اجرای قرنطینه در چین موجب کاهش نقل‌ و انتقال سری آیفون 14 پرو اپل خواهد شد

بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، روز گذشته اپل اعلام کرد که تعطیلی ناشی از شیوع بیماری کووید 19 در چین بر تولید گوشی‌های برتر این شرکت یعنی آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس تاثیر منفی گذاشته است. این اتفاق در یکی از بدترین مقاطع زمانی روی داده است؛ چرا که تا موعد شروع فصل خرید تعطیلات، زمان چندانی باقی نمانده است. اما در این میان نکته اصلی این است که بزرگترین مرکز مونتاژ آیفون شرکت فاکسکان در شهر ژنگژو چین با ظرفیت تولید کمتر به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

اپل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: “اکنون انتظار می‌رود که میزان نقل و انتقال آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس در مقایسه با برآوردهای پیشین ما کمتر باشد. بنابراین مشتریان برای دریافت محصولات جدید خود احتمالا بایستی برای مدت زمان بیش‌تری منتظر بمانند.” فاکسکان یک تولیدکننده قراردادی اصالتا تایوانی است که هر ساله مسئولیت تولید بخش عمده‌ای از آیفون‌های مونتاژ شده اپل را بر عهده دارد.

مقررات قرنطینه ناشی از شیوع بیماری کووید 19 در چین احتمالا موجب کاهش میزان دسترسی مشتریان به گوشی‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس اپل خواهد شد. بر اساس اطلاعات مندرج در وبسایت اپل، سفارشات مربوط به سری آیفون 14 پرو در اواخر ماه نوامبر یا اوایل دسامبر تحویل مشتریان خواهند شد. دولت چین طی هفته گذشته فرمان اجرای قرنطینه در منطقه ژنگژو (که تاسیسات تولید فاکسکان نیز در آنجا مستقر شده است) تا روز 9 نوامبر (18 آبان ماه) را صادر کرد. یک ویدیوی اخیرا منتشر شده نشان‌دهنده خروج دسته‌جمعی کارگران از کارخانه فاکسکان است. این مرکز هم‌اکنون در کانون شیوع بیماری کووید 19 قرار داشته و مقررات قرنطینه را به مرحله اجرا گذاشته است.

بر اساس اعلام موسسه تحقیقاتی Counterpoint Research، کارخانه ژنگژو به‌طور معمول 80 درصد از مدل‌های پایه سری آیفون 14 و 85 درصد از مدل‌های پیشرفته و پریمیوم سری آیفون 14 پرو را تولید می‌کند. فاکسکان در وبسایت رسمی خود اعلام کرده که این شرکت به‌صورت هماهنگ با دولت همکاری نموده و برای پایان دادن به شیوع بیماری و از سرگیری دوباره فرآیند تولید با حداکثر ظرفیت و در سریع‌ترین زمان ممکن، تمام تلاش خود را به‌کار خواهد بست.

کارخانه فاکسکان در شهر ژنگژو توسط دولت چین در وضعیت قرنطینه قرار گرفته است

فاکسکان اظهارات اپل در رابطه با کاهش قابل توجه ظرفیت تولید آیفون را مورد تائید قرار داده و اعلام کرده که پیش‌بینی خود برای تولید 3 ماهه چهارم سال را کاهش خواهد داد. بعلاوه اپل روز گذشته اعلام کرد که به منظور بازگردانی ظرفیت تولید به سطح عادی و در عین‌حال تضمین سلامت و ایمنی تمامی کارگران با فاکسکان همکاری می‌کند. بر اساس دستور دولت چین، تردد مردم و وسایل نقلیه در خیابان‌های شهر ژنگژو جز در موارد پزشکی و ضروری ممنوع است.

اکنون فاکسکان احتمالا برای یافتن نیروی کار اضافی و تجهیزات مورد نیاز جهت فعالیت خطوط تولید خود با نرخ بالا دچار مشکل شده است. در این مقطع زمانی از سال، خطوط تولید فاکسکان معمولا با ظرفیت کامل فعالیت می‌کنند تا در آستانه فرا رسیدن فصل خرید تعطیلات، بیش‌ترین تعداد گوشی آیفون را تولید نمایند. طی هفته گذشته اعلام شد که میزان تولید آیفون در تاسیسات ژنگژو شرکت فاکسکان احتمالا نسبت به سال گذشته تا 30 درصد کاهش خواهد یافت.

با وجود تقاضای بالا برای سری آیفون 14 پرو، افت ظرفیت تولید احتمالا به منزله ضربه‌ای بزرگ برای اپل خواهد بود

فاکسکان به منظور حفظ ظرفیت خطوط تولید تا حداکثر میزان ممکن، کارخانه خود را به‌صورت یک حلقه بسته اداره نموده و ارتباط کارگران با دنیای خارج را محدود کرده است. در چنین شرایطی کارگران ناچارا بایستی در فضای کارخانه کار کرده و زندگی کنند. آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس دارای ویژگی‌های ممتازی هستند که در مدل‌های آیفون 14 و آیفون 14 پلاس به چشم نمی‌خورند. به‌عنوان مثال سری آیفون 14 پرو مجهز به جدیدترین تراشه طراحی شده توسط اپل موسوم به A16 Bionic هستند. همچنین این مدل‌ها در عوض به‌کارگیری ناچ از ایده مولتی‌ تسکینگ تغییر شکل یافته یعنی سیستم اعلان داینامیک آیلند استفاده می‌کنند. بعلاوه نمایشگرهای آمولد 120 هرتزی در این 2 اسمارت‌فون نسبت به 2 عضو دیگر خانواده از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

برخی تحلیل‌گران ادعا می‌کنند که میزان تقاضا برای سری آیفون 14 پرو از مدل‌های ارزان‌تر غیر پرو پیشی گرفته است؛ بنابراین افت تولید می‌تواند به منزله ضربه‌ای بزرگ برای اپل تلقی شود. در واقع امسال مشتریان نسبت به خریداری مدل‌های پرو با قیمت‌گذاری گران‌تر تمایل بیش‌تری از خود نشان داده‌اند و این موضوع می‌تواند درآمد بیش‌تری را به جیب اپل سرازیر نماید. یک سناریوی احتمالی بدتر این است که اپل ناچارا نقل و انتقال گوشی‌های گران‌قیمت‌تر خود را تا پایان فصل تعطیلات به تعویق بیندازد.

اپل به لطف قیمت‌گذاری بالای 1000 دلاری برای اسمارت‌فون‌های پریمیوم خود موفق به ثبت یک رکورد جدید در زمینه میانگین قیمت فروش دستگاه‌های آیفون شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH