 ماهه سوم سال میلادی دست یافته است. این موفقیت مدیون استقبال چشمگیر مشتریان از گوشی‌های سری آیفون 13 و آیفون 14 است. مشخصا محبوبیت بالای مدل‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس با میانگین قیمت فروش بالاتر به رشد پایدار درآمدهای اپل کمک شایان توجهی کرده است.

تحلیل‌گر موسسه Canalys در ادامه خاطرنشان می‌کند: “در بخش گوشی‌های اندرویدی نیز سامسونگ مجموعه دستگاه‌های تاشو خود را به‌روزرسانی کرده و به منظور افزایش علاقه‌مندی مشتریان و تقویت تقاضا برای پرچم‌داران جدید خود دست به ابتکارات بازاریابی قابل‌توجهی زده است. تقاضا برای مدل‌های میان‌رده تا پایین‌رده کاهش یافته و این موضوع، حرکت فروشندگان در یک فضای رقابتی را به امری چالش‌برانگیز تبدیل نموده است. در چنین شرایطی شیائومی با عرضه سری محصولات بازبینی شده خود در بازارهای جهانی موفق به جبران کاهش فروش تولیدات خود در بازار چین شد. برندهای اوپو و ویوو کماکان به میزان قابل‌توجهی تحت تاثیر وضعیت رکود در بازار چین قرار دارند؛ اما نشانه‌های کوچکی از بهبود اوضاع برای هر 2 برند به چشم می‌خورد.”

چشم‌انداز 3 ماهه چهارم سال 2022 بدترین مورد طی یک دهه اخیر به‌شمار می‌رود

توبی ژو؛ تحلیل‌گر موسسه Canalys نگران است که در نتیجه اختلالات جهانی، 3 ماهه چهارم سال 2022 به تاریک‌ترین دوره در صنعت اسمارت‌فون طی مدت یک دهه اخیر تبدیل شود. وی خاطرنشان می‌کند که با توجه به فصل زمستان پیش رو، تولیدکنندگان اهداف تولید خود را کاهش داده و برندهایی که طی این دوره 3 ماهه در وضعیت خوبی باقی بمانند؛ در بلندمدت نیز به جایگاه مطلوبی دست پیدا خواهند کرد.

Sanyam Chaurasia؛ تحلیل‌گر موسسه Canalys به بررسی جنبه‌های جهانی صنعت اسمارت‌فون پرداخته است. این تحلیل‌گر طی یادداشتی خاطرنشان می‌کند: “عملکرد بازار اروپا و آسیا اقیانوسیه طی 3 ماهه سوم سال 2022 در مقایسه با سایر نقاط جهان مطلوب‌تر بوده است. ممنوعیت صادرات اسمارت‌فون به روسیه موجب کاهش قابل‌توجه فروش این محصولات در بازار اروپا نشد. در چنین شرایطی تولیدکنندگان چینی از فرصت‌های کوتاه‌مدت برای عرضه محصولات خود به بازاری استفاده کردند که در ادوار 3 ماهه گذشته با معضل کمبود عرضه دست‌به‌گریبان بود.”

وی در ادامه یادآور شد که میزان تنوع محصول در بازار منطقه آسیا اقیانوسیه نسبت به سایر مناطق بسیار چشمگیر بود؛ اما افزایش پیوسته تقاضا در کشورهای هندوستان، اندونزی و فیلیپین به تثبیت عملکرد بازار اسمارت‌فون در این منطقه کمک کرد. بازارهای تحت سیطره شرکت‌های مخابراتی مانند آمریکای شمالی و آمریکای لاتین در زمینه مدیریت موجودی پیش از آغاز فصل تعطیلات، رویکرد محتاطانه‌تری را در پیش گرفتند. این در حالیست که طی 3 ماهه سوم سال 2021 نگرش بسیار خوش‌بینانه‌تری بر بازار حاکم بود.

اگرچه این گزارش تا حدی ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد؛ اما ظاهر از میان 5 تولیدکننده برتر اسمارت‌فون طی این دوره، اپل تنها شرکتی است که علیرغم عوامل اقتصادی و سیاسی حاکم بر جهان که موجب کاهش عرضه اسمارت‌فون می‌شوند؛ همچنان موفق به افزایش فروش گوشی‌های آیفون شده است. اما به لطف تلاش‌های اپل، وضعیت بازار در سال آینده نیز می‌تواند دستخوش تغییر شود. بازطراحی احتمالی سری آیفون 15، رونمایی از آیفون 15 اولترا به‌عنوان جایگزینی برای سری پرو مکس و استفاده از پورت USB-C در عوض درگاه اختصاصی لایتنینگ نه‌تنها می‌توانند برای اپل تحول‌آفرین باشند؛ بلکه احتمالا وضعیت کل صنعت اسمارت‌فون را متحول خواهند کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH