بررسی لنز بزرگ گوشی ها

بررسی لنز بزرگ در گوشی‌ها، ایده‌ای خوب یا بد؟

شیائومی با گوشی 12s Ultra، قصد دارد ایده لنز بزرگ برای گوشی ها را تست کند، با نگاهی به تاریخچه این ایده، به بررسی آن می‌پردازیم. با ما در آی‌تی‌رسان همراه باشید.

شیائومی یک نسخه اولیه از گوشی هوشمند پرچمدار 12S Ultra خود را با یک M-Mount عجیب و غریب که روی یک لنز 6000 دلاری لایکا نصب شده است، ارائه کرد.

برند چینی اولین کسی نیست که این ایده را امتحان می‌کند، که در ابتدا ایده خوبی به نظر می‌رسد، اما همانطور که در این مقاله خواهیم دید، در گذشته، این ایده بارها شکست خورده است.

اولین گوشی با لنز بزرگ

زمانی که گوشی‌های هوشمند هنوز تا حدی جدید بودند، و بیشتر گوشی‌های هوشمند هنوز سنسورهای زیر 10 مگاپیکسلی داشتند – و در عین حال، سنسورهای بسیار کوچک – بدون تمام هوش مصنوعی که امروزه می‌یابیم. چند برند دوربین به این نتیجه رسیدند که بهترین راه برای بهبود عکاسی با موبایل این است که لنز سیستم دوربین معمولی را به گوشی هوشمند بچسبانند.

اگرچه این ایده خیلی محبوب و معروف نیست، اما احتمالاً شناخته شده‌ترین نمونه از این مد کوتاه مدت، گوشی سونی آلفا QX1 بود. همانطور که از نام آن پیداست، بخشی از خط دوربین‌های آلفا از برند تجاری ژاپنی با لنزهای قابل تعویض بود. در مورد QX1، این سیستم E-mount بود که هنوز هم در بدنه دوربین‌های APS-C و فول فریم استفاده می‌شود.

در واقع، دوربین QX1 حتی می‌تواند با لنزهای قدیمی A-mount (Minolta) با آداپتور استفاده شود و احتمالاً می‌توان از مجموعه عظیمی از لنزهای دیگر با آداپتورهای غیر رسمی استفاده کرد. برای کسانی که لنز سازگار ندارند، سونی کیتی با لنز قدرت زوم فشرده SELP1650 ارائه می‌کند که این روزها هنوز با برخی دوربین‌ها فروخته می‌شود.

بررسی لنز بزرگ گوشی ها
ILCE-QX1 که در سپتامبر 2014 عرضه شد، می‌تواند به طور بالقوه به عنوان یک دوربین مستقل مورد استفاده قرار گیرد، زیرا شامل باتری (همان مدل NP-FW50 مورد استفاده در ده‌ها دوربین سونی)، دکمه شاتر، اسلات کارت حافظه (microSD و حافظه) است.
با این حال، از آنجایی که صفحه‌نمایش ندارد، کاربران از لوازم جانبی گیره‌ای برای نصب QX1 به آیفون یا دستگاه اندرویدی و کنترل آن با استفاده از برنامه PlayMemories/Imaging Edge نیز استفاده می‌کنند. وظایف ارتباطی توسط یک اتصال Wi-Fi انجام می‌شد که می‌توانست با استفاده از NFC ایجاد شود.

هرکسی که از Imaging Edge با هر دوربین سونی پشتیبانی شده استفاده کرده باشد، ممکن است متوجه شود که چرا علیرغم فروش اولیه فراتر از انتظارات، برای مدت طولانی دوام نیاورد. فرآیند جفت شدن همیشه یکپارچه نیست و اتصال هنوز قابل اعتماد نبود. با این وجود، مدل‌های لنز ثابت DSC-QX توانستند مدت بیشتری در بازار دوام بیاورند.

یک رقیب جدید ظاهر می‌شود!

رقیب اصلی سونی در روزهای اولیه دوربین‌های بدون آینه، Olympus، منتظر نماند تا ببیند آیا مفهوم QX به دست می‌آید یا نه و بلافاصله Air 01 خود را عرضه کرد. دوربین گیره‌ایه Olympus که در فوریه 2015 راه‌اندازی شد، همان طراحی کلی دوربین سونی آلفا را دنبال کرد. لنز، با باتری، اسلات microSD، شاتر و رشته سه پایه.

تفاوت اصلی بین Air 01 و QX1 در نحوه استفاده مدل Olympus از سیستم لنز میکرو چهار سوم – در آن زمان با تنوع بیشتر لنزها – به جای E-mount است و همچنین دارای بلوتوث برای جفت شدن سریعتر است.
برگردیم به شباهت‌ها، درست مانند سونی QX1، خط الیمپوس ایر، مدل دومی را ندید، اما عدم موفقیت شرکت‌های ژاپنی باعث نشد که دیگر شرکت‌ها از امتحان کردن این ایده، دوری کنند.

حمله برندهای شکست خورده

چند مدل مشابه دیگر معرفی شدند اما ظاهراً در همان رده ناموفق باقی ماندند. یکی از آن‌ها Yongnuo YN43 بود که همانطور که از نامش پیداست، دارای یک سنسور با اندازه چهار سوم است، اما با چیزی که به نظر می‌رسد یک پایه دوربین SLR کانن باشد، جفت شده بود.

بررسی لنز بزرگ گوشی ها

یک محصول دیگر از Sakar International بود. پس از ناکامی در راه اندازی دوربین اختصاصی iM1836 با نام تجاری Polaroid به دلیل شباهت‌های چشمگیر به مدل Nikon 1 J1 که منجر به شکایت شد، این شرکت سیستم دوربین گیره‌ای IU680 را با نام تجاری Vivitar با استفاده از همان پایه لنز معرفی کرد (و ماژول فلش).
همانند دوربین پولاروید، Vivicam IU680 پس از نمایش در کنفرانس‌های تجاری بی‌سر و صدا ناپدید شد…

امیدی تازه

در سال 2020، یک استارتاپ بریتانیایی تصمیم گرفت که زمان اصلاح این فرمول فرا رسیده است. دوربین آلیس با از یک پایه میکرو چهار سوم آزمایش شده و تایید شده استفاده می‌کند، همچنین سعی کرد چیز جدیدی را به جدول بیاورد: هوش مصنوعی و ویژگی‌های عکاسی محاسباتی. دوربین آلیس که در ابتدا برای اکتبر 2021 برنامه ریزی شده بود – مانند همه پروژه‌های خوش بینانه سرمایه گذاری جمعی – با تاخیر انجام شد.

به طور کلی، این لوازم جانبی به روشی مشابه دوربین‌های گیره‌ای سونی و Olympus کار می‌کند، اما با دستگیره دستی قوی‌تر که می‌تواند به ارگونومی کمک کند و در عین حال برخی از امکانات خلاقانه را با بستن دوربین به تلفن هوشمند از دست بدهد.

مانند تمام پروژه‌های سرمایه‌گذاری جمعی پر از کلمات کلیدی، احتمالاً بهتر است قبل از ثبت پیش‌سفارش برای یک پروژه، منتظر بررسی‌ها و اولین دسته تولیدی باشید که عرضه می‌شود…

زمان حال و مدلی از شیائومی

اگرچه شیائومی مدل خود را به عنوان یک تلفن مفهومی معرفی کرد، نمونه اولیه Xiaomi 12S Ultra با چالش‌هایی مشابه با چالش‌های سونی و المپوس و حتی سایر مدل‌های عجیب و غریب مانند پاناسونیک DMC-GM1، دوربین گلکسی سامسونگ یا ماژول Hasselblad برای خط Moto G مواجه خواهد شد.

مهمترین چالش‌ها، ارگونومیک و برخی ویژگی‌های مهم است که برای علاقه مندان (مخصوصاً آن‌هایی که لنزهای M-mount دارند) ارزش ویژه‌ای دارد، مانند: دکمه شاتر 2 مرحله‌ای، صفحه‌ها، و آن نقطه قرمز.
مورد بعدی وزن است، حتی اگر لنزهای M-mount به طور پیش‌فرض فشرده باشند، نیاز به استفاده از آداپتور برای Flange Focal Distance (FFD)، باعث افزایش حجم سیستم می‌شود، علی‌رغم اینکه باید یک ناحیه سنسور کوچک‌تر را به جای قسمت کامل اصلی پوشش دهید که فریم 35 میلی متری لنزها برای آن طراحی شده‌اند. این موضوع مشکل ارگونومی را تشدید می‌کند.

دوربین‌های QX، Air 01 و حتی سری کداک Pixpro SL با لنز ثابت دارای سه پایه بودند تا دسترسی به دکمه‌های (غیر لمسی) را آسان‌تر کنند، چیزی که به نظر نمی‌رسد آداپتور M-mount ارائه دهد.

بدتر از آن، اگر نوبت به فروش محصول برسد، Xiaomi 12S Ultra به دلیل استفاده از مجموعه‌ای کوچکتر از لنزهای بسیار گران‌تر نسبت به لنزهای میکرو چهار سوم و E، با یک بازار خاص‌تر روبرو خواهد شد.

به هر حال، علیرغم این همه بدبینی، دیدن شرکت‌های گوشی‌های هوشمند که همچنان خارج از چارچوب فکر می‌کنند بسیار عالی است. به خصوص زمانی که هر سال شاهد نوآوری‌های کمتر و کمتری هستیم.

با توجه به اینکه جایگزین‌های فعلی، محدود به لنزهای با کیفیت پایین نصب شده در بالای دوربین‌های معمولی موجود در تلفن‌های همراه ما است، می‌توانیم تا حدی مشتاق دیدن این محصول از شیائومی باشیم.
شما چطور؟ آیا از پیشرفت فعلی در عکاسی محاسباتی راضی هستید یا هنگامی که یک نمونه اولیه عجیب و غریب فاش می‌‌شود هیجان زده می‌شوید؟ مفاهیم و مدل‌های مورد علاقه خود را در نظرات زیر با ما در آی‌تی‌رسان به اشتراک بگذارید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH