بحران اپل جدی‌تر می‌شود؛ هزاران نفر از بزرگ‌ترین کارخانه تولید آیفون فرار کردند!

بزرگترین کارخانه تولید آیفون‌های اپل متعلق به شرکت فاکسکان بوده و در شهر ژنگژو چین مستقر شده است. این کارخانه طی چند هفته گذشته صحنه ناآرامی‌های پیاپی بوده است. نارضایتی نهفته کارگران طی چند روز گذشته نهایتا به شکل‌گیری اعتراضات منجر شد و به‌دنبال آن درگیری‌های متعدد با نیروهای امنیتی به وقوع پیوست.

نهایتا روز گذشته شرکت فاکسکان به‌دلیل خطای فنی مرتبط با پرداخت حقوق که پس از استخدام آخرین دسته از کارمندان روی داد؛ از آنها عذرخواهی کرد. این نیروها به نادیده گرفته شدن مزایای غرامتی خود اعتراض داشتند. فاکسکان پیش‌تر به هر نیروی جدید معترض پیشنهاد داد تا با پرداخت مبلغ 10 هزار یوان (حدودا 1400 دلار) از شغل خود استعفاء داده و این شرکت را ترک نمایند.

به‌نظر می‌رسد که این پیشنهاد بیش از اندازه موفقیت‌آمیز بوده است؛ چرا که برخی گزارشات نشان‌دهنده حمایت بیش از 20 هزار کارگر فاکسکان از آن هستند. اکثر این افراد به تازگی استخدام شده و هنوز فعالیت خود در خطوط تولید را آغاز نکرده بودند. بنابراین این افراد پول خود را دریافت کرده و از کارخانه خارج شدند. بیش از آغاز مشکلات، بیش از 200 هزار کارمند در کارخانه فاکسکان فعالیت می‌کردند.

تمامی این عوامل از پتانسیل کافی برای اعمال تاثیرات منفی شدید بر تولید آیفون و در نتیجه نقل و انتقال آن برخوردار هستند. اپل پیش‌تر و در روز 7 نوامبر (16 آبان ماه) اعلام کرد که میزان عرضه آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس احتمالا در مقایسه با پیش‌بینی قبلی کمتر خواهد بود. همچنین روز سه‌شنبه وبسایت Best Buy نسبت به کمبود آیفون‌های گران‌قیمت اپل در فروشگاه‌ها طی فصل تعطیلات هشدار داد.

برخی تحلیل‌گران برآورد می‌کنند که در صورت تداوم وضعیت فعلی تا ماه دسامبر، میزان تولید آیفون در مقایسه با برآورد اولیه حدودا 10 میلیون دستگاه کمتر خواهد بود. برخی دیگر از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که موجودی آیفون 14 پرو در فصل خرید تعطیلات نسبت به مدل استاندارد بین 25 تا 30 درصد کمتر خواهد بود. از سوی دیگر یک منبع داخلی فاکسکان در گفتگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرده که این حادثه بر وجهه عمومی فاکسکان تاثیر زیادی دارد؛ اما بر ظرفیت تولید این شرکت چندان تاثیرگذار نخواهد بود؛ چرا که افراد اخراج شده هنوز آموزش ندیده یا فعالیت خود را آغاز نکرده بودند.

اعتراضات کارگری تا حدی از محدودیت‌های سختگیرانه به‌دلیل شیوع بیماری کووید ناشی شد. در چنین شرایطی کارخانه ناچارا فعالیت‌های خود را به‌صورت یک حلقه بسته در آورد و نیروهای جدید را در خوابگاه‌های مشترک با افرادی اسکان داد که نتیجه تست ابتلای آنها به بیماری کووید 19 مثبت اعلام شده بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH